Het voorziene budget voor de Vlaamste aankooppremie van een elektrische wagen is al opgebruikt. De premie voor een nieuwe elektrische wagen van maximaal 40.000 euro is dus een groot succes. Echter moet Minister Lydia Peeters (Open VLD) nu op zoek naar een nieuwe zak geld.
De Vlaamse premie voor particulieren, VZW’s, autodeelbedrijven en eenmanszaken die een elektrische wagen willen komen is een groot succes. Uit cijfers die Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V) opvroeg, blijkt namelijk dat er op 18 april als 4980 aanvragen voor een nieuwe n 932 voor een tweedehands EV werden ingediend. Als alle aanvragen ontvankelijk worden verklaard, is er al een bedrag van 27.696.000 euro nodig om alle premies te kunnen uitbetalen.
Nu al 1,7 miljoen te kort
In de oorspronkelijke begrotingsplannen had de Vlaamse regering 20 miljoen euro voorzien. Dat bedrag werd nog eens aangevuld met 6 miljoen uit het klimaatfonds. Maar die 26 miljoen euro blijkt na iets meer dan vier maanden al opgebruikt. Met een gemiddeld tempo van 28 aanvragen per dag is het succes van de premie dus groot. Zeker als je weet dat slechts een fractie van die aanvragen wordt geweigerd. Om de belofte dat elke burger die de premie aanvraagt effectief ook zijn geld zal krijgen, moet Minister Peeters dus nog eens op zoek naar zo’n 30 miljoen euro.
Lydia Peeters stelt ondertussen dat de regering die middelen ook zal vinden en dat deze niet ten koste zullen gaan van andere investeringen. Van waar die budgetten dan wel moeten komen is voorlopig een raadsel. Vermoedelijk moeten we kijken richting de kilometerheffing voor vrachtwagens. Sinds de verhoging begin dit jaar lijkt het erop dat de Vlaamse Overheid op die manier bijna 100 miljoen euro extra zal ontvangen dan in 2023.