Stellantis herlanceert Chinese Leapmotor in Europa

DoorMatthias Hautekiet

27 maart 2024
Chinese Leapmotor T03 komt naar Europa dankzij Stellantis.

Stellantis heeft de rechten verworven om het Chinese Leapmotor in Europa te mogen verdelen. Meer zelfs, de grote automastodont gaat de wagens van het merk zelf produceren voor de verkoop buiten China. Zo rolt de compacte Leapmotor T03 binnenkort uit een fabriek in Europa.

Het is alvast verbazend teams dat we vandaag brengen. Enkele weken geleden nog had Carlos Tavares, de CEO van Stellantis, zich nog opgewonden over de grote vloot aan spotgoedkope EV’s die Europa overspoelen. Maar wanneer je zelf de invoerder / producent wordt van zo’n Chinees automerk doet dat natuurlijk al een stuk minder pijn in de portefeuille van het autoconcern. Bovendien breidt Stellantis op deze manier hun vloot uit met een goedkope elektrische wagen, waar nu net zoveel vraag naar is.

Chinees of Europees

Stellantis gaat dus binnenkort de Leapmotor T03 in Europa gaan produceren. Hiervoor wordt in de eerste plaats gekeken naar de fabriek in het Poolse Tchych, waar nu ook al de Fiat 500 en 600, de Jeep Avenger en binnenkort ook de Alfa Romeo Milano worden geproduceerd. Wel kunnen we bij deze Leapmotor niet echt spreken over productie. De wagen wordt immers in verschillende pakketten gebouwd in China, die dan naar Polen getransporteerd worden. Daar worden de bouwpakketten dan gemonteerd waardoor de T03 officieel in Europa wordt gemaakt. Hierdoor kunnen ook eventuele invoerheffingen die voortvloeien uit het onderzoek van de Europese Commissie omzeilt worden. Leapmotor is echter niet de enige die op deze manier de toorn van Europa willen ontlopen. Zo opent ook BYD een fabriek in Hongarije en plant Cherry hetzelfde te doen in Italië of Spanje.

Leapmotor T03 in cijfers

De T03 is een compacte stadswagen met een lengte van 3,6 meter en een breedte van 1,65. De wagen wordt aangedreven voor één enkele elektromotor van 109 pk (158 Nm). Genoeg om de 1,2 ton zware EV in 8,5 seconden van 0 tot 100 km/u te laten sprinten. Zijn stroom krijgt deze Leapmotor van een batterij van 41 kWh (LFP) of 38 kWh (NMC). Laden is mogelijk aan 7 kW (AC) of 45 kW (DC). In het laatste geval duurt het ongeveer 35 minuten om de batterij 50% op te laden. Het WLTP bereik ligt rond de 300 kilometer, of 100 kilometer meer dan de nieuwe Dacia Spring. In enkele Europese landen, waaronder Frankrijk, wordt de Leapmotor T03 vandaag al verkocht. Met een vanafprijs rond de 20.000 euro. Wanneer de Leapmotor T03 in België wordt gelanceerd is nog niet bekend.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!