Porsche dropt vandaag een stevige bom: de 8 uur van Bahrein volgende maand is de laatste wedstrijd van Porsche Penske Motorsport in het FIA World Endurance Championship. Na drie jaar komt er zo een einde aan de deelname van Porsche aan de FIA WEC. Enkel het Formula E-kampioenschap en het Amerikaanse IMSA staan nog op de agenda voor de Duitsers.
Geheel onverwacht komt het nieuws natuurlijk niet. Het is geen geheim dat de financiële cijfers van Porsche niet denderend zijn. In lijn met een volledige herziening van hun activiteiten eindigt het nu dus voor de Duitsers in het FIA WEC-kampioenschap. Zelf geeft Porsche weinig commentaar op hun vertrek: “We betreuren het ten zeerste dat we vanwege de huidige omstandigheden na dit seizoen niet langer zullen deelnemen aan het WEC”, aldus Dr. Michael Steiner, lid van de raad van bestuurd bij Porsche.
Wel nog in Amerika
In het IMSA, waar de Porsche 963 Hypercar ook actief is, blijft Porsche wel nog actief. Een keuze die wel te begrijpen is, gezien hun partner, Penske, daar zijn thuisbasis heeft. Daarnaast heeft ook de controversiële BoP een veel kleinere impact op het vermogen dan in de WEC het geval is.
Het vertrek is alvast slecht nieuws voor de rijders van Porsche. De Duitsers volgend jaar maar zes rijders nodig. Voor regerend wereldkampioenen Kévin Estre en Laurens Vanthoor lijkt de situatie alvast positief. Het duo is ook dit jaar bijzonder sterk en heeft heel wat in hun mars. De kans is bijzonder groot dat ze ook volgend jaar nog voor Porsche zullen rijden. Daarnaast ziet de toekomst voor Julien Andlauer en Felipe Nasr er ook best rooskleurig uit. Voor Michael Christensen, Nick Tandy, Mathieu Jaminet en Matt Campbell lijkt de toekomst minder zeker.
Focus op Formula E
Wat wel duidelijk is, is dat Porsche volop blijft inzetten op het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap. Hoewel Porsche eerder aankondigde minder op elektrische wagens in te zetten, blijft de elektrificatie erg belangrijk voor het merk. De afgelopen elf seizoenen heeft de technologie in het elektrische kampioenschap grote vooruitgang geboekt. Zo accelereert de huidige GEN3-EVO-wagen al sneller dan een Formule 1-wagen. Bovendien staat de technologie niet stil met de vierde generatie die in seizoen dertien (2026/27) zijn intrede zal doen. De GEN4-racewagen zal over meer dan 800 pk beschikken en wordt bijna even snel als een Formule 2-wagen. Bovendien stroomt veel van deze technologie ook door naar de straatwagens, waardoor deze niet alleen sneller, maar ook efficiënter worden.

