Onderweg met de Xpeng G9

DoorRedactie

7 juli 2024
Review: elektrische Xpeng G9 AWD Performance

Xpeng werd in 2014 opgericht en is eigenlijk meer een technologiebedrijf dan een traditionele autobouwer. De Chinese constructeur zet dan ook volop in op de ontwikkeling van zelfrijdende elektrische wagens. Volkswagen investeerde eerder nog een 640 miljoen in het merk. Het heeft even geduurd, maar sinds april 2024 is Xpeng ook in ons land actief dankzij Hedin Automotive. Tijd dus voor EVolution om de Xpeng G9 aan de tand te voelen.

Rijden met een grote SUV

De Xpeng G9 is uitgerust met luchtvering met dubbele kamers, wat zorgt voor een variabele rijervaring. Dit betekent dat de auto comfortabel is wanneer dat gewenst is, maar sportief kan presteren als dat nodig is. Echter, op oneffen terrein heeft de ophanging soms moeite om het gewicht effectief te dempen. Bij sportief rijden ontbreekt het ook aan voldoende feedback, vooral bij het insturen van bochten. Het geheel voelt wat zoekend en met weinig gevoel aan.

Het ontbreken van achterwielbesturing benadrukt de lengte van de G9, waardoor de wielbasis van ongeveer 3 meter parkeren uitdagend kan maken. Een ander gemis is het head-up display (HUD). Bij voertuigen met verbrandingsmotor is dit minder problematisch, omdat je de snelheid vaak op gehoor kunt inschatten. Bij elektrische voertuigen is snelheid inschatten echter moeilijker, en een HUD zou hierbij zeer nuttig zijn.

De SUV levert zijn vermogen van 551 pk en 717 Nm koppel niet altijd lineair. Hierdoor heb je soms het gevoel alsof je aan een elastiekje hangt. Met een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 3,9 seconden kom je echter nooit vermogen tekort. De one-pedal driving modus, door Xpeng ‘X-Pedal’ genoemd, heeft nog ruimte voor verbetering. Deze modus brengt de auto niet volledig tot stilstand en is vaak niet consistent in het remmen.

Design en comfort

Bij de Xpeng G9, een model van een Chinees automerk, valt op dat het wél een duidelijke merkidentiteit heeft, iets wat bij veel andere Chinese merken vaak ontbreekt. De smalle lichtlijn over de neus maakt de wagen direct herkenbaar. Binnenin zijn de zetels bekleed met nappaleer en dankzij het Premium Comfort & Audio Pack, dat bijna 4.000 euro kost, beschikken deze zetels over zowel verwarming als ventilatie. Wel moet je hier wel rekening houden dat enkel het zitvlak wordt gekoeld, wat natuurlijk niet ideaal is tijdens een warme zomerdag.

Een nadeel dat vaak voorkomt bij Chinese auto’s, is dat de stuurkolom niet ver genoeg naar de bestuurder kan worden gebracht. Dit kan voor Europese bestuurders ongemakkelijk zijn, aangezien de ergonomie lijkt te zijn afgestemd op een Aziatische lichaamsbouw.

Technologie en entertainment

De G9 biedt een uitstekende audio-ervaring dankzij Dynaudio speakers en Dolby Atmos. Het grote scherm voor de passagier, waarop je Amazon Prime, Apple TV, Disney+ en YouTube kunt streamen, is bijzonder handig voor lange ritten. Dit 15” scherm, evenals het centrale scherm, kan verbonden worden met een draadloze koptelefoon en heeft een speciale filter zodat de bestuurder niet kan meekijken. Voor passagiers die zich willen opfrissen, is er een make-upstand met spiegel die verschillende tinten wit licht biedt.

Praktische details

De achterbank van de G9 is elektrisch verstelbaar, zowel de zitting als de rugleuning. De kofferbak biedt een capaciteit van 660 liter, die kan worden uitgebreid tot 1575 liter wanneer de achterbank is neergeklapt.

Wat de temperatuurregeling betreft, moet de temperatuur vrij hoog worden ingesteld om een aangename omgeving te behouden, een kenmerk dat bij veel Chinese wagens voorkomt. Het interieur wordt verlicht door sfeerverlichting die in alle mogelijke kleuren kan worden ingesteld.

Praktische details zoals een gekoeld opbergvak in de middenconsole tonen aan dat ook aan kleine gemakken is gedacht. Over het algemeen biedt de Xpeng G9 veel comfort en handige functies. Echter, het haalt niet het premium niveau van concurrenten zoals NIO, die een vergelijkbare prijs hebben maar een luxueuzere afwerking bieden.

Software staat nog niet op punt

Het infotainmentsysteem van de Xpeng G9 is over het algemeen responsief, wat bijdraagt aan een soepele gebruikservaring. Wel zijn er nog heel wat werkpunten voor de Chinese constructeur. Zo werkt het gps-systeem nog met verouderde kaarten, die ongeveer twee jaar achterkomen op de huidige situatie. Daardoor ontbreken bijvoorbeeld sommige wegen, die ondertussen al even open zijn voor verkeer. Verder is is het niet mogelijk om naar een specifieke laadpaal te navigeren en hierbij de automatische pre-conditionering te gebruiken. De gps vindt namelijk enkel laadpalen in een beperkte straal of als noodzakelijke laadstop via de intelligente routeplanner.

