Onderweg met de Lynk & Co 02

DoorRedactie

5 oktober 2025
Lynk & Co 02 More in Cosmic Blue

De Chinese autoreus Geely is niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. De bekendste daarvan zijn ongetwijfeld Volvo, Polestar, Smart en Lotus. Er is echter nog een automerk dat bij ons actief is: Lynk & Co. Dit van oorsprong Zweedse merk is de afgelopen maanden wat meer op de achtergrond geraakt, maar ze werken hard aan hun imago. Een van de pijlers is het uitbrengen van hun eerste elektrische wagen: de Lynk & Co 02. Deze EV staat op hetzelfde platform als de EX30, maar is groter én goedkoper. Maar rijdt hij ook goed? Ontdek het in deze review.

Hoe positioneert Lynk & Co zich tussen de andere merken van Geely? We vroegen het zelf aan CEO Nicolas López Appelgren tijdens IAA in München. Een Volvo koop je tegenwoordig om zijn minimalisme, terwijl Polestar net gekend staat om zijn sportiviteit. Lynk & Co wil net het omgekeerde doen van Volvo, door te werken met opvallende kleuren. Dit moet het merk een levendig en modern imago bezorgen. Bovendien willen ze ook een jonger publiek aanspreken. Zo blijkt uit cijfers dat kopers gemiddeld 10 jaar jonger zijn bij Lynk & Co dan bij Volvo. Dat is al meteen merkbaar aan de buitenkant met hippe dagrijverlichting op de motorkap en de opvallende blauwe kleur op onze testwagen. Waar Lynk & Co vooral inzette op deelwagens en abonnementen, is de focus nu verschoven naar de verkoop van wagens. Al blijft het nog steeds mogelijk om je wagen met anderen te delen via de app. Het lintje in het dashboard om de wagen te starten is hiervan een mooi voorbeeld.

Veel beenruimte

De Lynk & Co 02 is de eerste elektrische wagen van het merk, althans in Europa. Want in China, waar Lynk & Co haar productie heeft, hebben ze met de Z10 en de Z20 al twee modellen op de weg. Het is die tweede die nu naar Europa komt, maar dus onder een andere naam. De wagen staat op hetzelfde onderstel als de Volvo EX30, waarmee hij het vaakst vergeleken wordt. Met een lengte van 4.460 mm (+22 cm) is hij alvast een stuk groter dan de eerst genoemde. Die extra centimeters zijn meer dan welkom, gezien de EX30 over weinig tot geen ruimte beschikt op de achterbank. Met een wielbasis van 2.755 (+10 cm) maakt de Lynk & Co veel goed. De achterbank staat nog steeds wat te laag tegen de vloer, maar als volwassene heb je nu wel voldoende beenruimte voor een langere rit. Bovendien is er dan nog plaats voor 410 liter bagage in de koffer (+92 l) of zelfs 1.400 liter (+496 l) met de achterbank neergeklapt. Op dat vlak wint deze 02 het dus al duidelijk van de EX30.

Twee pakketten, veel comfort

Bij de aankoop van de Lynk & Co 02 krijg je de keuze tussen twee pakketten: Core en More. Het basismodel zit al goed in de opties, maar we zouden toch eerder voor de More-versie gaan. Hierbij beschik je over elektrisch verstelbare voorzetels in kunstleer met lendensteun en geheugenfunctie. Bovendien is het multifunctionele stuurwiel dan verwarmd en kun je genieten van de uitstekende geluidskwaliteit van het Harman Kardon-audiosysteem met 14 luidsprekers. Wij zijn alvast fan van het interieur. De zetels zitten comfortabel en de gele accenten geven alles een fris uiterlijk. Het vierkante stuur ligt verrassend goed in de hand en geeft je meteen een sportief gevoel. Kortom, alle gebruikte materialen zijn van een goede kwaliteit. We zouden zelfs durven zeggen dat ze aangenamer aanvoelen dan bij Volvo of Polestar.

Verder kun je tijdens je rit genieten van veel natuurlijk licht door het grote panoramisch glazen dak. In de More-uitvoering beschik je verder over infinity-verlichting, waarbij de ledstrip op het dashboard in het oneindige lijkt door te lopen. De kleur ervan kun je zelf instellen, terwijl het groen knippert bij het aanslaan van de richtingaanwijzer. Het was misschien handig geweest, moest deze ook de informatie van de dodehoeksensoren meenemen en bijvoorbeeld rood knipperen als er een wagen in die dode hoek zit. Wel mocht het interieur nog wat stiller zijn geweest. Vooral op de snelweg is het rolgeluid van de banden best aanwezig.

