24H Le Mans 2025: Toyota snelste tijdens tweede vrije training

DoorMatthias Hautekiet

12 juni 2025
08 BUEMI Sébastien (sui), HARTLEY Brendon (nzl), HIRAKAWA Ryo (jpn), Toyota Gazoo Racing, Toyota GR010 - Hybrid, #8, Hypercar, action during the Test Day of the 24 Hours of Le Mans 2025, 4th round of the 2025 FIA World Endurance Championship, on June 8, 2025 on the Circuit des 24 Heures du Mans in Le Mans, France - Photo Javier Jimenez / DPPI

De #83 gele Ferrari (Kubica, Ye, Hanson) zette de snelste ronde neer tijdens deze tweede vrije training van de 2025 24 Hours of Le Mans. Hun snelle ronde van 3:25.101 werd helemaal aan het begin van de sessie genoteerd, toen het track nog warm was. Echter werd hun tijd geschrapt door een pit lane speed limit overtreding. Hierdoor prijkt de #8 Toyota van Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa bovenaan de tabellen aan het einde van de sessie.

Foto © Javier Jimenez / DPPI

De tweede tijd is voor de #12 Cadillac (Stevens, Nato, Lynn). De #83 Ferrari eindigt na hun geschrapte tijd op derde stek. Plaats vier en vijf zijn voor de #4 Porsche (Nasr, Tandy, Wehrlein) en de #50 Ferrari (Fuoco, Nielsen, Molina). De #15 BMW van Dries Vanthoor laat een zesde tijd noteren. De #94 Peugeot 9×8 van onder anderen Stoffel Vandoorne zet een negentiende tijd neer. De stevig BOP voor Peugeot doet hun duidelijk geen goed. Laurens Vanthoor en zijn teamgenoten eindigen als laatste in de #6 Porsche Penske. Geen goede eerste dag in Le Mans voor de Belg, nadat zijn wagen eerder al gediskwalificeerd werd tijdens de kwalificaties. Dit omdat de wagen het opgelegde minimum gewicht niet haalde.

Een korte onderbreking

Met nog 45 minuten op de klok werd de sessie rood afgevlagd zodat de marshals de Mulsanne Straight konden schoonvegen. Een lekke band slaat stukken carbon uit de #6 Porsche 963 van onder andere Laurens Vanthoor. Hierdoor ligt het track vol brokstukken en zit er niets anders op dan de sessie even stil te leggen. Nadien krijgen de teams dus nog een half uur om hun wagens uit te testen. Vlak na het vallen van de finishvlag maken de #8 Toyota en de #57 Ferrari GT3 contact bij het uitkomen van de Porsche Curves. Beide wagens zijn behoorlijk gehavend, maar de rijders zijn ongedeerd.

Morgen volgt nog een dag vol actie, met een derde vrije training van drie duur van 14u45 tot 17u45. Daarna staat vanaf 21u nog de Hyperpole op het programma, gevolgd door de vierde en laatste vrije training van 23 uur tot middernacht.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be