Onderweg met de Gazelle Cayo

DoorRedactie

14 oktober 2025
Gazelle Cayo C130 review

Gazelle is een van de oudste en bekendste fietsenmerken in de Benelux, maar wordt doorgaans met eerder klassieke fietsen geassocieerd. Dat is nu echter verleden tijd met de komst van hun eerste urban e-bike: de Gazelle Cayo. Hij is verkrijgbaar in twee verschillende uitvoeringen en zelfs met een doorstapframe. Maar rijdt deze minimalistische e-bike ook goed? Ontdek het in deze review.

Je moet geen fietsexpert zijn om door te hebben dat de Gazelle Cayo thuishoort in de categorie van de urban e-bikes. Met een minimalistisch design hopen ze vooral de jonge gezinnen in de stad aan te spreken. Bovendien moet je al goed kijken of het wel om een elektrische fiets gaat. De FAZUA-motor is namelijk zo compact dat je hem amper ziet. De geïntegreerde zadelklem en strakke spatborden maken de strakke look af. Vooraan zijn de lasnaden van het frame mooi weggewerkt, maar achteraan kon dit toch nog beter afgevlakt worden volgens ons. Vooral rond het achterlicht is het nogal slordig afgewerkt. Wel verdwijnen de kabels mooi in het stuur waardoor het geheel strak oogt.

Krachtige FAZUA-motor

Gazelle gebruikt op hun allereerste urban e-bike de FAZUA Ride 60-middenmotor. Deze is een van de compactste motoren op de markt en levert een vermogen van 250 W en 60 Nm koppel. Bovendien beschikt hij ook over een heuse boostfunctie waarbij je kortstondig kunt genieten van een vermogen van 450 W. De extra boost is eenvoudig via de ringschakelaar op het stuur te activeren tot aan 25 km/u, of totdat je stopt met trappen. Hierdoor kun je sneller vertrekken aan de verkeerslichten of net iets vlotter de brug op.

Zoals we van het merk gewoon zijn, maakt Gazelle op de Cayo gebruik van kwaliteitsvolle materialen. Zo zijn er krachtige Tektro schijfremmen en Continental Contact Speed banden gemonteerd. In tegenstelling tot andere urban e-bikes is de koplamp niet ingebouwd, waardoor je hem zelf nog wat kunt afstellen. Met 110 lux biedt hij een maximale zichtbaarheid in het donker. Als klant kun je optioneel nog kiezen tussen een bagagedrager voor- en/of achteraan.

Ideaal voor in de stad

De Gazelle Cayo valt bijna 1-op-1 te vergelijken met de UBN Five van Riese & Müller. Beide modellen beschikken namelijk over dezelfde motor en batterij. Wel is de Cayo met een gewicht van 26,5 kilogram wat zwaarder. Tijdens een rit merk je daar echter weinig van. De FAZUA 60-motor is voldoende krachtig voor een comfortabele rit en is daarbij nog eens bijzonder stil.  Tijdens het fietsen kun je via de ringschakelaar aan het stuur kiezen tussen drie verschillende ondersteuningsstanden: Breeze (eco), River (standaard), of Rocket (turbo). Voor deze test kregen we van Gazelle de C310-uitvoering met traploze naafversnelling van Enviolo mee. Niet meteen onze eerste keuze, gezien de manuele Enviolo ons persoonlijk niet kan bekoren. Maar er zullen ongetwijfeld heel wat fietsers zijn voor wie dit net een groot voordeel is. Toch hadden we liever de automatische Enviolo, zoals bij zustermerk Veloretti, voor deze prijs gehad. Desondanks fietst de Gazelle Cayo erg soepel, waardoor elke rit in alle comfort verloopt.

Geen display, wel Quad Lock-houder

Er zijn maar weinig urban e-bikes die geleverd worden met een display op het stuur en dat is bij de Gazelle Cayo niet anders. Wel is hij standaard uitgerust met een Quad Lock smartphonehouder. Als je toch een display wenst, kun je je smartphone met Gazelle-app gebruiken. Hier zie je alle belangrijke ritinformatie zoals het niveau van de batterij, het resterende bereik en de reeds afgelegde afstand. Daarnaast kun je deze ook gebruiken voor de ingebouwde navigatie. Gebruik je de app niet, dan zijn er nog altijd de gekleurde leds op de bovenbuis die het niveau van de batterij en gekozen ondersteuningsstand weergeven.

