Begin dit jaar maakten we kennis met de Smart #5. Deze nieuwe elektrische wagen is meteen ook de grootste en meest veelzijdige die Smart ooit bouwde. Met deze premium SUV willen ze vooral komaf maken van hun oude imago met de kleine stadswagens. Nog indrukwekkender wordt het wanneer we kijken naar de prestaties van de BRABUS-versie. Het is net die Smart #5 BRABUS die we deze keer meenemen voor een testrit.
De Smart #5 is de derde wagen van het merk sinds het Chinese Geely en Mercedes-Benz in 2019 een joint venture aangingen. Met elk 50 procent van de aandelen in handen staat Mercedes in voor het design, terwijl Geely de technische kant voor hun rekening neemt. De Smart #1 was hun eerste wagen samen en lag nog iets of wat in lijn met de kleine stadswagens van vroeger. Wat later volgde met de Smart #3 een wat grotere en vooral sportievere hatchback. De Smart #5 is nu de derde wagen en is meteen ook de grootste ooit.
Een opvallend design
De Smart #5 is met een lengte van 4,7 meter bijna 30 centimeter langer dan de #3. Hierdoor ontstaat een ruime SUV met een wielbasis van 2,9 meter. Langs de zijkant kun je hem wat vergelijken met een grotere variant van de Countryman, maar aan de voor- en achterkant is deze wagen toch wel uniek. Zo bestaat de dagrijverlichting uit twee delen, met een fijne lijn net onder de motorkap en vier lichtblokken daar net onder. Dit zorgt ervoor dat de Smart #5 in het donker meteen te spotten is. De BRABUS-tuning maakt hem zo nog knapper met een agressievere grille en rode accenten.

Een groot display
Ook aan de binnenkant heeft het design-team van Mercedes knap werk geleverd. Hierbij hebben ze vooral gewerkt met ronde vormen die overal in het interieur terugkomen. De meeste aandacht gaat echter naar de twee 13”-displays op het dashboard. Net zoals het Hyperscreen van Mercedes krijg je de indruk dat het een groot scherm is. De passagier op de voorste rij kan zo bijvoorbeeld een film bekijken tijdens een lange rit. Bij andere wagens met soortgelijk scherm ligt hier bijna altijd een filter over zodat de bestuurder niet kan meekijken, maar hier lijkt deze filter te ontbreken. Wel moeten we erbij zeggen dat dit derde passagiersscherm enkel beschikbaar is op de duurdere uitvoeringen.
Verder is deze Smart #5 BRABUS vormgegeven met alleen maar kwalitatieve materialen. Zelfs op de plaatsen waar we harde plastics verwachten, blijft de kwaliteit hoog. Het plaatje klopt volledig en wordt extra opgesmukt door de rode accenten van deze BRABUS-uitvoering. Daarnaast zijn we verbaasd over de riante beenruimte voor de passagiers op de achterbank. Hiermee lijkt de Smart #5 echt te scoren. Bovendien is er met 630 liter in de koffer, of 1.530 liter met de achterbank neergeklapt, ook nog eens ruimte voor heel wat bagage. In de neus vind je nog een ruime frunk van 72 liter (47 liter bij de BRABUS) om de laadkabel in op te bergen.


Een snel infotainmentsysteem
Bij de ontwikkeling van de Smart #5 hebben de ingenieurs volledig ingezet op een digitale ervaring. Fysieke knoppen zijn dus volledig verbannen uit het interieur. Gelukkig is het systeem logisch opgedeeld en reageert het snel op aanrakingen. Op het centrale display maken we hierbij ook kennis met een nieuw dier. Na de vos in de #1 en het jachtluipaard in de #3 moet een leeuw het systeem van de Smart #5 een speelser karakter geven. Hierbij is het duidelijk dat het systeem zelf volwassener geworden is. Smart maakt daarbij vooral komaf met de ‘kinderlijke’ animaties.
Tijdens onze rit konden we genieten van de mooie klank van het uitgebreide Sennheiser Signature Sound System met 20 luidsprekers. Althans, wanneer we de radio aankrijgen. Door de belabberde DAB-ontvangst valt de muziek vaak weg, waardoor we dan maar luisteren via onze smartphone en draadloze Android Auto. Iets wat typisch lijkt voor Geely, want bij onze test met de Lynk & Co 02 hadden we hier ook problemen mee.

