Onderweg met de Fisker Ocean Extreme

DoorRedactie

17 maart 2024
Een review van de elektrische Fisker Ocean Extreme in Night Drive zwart.

Na heel wat mailverkeer kregen we eindelijk de kans om de Fisker Ocean Extreme te onderwerpen aan review. Dat de naam Fisker bij vele een niet al te goede reputatie heeft, kunnen we niet ontkennen. Het bedrijf maakte zo’n 14-tal jaar geleden bekendheid met de Fisker Karma, een wagen die zijn tijd ver vooruit was. Echter ging het na een teleurgesteld aantal geleverde wagens failliet. Met de oprichting van een nieuw merk onder dezelfde naam, wil de Deense auto-ontwerper Henrik Fisker, bekend van de BMW Z8 en de Aston Martin Vantage, opnieuw de zee splitsen met de Fisker Ocean.

Tegenvallende financiële resultaten

Dat ook het nieuwe Fisker zich in moeilijk vaarwater begeeft tonen wat cijfers ook aan. Zo dreigt het merk van de New York Stock Exchange verwijderd te worden, omdat een aandeel lange tijd minder dan 1 dollar waard is. Op het moment van schrijven is een Fisker-aandeel nog 0,17$ waard. Als je daar de tegenvallende verkoop nog eens bij optelt, staat het water ze aan de lippen. Recent nog nam het bedrijf advocaten en consultants in dienst om een mogelijke herstructurering of zelfs faillissement in goede banen te lijden.

Kleine kanttekening, het was niet makkelijk om deze test te realiseren. Normaal vragen we testen aan bij een PR-medewerker van het merk via een mailtje met enkele data, en na 2-3 mailtjes hebben we een afspraak. Bij Fisker duurde het maar liefst 5 maanden en wel 20(!) e-mails om deze test te boeken. Zelfs vlak voor de start van onze test wilde het merk ons op andere gedachten brengen en werd uitstel voorgesteld. Dit rees bij ons al een rode vlag, een voorbode van een zinkend schip? 

Tijdens onze testweek met de Fisker Ocean ervaarden we al snel heel veel problemen en onvolmaaktheden, die naar onze mening onaanvaardbaar zijn voor een productiewagen die aan klanten wordt uitgeleverd. Fisker belooft zijn klanten veel software-updates en probleemoplossingen, maar kan alles opgelost worden met wat software? Zeker als je weet dat het hele systeem gebaseerd is op een chipset van om en bij de 7 jaar oud. 

Onze testwagen was uitgerust met de nieuwste 2.0 ⅔ software-update, een versie die nog maar een klein deel van de klanten ontvangen hebben en opnieuw on hold staat vanwege niet opgeloste problemen.

Ontbrekende functies en beloofde verbeteringen

Een van de eerste tekortkomingen die we ontdekten, is het ontbreken van een actieve cruisecontrol. Ondanks de benodigde knoppen op het stuur en aanwezige hardware op de wagen, laat de implementatie via software nog op zich wachten. Fisker belooft nu dat dit in de aankomende 4.0-update wordt toegevoegd. Deze stond op de planning voor april, maar is ondertussen al enkele maanden uitgesteld. Eveneens afwezig is keyless entry, een basisfunctie die in de meeste voertuigen tegenwoordig standaard is, maar ook nog via een toekomstige update moet worden toegevoegd.

De reactietijd voor het openen en sluiten van de auto met de sleutel is merkbaar traag, zelfs met update 2.0 die dit probleem zou moeten verhelpen. Met een vertraging van minstens 5 seconden gaat hij met wat geluk open. Daarboven herkent de wagen de sleutel meerdere keren niet bij het starten.

Hoewel de dodehoekwaarschuwing op drie verschillende plaatsen wordt weergegeven (dashboard, spiegel en middenconsole), leidt dit eerder tot verwarring dan tot verhoogde veiligheid. De sensoren hiervoor nemen te ruime marges, zo ben je vaak al 4 autolengtes verder voor de meldingen uit gaan. Ook pikte de sensors regelmatig vangrails op.

Bijkomend punt van zorg is het inconsistente gedrag van de regeneratieve remfunctie, die niet voldoet aan de criteria om ‘one pedal driving’ te noemen. Opnieuw een functie die er bij een volgende update zit aan te komen.

Nog meer problemen

Daarnaast lijkt de klimaatcontrole voortdurend koude lucht te produceren in de ‘Earth mode’ en doet de stuurverwarming er minstens 15 minuten over om op te warmen. Bovendien beslaan de ruiten van de wagen regelmatig volledig, terwijl dit in update 2.0 aangepakt zou zijn. Het lijkt er dus op dat update 2.0 weinig goeds brengt.

Verder stopt de Cruise Control met werken telkens er over een put of hobbel wordt gereden. Tegelijkertijd ging er vaak uit het niets de interieurverlichting achterin aan. Diezelfde Cruise Control had ook moeite met het aanhouden van de snelheid en zat altijd boven of onder de ingestelde waarde. Wat rondsurfen op Fisker fora leert ons dat we niet de enige zijn met dit probleem.