Een uitneembare batterij van 430 Wh levert de nodige stroom. Volgens Gazelle haal je tot 80 (Breeze), 60 (River) of 45 kilometer (Rocket) op één lading. Wij hebben de fiets vooral in de Rocket-stand gebruikt waarbij een rijbereik tussen 35 en 40 kilometer realistisch is.

Gazelle Connect

Om je urban e-bike extra te beveiligen tegen diefstal is de Gazelle Cayo uitgerust met een ingebouwde GPS-tracker. Hiermee vind je de fiets via de Gazelle Connect-app steeds terug. Ook schakel je via de app eenvoudig de diefstalbeveiliging in, die je waarschuwt wanneer je e-bike onverwachts in beweging komt. Is je e-bike gestolen? Dan meld je ook dit via de app zodat het opsporingsteam direct in actie kan komen. Om hiervan gebruik te maken, dient je fiets wel verzekerd te zijn tegen diefstal, inclusief opsporing. Daarnaast moet je een data-abonnement afsluiten dat 39,95 euro per jaar kost.

Prijs en conclusie

De Gazelle Cayo mag dan wel de eerste urban e-bike zijn voor het Nederlandse fietsenmerk, maar het is meteen een schot in de roos. De kwaliteit van de materialen en het design zijn van een hoog niveau. Bovendien fiets hij erg soepel dankzij de krachtige FAZUA 60-middenmotor. Het enige puntje van kritiek dat we hebben is op de afwerking. Niet alle lasnaden zijn even mooi afgewerkt, maar erg storend is het eigenlijk niet. Ook de keuze voor metaal-kleurige schroeven kon anders.

De Gazelle Cayo is te koop vanaf 3.599 euro. In ruil fiets je rond met de C1-versie in Graphite Blue (hoge buis) of Legion Blue (doorstapframe). Wil je toch liever de traploze naafversnelling van Enviolo? Dan betaal je 3.999 euro voor de C310-uitvoering. De versie met bovenbuis is te koop in Twilight Green, een mooie groene kleur. Als je kiest voor het doorstapframe, dan krijg je een exemplaar met een lichtgrijze kleur (Pebble Grey). Hiermee is deze urban e-bike van Gazelle zo’n 1.000 euro goedkoper dan zijn concurrent bij Riese & Müller. Wel hadden we voor dat geld toch liever gezien dat Gazelle de automatische Enviolo had gebruikt. Veloretti, dat net zoals Gazelle onderdeel uitmaakt van PON, biedt namelijk voor 2.599 euro al de manuele Enviolo aan en voor 3.299 euro de automatische variant.

Gazelle Cayo

EV-olution.be

Gazelle Cayo C130 review
De Gazelle Cayo markeert een frisse wind bij het Nederlandse fietsicoon. Met deze eerste urban e-bike richt Gazelle zich op het moderne stadsverkeer, waar stijl en functionaliteit hand in hand gaan. De Cayo valt op door zijn minimalistische ontwerp, compacte FAZUA Ride 60-motor en doordachte afwerking die de elektrische aandrijving haast onzichtbaar maakt. Verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen – ook met doorstapframe – belooft hij comfort, kracht en connectiviteit in een elegant jasje.
Batterij / berik
Design
Ondersteuning
Prijs-kwaliteitsverhouding
Service (onderhoud en herstelling)

Totaal

De Gazelle Cayo is een overtuigende eerste stap van het Nederlandse merk in het urban e-bike segment. Met een strak, minimalistisch design, een compacte en stille FAZUA Ride 60-motor en doordachte afwerking biedt hij zowel stijl als comfort. Dankzij hoogwaardige materialen, betrouwbare remmen en slimme connectiviteitsopties voelt elke rit soepel en veilig aan. Met de Cayo laat Gazelle zien dat het ook in de stad kan uitblinken, zonder in te boeten aan kwaliteit of karakter. Al hadden we voor dit bedrag liever een automatische Enviolo en beter afgewerkte lasnaden gezien.

4.4

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be