24H Le Mans 2025: Cadillac topt eerste vrije training

DoorMatthias Hautekiet

11 juni 2025
38 BAMBER Earl (nzl), BOURDAIS Sébastien (fra), BUTTON Jenson (gbr), Cadillac Hertz Team Jota, Cadillac V-Series.R, #38, Hypercar, action during the Free Practice and Qualifying session of the 24 Hours of Le Mans 2025, 4th round of the 2025 FIA World Endurance Championship, from June 11 to 12, 2025 on the Circuit des 24 Heures du Mans in Le Mans, France - Photo Julien Delfosse / DPPI

De 24 Hours of Le Mans 2025 zijn vandaag echt begonnen met de eerste vrije training van drie uur. Hierbij is het Sébastien Bourdais die zijn teamgenoten Earl Bamber en Jenson Button de snelste tijd bezorgt in de #38 Jota Cadillac. Zijn snelle ronde van 3:25.148 is een tiende sneller dan die van de #50 Ferrari (Fuoco, Molina, Nielsen).

Foto © Julien Delfosse / DPPI

De derde tijd (+0.420) van deze eerste oefensessie werd neergezet voor de #6 Porsche 963 van Laurens Vanthoor, Kévin Estre en Matt Cambell. Daarna ronden de #8 Toyota (Buemi, Hartley, Hirakawa) en de #5 Porsche (Andlauer, Christensen, Jaminet) de top vijf af. Dries Vanthoor eindigt samen met teamgenoten Raffaele Marciello en Kevin Magnussen op de achtste stek in de #15 BMW. Tenslotte bevestigt het resultaat van Peugeot, net zoals tijdens de testdag op zondag, dat dit een moeilijke 24 Uur zal worden voor hen. De #93 Peugeot 9X8 (Di Resta, Jensen, Vergne) en de #94 zusterwagen van Vandoorne, Duval en Jakobsen eindigen helemaal achteraan, op meer dan drie seconden van de leider.

De sessie van deze middag werd twee keer onderbroeken door een rode vlag. De eerste keer was dat voor de #63 Iron Lynx Mercedes die hard contact maakte met de muur. Wie of wat de tweede neutralisatie teweegbracht, is voorlopig nog onduidelijk.

Om 19h30 starten de Hypercars aan de kwalificaties voor de Hyperpole van morgen, gevolgd door een tweede vrije training van 22 uur tot en met middernacht. Hier lees je nog eens na hoe en wanneer je alles kunt volgen.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be