De richtingaanwijzers staan dan weer zo ver van het stuur dat we ons afvragen hoe groot de ontwerpers hun handen zijn. En er is serieus wat dode zone te overwinnen, wat vaak resulteert in het missen van de aanslag van de aanwijzers.

Dit alles, samen met een gebrek aan uitgebreide bestuurdersinformatie op het scherm van de middenconsole, zorgt voor een frustrerende interactie met de wagen.

Traag is het sleutelwoord

Het infotainmentsysteem van de Fisker Ocean laat ook te wensen over, met een verouderde chipset die leidt tot trage respons en beperkte functionaliteit. Belangrijke statistieken zoals verbruik en invloed van de airconditioning op het energieverbruik zijn sinds de laatste update niet meer beschikbaar. Verder is er geen mogelijkheid om de auto of de batterij voor te verwarmen, wat cruciaal is voor optimale prestaties en efficiëntie. Traag lijkt wel het sleutelwoord voor alles te worden binnen de Fisker Ocean. Zelfs op de fysieke knoppen, zoals die om de stoelen te verstellen, zit een vertraging. Met toekomstige updates is dit zeker nog wat responsiever te maken, al blijft de sterk verouderde chipset natuurlijk een grote beperking.

De kleine digitale tellerpartij achter het stuur kleurt rood bij het accelereren en blauw bij het regenereren. Op zich een goede feature, ware het niet dat deze begint te flikkeren bij het coasten. De wagen mist een kleine vertraging, zoals bij vele andere merken, in het weergeven van deze informatie, waardoor het scherm overuren draait.

Connectiviteit en navigatie

De afwezigheid van Android Auto en Apple CarPlay, gecombineerd met een ondermaats eigen systeem, maakt navigeren geen aangename bezigheid tijdens het rijden. Bij goede geïntegreerde navigatie, zoals bij Tesla of NIO het geval is, is Smartphone Mirroring geen must. Bovendien mist de navigatie heel wat laadstations ook al zijn deze al meer dan een half jaar operationeel. Verder klopt het geschatte accupercentage bij aankomst niet, doordat de wagen geen rekening houdt met de maximale snelheid. De oorzaak hiervoor lijkt ons duidelijk. Fisker gebruikt geen algoritme bij het aangeven van het bereik van de wagen. 100% SoC (State of Charge) staat gelijk aan het WLTP-bereik van 707 kilometer. 50% SoC staat gelijk met exact de helft van dat bereik. Om het percentage bij aankomst te berekenen, kijkt het merk dus gewoon naar de fysieke afstand tussen twee locaties.

Kwaliteitszorgen

Alleen stellen we ons heel wat vragen bij de kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Fysieke componenten, zoals de opdrukken op de autosleutel, tonen na 2 maanden en 3000 km reeds tekenen van slijtage. Dit, samen met frequente meldingen van een geopende laadpoort op hobbelige wegen, wijst op mogelijke problemen in de duurzaamheid en betrouwbaarheid op lange termijn. De Ocean wordt gebouwd door de gerenommeerde Oostenrijkse autobouwer Magna Steyr. Bekend van onder andere de Mercedes E en G klasse, de SLS AMG en de BMW 5 reeks. Zij leveren een degelijk geassembleerde wagen af, met de soms bedenkelijke materialen die ze aangeleverd krijgen van Fisker. Zo is de deurhendel van een zeer goedkoop plastic gemaakt dat volledig hol aanvoelt. Deze hoort eerder thuis in een speelgoedwagen op de dijk in Blankenberge dan in een wagen van net geen 65.000 euro. Niet de beste keuze dus voor zo’n belangrijk element in het interieur.

Maar hij rijdt leuk, toch?

De Fisker Ocean Extreme is met zijn 571 pk en 737 Nm aan koppel zeker niet traag. Deze EV doet 0 – 100 km/u in 3,9 seconden. In de praktijk merk je daar door het lage snelheidsgevoel en vaak doorslippende wielen maar weinig van. SUV’s moeten niet sportief zijn, maar het is wel leuk als het kan en al zeker als het vermogen aanwezig is. Dat missen we bij deze Fisker zeker. Het onderstel is weinig responsief en de wagen gaat al snel overhangen bij het sportief insturen van een bocht. Daar zit het gewicht van 2,5 ton natuurlijk voor iets tussen. Vele merken hebben het echter aardig onder de knie gekregen om dit weg te steken achter een goed chassis, Fisker dus niet. De slechte zichtbaarheid rond de wagen beperkt ook het rijplezier.

