Smart, een merk dat ooit bekend stond als de ultieme kleine stadsauto, heeft onder de vlag van Daimler een significante transformatie ondergaan. De rebranding naar een joint venture tussen Mercedes en Geely opent een nieuwe richting voor het merk, met de introductie van de Smart #1 als een compacte SUV die de kleine stadswagen vervangt. Sinds de zomer van 2023 is dit model op de markt, en we hebben de gelegenheid gehad om de Brabus-versie uitvoering te testen.
Een nieuw designtijdperk
De Smart #1 markeert een moedige sprong in het designaspect van het merk, waarbij het de grenzen opzoekt met zijn compacte SUV-afmetingen en speelse uitstraling. Dit model balanceert vakkundig tussen het bekende en het vernieuwende, waardoor het lastig is om een eenduidige mening te vormen over zijn uiterlijk. Het vaststellen van de specifieke doelgroep voor deze auto blijkt net zo uitdagend. In het verleden was een Smart de go-to keuze voor wie op zoek was naar een praktische stadsauto of een tweede voertuig voor bij het vakantiehuis. De Brabus-versie zet zich af met zijn grotere spoilers, opvallende luchtinlaten op de motorkap, in het oog springende rode accenten en unieke velgen. Deze aanpassingen zorgen voor een sportievere en meer agressieve uitstraling.
Een wolf in schaapskleren
Echter, schijn bedriegt wanneer het op de Smart #1 Brabus Edition aankomt. Hoewel het ontwerp misschien niet zo indrukwekkend lijkt, verbergt het wel indrukwekkende prestaties onder zijn “motorkap”. De dubbele elektromotoren leveren een gecombineerd vermogen van 428 pk, waardoor de wagen in slechts 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u kan sprinten. Met een gewicht van 1900 kg is hij voor een EV ook niet enorm zwaar. De door Brabus ontwikkelde sportieve ophanging en het aangepaste chassis, compleet met twee sperdifferentieel, zorgen voor uitstekende grip en wendbaarheid in bochten. Dankzij alle doordachte aanpassingen is het een plezier om hier mee te rijden.
Een sportief en elegant interieur
Binnenin de #1 wordt de kwaliteit voortgezet met hoogwaardig afgewerkte materialen. Hoewel hier en daar wat goedkoop plastic te vinden is, is dit meestal uit het zicht en doet het geen afbreuk aan de algemene uitstraling. De SUV verrast met zijn ruime opbergmogelijkheden, terwijl de sportstoelen, versierd met accentstiksels en Brabus-logo’s, zowel comfort als steun bieden. Een klein ergonomisch nadeel is de plaatsing van de opbergvakken in de middenconsole, die soms in de weg kunnen zitten. Het voelt alsof je met je elleboog constant in een put zit. Er is ook een merkbaar krakend geluid wanneer de stoel tegen de middenconsole komt, wat wijst op ruimte voor verbetering in het ontwerp.
Het infotainmentsysteem van de Smart #1 neigt naar het speelse, met een ontwerp dat rond een wereldbol en een overactief vosje is gecentreerd. Dit design kan als kinderachtig worden ervaren en maakt het soms ook moeilijk om specifieke functies snel te vinden. Hoewel kopers uiteindelijk wel aan het systeem wennen, ontbreekt het gebruiksgemak dat bij andere merken wel gevonden kan worden. De integratie van Beats speakers zorgt echter voor een goede geluidservaring, en het systeem reageert snel op input.
Verbruik, batterij en laden: ruimte voor verbetering
Een kritiekpunt van deze Brabus is het buitensporige hoge verbruik van 24,5 kWh/100 km. Met een bruikbare batterijcapaciteit van 62 kWh, levert dit een bereik van 250 tot 300 kilometer op. En dat is aanzienlijk minder dan de WLTP-quotering van 400 kilometer. AC-laden kan standaard tot 22 kW en DC-snelladen tot 150 kW. Al blijft het bereik een aandachtspunt. Dit vooral voor potentiële kopers die lange afstanden willen afleggen zonder al te vaak te moeten stoppen om te laden.
Conclusie: een nieuwe richting met potentieel
De Smart #1 Brabus Edition markeert een nieuwe fase voor het merk, met een duidelijke verschuiving naar meer ruimte, prestaties, en een opvallend design. Ondanks enkele kritiekpunten, zoals het hoge energieverbruik, biedt de auto een leuke combinatie van stijl, kracht, en technologie. Met samenwerking tussen Mercedes en Geely waait er een nieuwe wind door het bedrijf dat trouw blijft aan de Smart-erfenis. De Brabus Edition, met zijn aanzienlijke prestatieverbeteringen en opvallende designelementen, spreekt wellicht een nichepubliek aan, maar het is ongetwijfeld een auto dat de aandacht trekt en discussie uitlokt. Terwijl de markt voor compacte elektrische SUV’s groeit, positioneert de Smart #1 Brabus Edition zich als een opmerkelijke concurrent binnen dit gamma. De wagen is verkrijgbaar voor 47.995 euro. Veel kan de prijs niet meer oplopen, gezien de kleur de enige keuze is die je kunt maken.
|
|