24H Le Mans 2025: Cadillac wint kwalificaties, Peugeot hopeloos achteraan

DoorMatthias Hautekiet

11 juni 2025
12 STEVENS Will (gbr), NATO Norman (fra), LYNN Alex (gbr), Cadillac Hertz Team Jota, Cadillac V-Series.R, #12, Hypercar, action during the Test Day of the 24 Hours of Le Mans 2025, 4th round of the 2025 FIA World Endurance Championship, on June 8, 2025 on the Circuit des 24 Heures du Mans in Le Mans, France - Photo Fabrizio Boldoni / DPPI

Alex Lynn zette tijdens de kwalificaties voor de 24 Hours of Le Mans de snelste tijd neer in de #12 Cadillac V-Series.R Hypercar. Zijn tijd van 3:22.847 is net geen twee seconden sneller dan die van de snelste rijder vorig jaar. Bij Peugeot wil het opnieuw niet lukken vandaag, met een achttiende en negentiende tijd als beste resultaat.

Foto © Fabrizio Boldoni / DPPI

Al meteen bij het begin van de sessie werd al meteen duidelijk dat de rondetijden omlaag zouden tuimelen. Zo zet Robin Frijns in de #20 BMW al bij zijn eerste snelle ronde een tijd neer die onder die van de Hyperpole in 2024 ligt. Lang kan hij echter niet profiteren van die tijd, want Ferrari en Porsche duiken er meteen al onder. Na afloop van deze dertig minuten durende sessie, is het dus de #12 Cadillac (Stevens, Nato, Lynn) die bovenaan de tabellen prijkt. Dries Vanthoor zet een tweede tijd neer (+0.040) in de #15 BMW M. Al had het niet veel gescheeld of hij had de Hyperpole niet gehaald. Onze landgenoot wachtte tot in de laatste minuten om een tijd neer te zetten. Zij tijd was wel meteen goed voor een top drie. Die top drie wordt trouwens afgerond door de #51 Ferrari Af Corse van Pier Guidi, Calado en Giovinazzi.

Top 12 gekwalificeerd voor de Hyperpole

De #6 Porsche van onder meer Laurens Vanthoor zet een vierde tijd neer, gevolgd door de #38 Cadillac (Bamber, Bourdais, Button) op plaats vijf. Daarna volgen nog de #50 Ferrari (Fuoco, Nielsen, Molina), de #5 Porsche (Andlauer, Christensen, Jaminet) en de #20 BMW (Rast, Frijns, Van der Linde) op plaats zes tot en met acht). De #311 Cadillac Whelen (Aitken, Drugovich, Vesti) en de #36 Alpine (Schumacher, Makowiecki, Gounon) ronden de top tien af. Samen met de #8 Toyota (Buemi, Hartley, Hirakawa) en de #83 AF Corse (Kubica, Ye, Hanson) mogen ze door naar de Hyperpole morgen.

Peugeot hinkt achterop

Voor Peugeot is dit dan weer een dramatische kwalificatie, maar zover was al duidelijk. De Fransen toonden al niet veel pace tijdens de testdag op zondag. En ook tijdens de eerste vrije training eerder vandaag hinkten ze achterop. Tijdens de kwalificaties deden Stoffel Vandoorne (#94) en Jean-Éric Vergne (#93) een poging om een goede ronde neer te zetten. Al krijgen ze het niet voor elkaar om echt een noemenswaardige tijd neer te zetten. Bijgevolg starten ze zaterdag als achttiende en negentiende.

Straks om 22 uur volgt nog een tweede vrije training.

Update: Na afloop van de sessie bleek dat de #6 Porsche onder het minimum gewicht zat. Bijgevolg worden alle tijden geschrapt en starten Laurens Vanthoor, Kévin Estre en Matt Campbell zaterdag dan de allerlaatste plaats. De #101 Cadillac (Ricky Taylor, Jordan Taylor, Filipe Albuquerque) mag hierdoor morgen alsnog deelnemen aan de Hyperpole.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be