Feedback graag

Zoals tegenwoordig bij elke nieuwe wagen het geval is, bedien je hem volledig via een centraal display. Het infotainmentsysteem op de Lynk & Co 02 heeft met 15,4” een correcte grootte en is bovendien logisch ingedeeld. Alleen is het toch wel aan de tragere kant, waardoor het soms wat langer duurt om bepaalde instellingen of apps te openen. De Zweeds-Chinese autobouwer koos ervoor om geen gebruik te maken van Android Automotive zoals Volvo of Polestar. In de plaats ontwikkelden ze LynkOS, wat misschien de traagheid zou kunnen verklaren. Een leuk detail misschien is dat er op het homescherm een knop staat om meteen gesproken feedback te kunnen geven over de wagen. Dit is vooralsnog de eerste wagen ooit waar we zo’n functie tegenkomen. Voor Lynk & Co is deze informatie uitermate belangrijk omdat ze wagens willen bouwen volgens de wensen van hun klanten. Geen ingenieurs dus die denken te weten wat klanten willen, maar beslissingen die gebaseerd zijn op data. Onze feedback over de infinity-verlichting hebben we dus maar meteen gedeeld.

Een fenomenaal onderstel

De Lynk & Co 02 deelt het SEA2-platform met de Smart #1 en #3, de Volvo EX30 en de Zeekr X. Hierdoor beschikt hij over een elektromotor van 272 pk en 343 Nm koppel op de achteras. En daar houden de gelijkenissen eigenlijk op. Zo is hij met een sprint van 5,5 seconden van 0 naar 100 km/u net iets langzamer dan de Volvo (5,3 seconden), al laat dit zich in de praktijk maar weinig merken. De 02 is vlot op het gas en heeft daarbij ook nog eens een fantastische ophanging. Hij is niet zozeer sportief, maar ligt vooral stabiel op de weg. Zelfs wanneer je bij een hogere snelheid de bocht ingaat, heb je nagenoeg geen rolbeweging. Bovendien is het onderstel erg comfortabel, waarbij alles goed gedempt wordt. De rijhulpsystemen zijn, zoals steeds bij Geely, eerder middelmatig, maar minder aanwezig dan bij andere merken van de groep. Wel kregen we regelmatig de melding dat de radar belemmerd is. Zelfs na het verwijderen van alle vliegen bleef de melding nog terugkomen.

Correcte elektrische prestaties

Bij de Lynk & Co 02 is het eenvoudig kiezen, gezien er geen opties zijn voor de batterij. Je beschikt altijd over een NCM-batterij van 69 kWh, waarvan 65 kWh bruikbaar. Het geschatte rijbereik hangt hierbij af van de gekozen versie. Bij de Core-versie beschik je over wielen van 19” en moet je volgens de WLTP-norm een afstand van 435 kilometer kunnen halen. De More-versie heeft wielen van 20” en een theoretisch bereik van 445 kilometer. Tijdens onze week met de 02 noteren we een gemiddeld verbruik van 20,7 kWh/100 km. Hierdoor halen we ongeveer 325 kilometer op één lading. Eens leeg kun je opladen aan 11 kW (AC) of maximaal 150 kW (DC). Bij het snelladen duurt het zo 32 minuten om van 10 naar 80 procent te laden. Op zich een correcte waarde, maar anno 2025 verwacht je toch stilaan dat merken hier meer moeite voor doen om dat te verbeteren.

Prijs en Conclusie

Is de Lynk & Co 02 een goede elektrische wagen? Ons antwoord is volmondig ja. Door zijn riante ruimte voor zowel passagiers als bagage is hij niet alleen comfortabel, maar ook functioneel. Bovendien is hij ook nog eens mooi afgewerkt met kwaliteitsvolle materialen. En ook op de weg doet hij het uitstekend met een goede baanligging. De enige punten van kritiek zijn misschien het tragere infotainmentsysteem en lage laadsnelheid.

Ten slotte rest er nog maar één ding en dat is de prijs. Bij de Lynk & Co 02 is het alvast eenvoudig kiezen. Voor de Core-variant betaal je 37.495 euro, terwijl de More er al is voor 41.495 euro. Daarna kies je enkel nog tussen een van de vier kleuren: Crystal White, Cosmic Blue, Grey Grid en Techno Magenta (enkel op de More). Een trekhaak kost meer, maar daarvoor kun je enkel bij een dealer terecht. Opties voor het interieur zijn er niet, gezien deze reeds vervat zitten in een van de twee uitvoeringen. Wie hem vandaag koopt, moet rekenen op een wachttijd van twee tot vijf weken op de levering. Daarbij krijg je ook de optie om deze bij een retailer of gewoon thuis op je oprit af te leveren.

Vermogen
272 pk
Koppel
343 Nm
Batterij (netto)
65 kWh
Basisprijs
€ 37.495
Prijs getest model
€ 41.495
Bereik (WLTP)
445 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be