Het 2025-seizoen van het FIA World Endurance Championship is nog niet gedaan, of de eerste nieuwigheden voor 2026 zijn al aangekondigd. Zo kondigt Alpine aan dat niemand minder dan António Félix da Costa volgend jaar de Franse kleuren komt verdedigen. Daarnaast zijn er ook nieuwe regels rond de Balance of Performance (BoP) die voor een gelijker speelveld moeten zorgen.
Foto © DPPI
Het nieuws dat António Félix da Costa volgend jaar voor Alpine zou gaan rijden in de FIA WEC ging al even in de lucht, maar is nu ook officieel bevestigd. De Portugees was de afgelopen jaren vooral actief in de Formula E bij Porsche, maar beide parteijen maakten vorige maand een einde aan de samenwerking. Mogelijks maakte het vertrek van Porsche Penske uit de Hypercar-klasse in het FIA WEC-kampioenschap onderdeel uit van die beslissing. Da Costa zal zijn deelname aan de FIA WEC overigens combineren met de volledig elektrische eenzitters, waar hij voor Jaguar uitkomt.
“Ik ben verheugd om deel uit te maken van het Alpine Endurance Team. Terugkeren naar het FIA WEC-kampioenschap was een van mijn belangrijkste doelstellingen en ik ben dan ook erg blij dat ik dit kan doen bij een fabrikant die zichzelf op een gedurfde en ambitieuze manier opnieuw heeft uitgevonden en nu aan de top van de endurance-racerij staat. Alpine is een merk met een rijke racegeschiedenis en het is echt spannend om deel uit te maken van zo’n indrukwekkend ecosysteem. Het team presteert op een zeer hoog niveau en heeft onlangs zijn eerste overwinning behaald met de A424, waardoor dit het perfecte moment is om onze samenwerking te beginnen. Iedereen kent mijn passie voor endurance racing. Ik heb keihard gewerkt om me als coureur in deze discipline te ontwikkelen en na het winnen van de LMP2-titel is mijn doel nu om bij te dragen aan het succes van Alpine op het hoogste niveau. Ik kijk ernaar uit om met het team, mijn teamgenoten en alle ingenieurs en monteurs samen te werken.”
António Félix da Costa
Een nieuwe BoP
Ook staat er in 2026 een belangrijke wijziging van het sportief en technisch reglement op de agenda. Zo krijgt de fel bekritiseerde Balance of Performance een grote uitbreiding met ruimte voor een ‘success handicap’. De BoP blijft dus ook volgend jaar nog actief in de Hypercar-klasse, maar wordt nu dus nog belangrijker. Zo wordt hier voortaan ook een ‘success handicap’ aan toegevoegd. Hypercars die een groot voordeel hebben op de baan in vergelijking met de andere wagens, zullen extra gewicht moeten toevoegen of net minder vermogen mogen gebruiken.
Hoe de combinatie van beide eruit zal zien, is nog niet duidelijk. Wel vermoeden we dat de extra handicap sterk zal lijken op deze die vandaag bij de LMGT3-wagens toegepast wordt. Hierbij wordt gekeken naar de resultaten van de vorige races en de huidige stand in het kampioenschap. Aan de hand daarvan wordt dan een handicap berekend die neerkomt op een percentage van de rondetijd. Met andere woorden: hoe beter een team presteert, hoe meer ze worden afgestraft. Toch houden de FIA en de ACO vol dat dit het veld net competitiever zal maken. Toch is dit geen goed nieuws voor merken als Peugeot en Aston Martin die dit jaar al de lichtste en krachtigste wagens op de grid hebben.