Een ander probleem is de slechte radio-ontvangst, meermaals was ons favoriete radiostation niet beschikbaar via DAB of zelfs FM. Verder zijn de rijhulpsystemen te gevoelig afgesteld. Zelfs een lichte afwijking van de rijstrook resulteert in een onmiddellijke correctie door de auto. Het opzetten van de adaptieve cruisecontrol lukt niet altijd, en deze is verder ook ongeraffineerd en soms zelfs gevaarlijk. Bij invoegend verkeer van links bijvoorbeeld remt de auto abrupt om ruimte te maken voor de voorligger, wat onnodige risico’s met zich meebrengt. Xpeng meld ons dat ze gelukkig wel werken aan een dringende update voor deze problemen, maar ervaring met andere modellen van het merk leert ons dat een update niet veel oplost.

De G9 wordt geleverd zonder keyless entry sleutel, maar dit is wel mogelijk via de app op je smartphone. De virtuele assistent, “Hey Xpeng”, kan onderscheid maken tussen vragen van de bestuurder en de passagier bij het uitvoeren van commando’s. Het premium pakket van 4.000 euro biedt onder andere speakers in de hoofdsteunen van de bestuurdersstoel, maar de kwaliteit van deze speakers valt wat tegen. Zo is deze bijvoorbeeld niet altijd luid genoeg tijdens een telefoongesprek.

Een gemiste kans is de keuze tussen het weergeven van het batterijniveau in percentage of afstand. Beide gegevens zouden namelijk tegelijkertijd getoond kunnen worden, gezien er genoeg ruimte is op het dashboard. De bestuurdersmonitor werkt daarnaast te actief; een kleine geeuw resulteert al snel in een geluidsmelding, wat natuurlijk erg storend is.

Samenvattend biedt de Xpeng G9 een responsief infotainmentsysteem en geavanceerde rijhulpsystemen, maar kampt het met enkele tekortkomingen die de algehele gebruikservaring wat beïnvloeden.

Snelladen aan 320 kW

Standaard beschikt deze elektrische SUV over een batterij van 75,2 kWh. Maar onze testwagen, de G9 AWD Performance, krijgt een groter exemplaar van 98 kWh (93,1 kWh bruikbaar) onder de wagen geschroefd. Volgens de WLTP-testen zou het model een afstand van 520 kilometer moeten halen op één lading. Iets wat ook in de praktijk haalbaar moet zijn bij stadsverkeer. Tijdens onze week met deze Xpeng legden we echter voornamelijk kilometers op de snelweg af, waarbij ons verbruik rond de 20 kW/100 km zit. Op die manier konden we ongeveer 465 kilometer afleggen, wat bovengemiddeld is voor een SUV van dit kaliber.

Bovendien is de Xpeng G9 één van de weinige wagens op de markt dat beschikt over een 800 V platform, al wordt ook dat lijstje stilaan langer. Hierdoor is een piekvermogen van 319 kW aan een snellader haalbaar. Dit piekvermogen werd tijdens onze test meermaals behaald. Al kan hij dat hoge vermogen slechts aanhouden tot net geen 20%, waarbij hij terugvalt op zo’n 270 kW. Maar met een gemiddeld laadvermogen van 225 kW, duurt het nog steeds amper 18 minuten voordat de 80 SoC bereikt is.

Drie uitvoeringen van de Xpeng G9

De Xpeng G9 is verkrijgbaar in drie verschillende uitvoeringen: de RWD Standaard Range, de RWD Long Range en de AWD Performance. De variant met de kleinste batterij van 78,2 kWh (75,8 kWh bruikbaar) is verkrijgbaar vanaf 57.990 euro. Volgens de WLTP-norm moet een bereik van 460 kilometer haalbaar zijn. De Long Range en Performance varianten beschikken beide over een batterij van 98 kWh (93,1 kWh bruikbaar). Deze zijn verkrijgbaar voor respectievelijk 61.990 euro en 71.990 euro. 

Conclusie

Onderweg met de Xpeng G9 wordt duidelijk dat deze SUV veel potentieel heeft. Echter zijn er nog te veel kinderziektes die de algehele ervaring beïnvloeden. Hoewel de auto indrukwekkende technologieën en comfortvoorzieningen biedt, blijven er kritieke gebieden zoals de rijhulpsystemen, en de software in het algemeen die verbetering behoeven. Het rijgedrag en de laadprestaties zijn veelbelovend, maar het ontbreken van consistentie in enkele functies, zoals de one-pedal driving modus en adaptieve cruisecontrol, doen af aan de rijervaring. Bovendien is de algehele afwerking nog niet op het niveau van sommige concurrenten, wat de G9 in een lastige positie plaatst in zijn prijsklasse. Kortom, de G9 biedt veel innovatieve functies en Xpeng heeft het potentieel om een serieuze speler te worden in de markt van elektrische SUV’s. Dat alleen al wordt bevestigd door het feit dat er al 28 wagens van dit nieuwe merk werden ingeschreven op amper twee maanden tijd.

Vermogen
551 pk
Koppel
717 Nm
Batterij
98 kWh
Basisprijs
€ 71.990
Prijs getest model
€ 80.468
Bereik (WLTP)
520 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be