0-100 in 3,8 seconden
Als klant krijg je bij de Smart #5 de keuze tussen zes verschillende varianten. Helemaal onderaan is er de Pro-variant met een 400V-platform en een elektromotor van 340 pk. Vanaf de Pro+-uitvoering is dat steeds een 800V-platform en meer pk’s. Helemaal bovenaan in het gamma vind je onze testwagen, de Smart #5 BRABUS terug. Deze uitvoering beschikt over maar liefst 646 pk en 710 Nm koppel. Bij het gebruik van de launch-modus sprint je in amper 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Wel raden we aan om toch te kiezen voor goede banden. Want met de huidig meegeleverde EcoContact-banden van Continental kunnen we het vermogen niet helemaal benutten. Tijdens onze rit zijn we alvast aangenaam verrast door de hoge mate van stuurgevoel. Als bestuurder krijg je veel feedback, waardoor je je verbonden voelt met de wagen. Daarbij bieden de zetels van de Smart #5 voldoende steun om comfortabel de bocht om te gaan. Wel moeten we daarbij bijna alle rijhulpsystemen uitschakelen. Deze zijn erg opdringerig en geven heel veel meldingen. Ja, het moet van Europa, maar andere merken gaan hier doorgaans beter mee om. We schakelen ze steevast uit bij het instappen.

Laden aan 400 kW
De Smart #5 BRABUS beschikt over een grote batterij van 100 kWh, waarvan 94 kWh bruikbaar. Volgens de WLTP-norm moet je hierbij met een verbruik van 18,4 kWh/100 km een afstand van 540 kilometer kunnen halen. In de praktijk lijkt een verbruik van 24 kWh/100 km realistischer te zijn. Dat is goed voor een rijbereik van 420 kilometer. Gelukkig zou het op papier ook goed moeten doen aan de laadpaal. Dankzij het 800V-platform kan de Smart #5 opladen aan 22 kW (AC) of 400 kW (DC). Hierbij duurt het achttien minuten om van 10 naar 80 procent te laden. Helaas kregen we de piek niet boven de 340 kW tijdens onze testrit.

Prijs en conclusie
Met de komst van de Smart #5 wil het merk volledig inzetten op de premiummarkt. En als je het ons vraagt zijn ze daar zeker in geslaagd. Met een hoge afwerkingsgraad, mooie materialen en uitstekende prestaties, blijkt deze EV prima te kunnen wedijveren met de Duitse premiummerken. Bovendien is hij ook nog eens bijzonder comfortabel. Tel daar nog eens het vermogen en de rijdynamiek van deze BRABUS-uitvoering bij op, en je krijgt een wagen die voor die prijs bijna niet te kloppen is. Wel moeten ze bij Smart dringend eens gaan kijken naar de rijhulpsystemen. Deze moeten de veiligheid verhogen, maar zorgen in de praktijk voor zoveel frustratie dat we deze dus niet gebruiken.
De Smart #5 is in de Pro-uitvoering in België te koop vanaf 46.700 euro. Daarbij beschik je over een kleinere batterij van 74,4 kWh en opladen aan maximaal 150 kW. Opties kun je bij Smart niet nemen, waardoor je moet kiezen uit een van de verschillende uitvoeringen. Wel rijd je vanaf 51.700 euro al rond met de Pro+-variant die wel de grote batterij en sneller laden ondersteunt. Wil je graag vierwielaandrijving, dan betaal je 56.200 euro voor de Pulse-versie of 57.700 euro voor de Summit Edition. Ten slotte is er nog de Smart #5 BRABUS waarvoor je 61.700,01 euro betaalt. Een koop je als het ons vraagt, gezien de grote batterij, 800V-platform en het vele vermogen.
|
|