De olifant in de kamer

Als u dacht dat het tot hier toe al erg was, houdt het slechte nieuws hier nog niet op. Het grootste probleem van de Fisker Ocean Extreme is zijn torenhoge verbruik. In de Earth Mode, zeg maar de eco-stand van de wagen, haalden we een verbruik van maar liefst 40 kWh / 100 km. Uit de batterij van 113 kWh (106 kWh bruikbaar) haalden we nog zo’n 250 kilometer. We zouden willen schrijven dat dit bij zeer koude omstandigheden was, maar helaas was het toen zo’n 15 graden. Niet extreem koud dus om de range zo drastisch te beïnvloeden. In de Fun Mode, de normale stand van de wagen, wisten we nog 320 kilometer op één lading af te leggen. Omgerekend is dat nog steeds een verbruik van 33 kWh / 100 km. Dit laatste was tijdens een range test van 100 km, met een maximale snelheid van 120 km/u, op een vlakke autosnelweg, met cruisecontrol. Verder beschikt de Fisker nog over een performance modus (Hyper), maar deze durfden we bijna niet te gebruiken uit schrik dat we onze eindbestemming niet zouden halen.

De reactie van Fisker

We contacteerden hierover de constructeur, die ons meegaf dat deze waarden niet overeen komen met hun vooropgestelde cijfers. Er zou volgens het merk iets mis zijn met onze testwagen. Fisker heeft ons gemeld dat de wagen onderzocht gaat worden om na te gaan wat deze problemen nu net zijn. Daarnaast hebben ze ons een hertest aangeboden over enkele maanden. Na wat onderzoek blijkt dat we echter niet de enige zijn in Europa met dergelijke cijfers. Verder is er natuurlijk ook het feit dat het verbruik niet meer af te lezen is sinds de laatste update. Je zou haast denken dat ze dit opzettelijk hebben gedaan, omdat ze weten dat er van alles mee mis is.

Dat je wat meer aan de laadpaal hangt, is an sich niets mis mee. Op voorwaarde dat de wagen snel terug opgeladen is. Maar ook hier gaat het opnieuw mis. Tijdens het inpluggen met 15% SoC en een warme batterij ging de laadcapaciteit niet boven de 120 kW aan een 300 kW lader. Dit terwijl een maximale capaciteit van 250 kW beweerd wordt. Aan een andere laadpaal werd het even later in de week nog erger. Met 20% SoC kwamen we niet boven de 65 kW uit.

Update: Fisker heeft ons laten weten dat ze na een onderzoek niets hebben gevonden wat kan wijzen op een mogelijk probleem. Daarnaast haalde een collega-journalist met dezelfde wagen vergelijkbare waarden. We kunnen dus enkel concluderen dat de wagen effectief maar 250 tot 300 kilometer op één lading kan halen.

Afsluiten met een positieve noot

Je ziet duidelijk dat de Fisker Ocean getekend en ontworpen is door iemand met ervaring en finesse. Want zo kennen we Henrik Fisker wel. Hij is namelijk de man die onder meer de BMW Z8 en de Aston Martin DB9 ontwierp. Zijn invloed is dan ook duidelijk merkbaar bij deze EV. De wagen kent een mooi, maar vooral uniek design. Het is eens iets anders dan het standaard SUV-design dat we zien bij andere merken. Zo springen de smalle koplampen en brede vleugels meteen in het oog. Verder zit er een duidelijke lijn in de wagen, zonder EV of “druppel” te schreeuwen (we kijken naar jou, Mercedes). De Ocean is qua exterieur een wagen die zeker kan meedingen in het premium segment. Daarnaast moeten we toegeven dat de stoelen best comfortabel zijn en bekleed in een zacht alcantara. Zelfs de passagiers op de achterbank beschikken over een zee van ruimte en ook aan opbergruimte is geen gebrek.

Verder zijn de zonnepanelen, Solar Sky, op het dak een leuk extraatje om mee uit te pakken en ziet het er gewoon cool uit. Het voordeel hiervan is in het bewolkte België echter beperkt. Desondanks draagt het bij aan het groene karakter van de wagen. Daarnaast beschikt de Ocean nog over een California-mode, waarbij alle ruiten, inclusief de achterruit, open kunnen.

Conclusie

Met de ogen gericht op de aankomende updates, blijven zowel bestaande als potentiële Fisker-klanten hoopvol dat deze problemen spoedig en effectief zullen worden opgelost. De wagen heeft veel potentieel, gekenmerkt door een mooi design en enkele innovatieve functies. Alleen rest de vraag of Fisker de kans nog zal krijgen om dat potentieel eruit te halen door de financiële problemen en de vele technische tekortkomingen van de wagen. Zal Fisker in staat zijn om de nodige verbeteringen door te voeren en het tij te keren? Alleen de tijd zal het leren, maar de klok tikt onverbiddelijk voor zowel het merk als de verwachtingen van zijn klanten.

De Fisker Ocean is beschikbaar vanaf 43.900 euro (Sport-versie). Deze worden in Europa vanaf 5 mei 2024 geleverd. Voor onze testwagen, de Fisker Ocean Extreme betaal je vandaag zo’n 63.590 euro. Alleen rest natuurlijk de vraag wie dat bedrag zal betalen voor een wagen die eigenlijk nog niet productieklaar is. De prijs voor onze testwagen, die full option was, ligt op 71.080 euro.

Vermogen
571 pk
Koppel
737 Nm
Batterij
113 kWh
Basisprijs
€ 43.900
Prijs getest model
€ 71.080
Bereik (WLTP)
707 km

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!