EU heeft bewijs voor oneerlijke Chinese EV-subsidie

DoorMatthias Hautekiet

6 maart 2024
Exlantix is een Chinees EV-merk dat binnenkort in Europa wordt verkocht.

De Europese Commissie zegt voldoende bewijs te hebben dat Chinese autofabrikanten een subsidie krijgen wanneer ze hun elektrische wagens naar de EU exporteren. Om deze oneerlijke concurrentie een halt toe te roepen, bereidt de Commissie een resem aan maatregelen voor.

Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen kondigde tijdens haar State of the Union aan dat er een onderzoek wordt geopend naar illegale dumping van spotgoedkope EV’s uit China. Uit de eerste resultaten van het onderzoek blijkt dat de vrees waarheid is. Chinese automerken zouden grote subsidies ontvangen van de Chinese overheid wanneer ze wagens naar Europa exporteren. Daarnaast worden ook bepaalde belastingen en heffingen niet geïnd om een duidelijk concurrentievoordeel te bekomen. Zo stimuleert China de export naar Europa met als doel om de Europese markt over te nemen. Voor alle duidelijkheid; het gaat hier niet over algemene steun aan autofabrikanten.

In een eerste verslag van de onderzoekscommissie staat het volgende te lezen:

“Wat de subsidiëring betreft, beschikt de Commissie over voldoende bewijsmateriaal dat erop wijst dat het betrokken product met subsidiëring uit de VRC wordt ingevoerd. Bij deze subsidies zou het onder meer gaan om:

  • de rechtstreekse overdracht van middelen en de mogelijk rechtstreekse overdracht van middelen of passiva;
  • inkomsten waarvan de overheid afstand doet of die de overheid niet int, en
  • de verstrekking van goederen of diensten door de overheid tegen een ontoereikende prijs.”

Snel maatregelen treffen

Volgens de Europese Commissie is de situatie erg kritiek. Vooral omdat het gaat over een groot aantal wagens in een korte periode. Zo zijn er tussen oktober 2023 en januari 2024 117.839 wagens uit China geïmporteerd, ofwel 14% meer dan een jaar eerder. Op 1,5 miljoen nieuwe elektrische wagens is dus al bijna 8 procent uit China afkomstig. Daarnaast lijkt het aandeel dit jaar nog sterke te stijgen, waar de Commissie zich genoodzaakt voelt om snel actie te nemen.

Daarom schrijft de Europese Commissie een ‘uitvoeringsverordening’ uit waarmee het de lidstaten verplicht om alle nieuwe geïmporteerde EV’s uit China vandaag al te registeren. De kans bestaat namelijk dat “de schade, die moeilijk te herstellen zou zijn, zich al vóór het einde van het onderzoek begon voor te doen”. Zo zouden Europese autofabrikanten vandaag al minder wagens kunnen verkopen door de oneerlijke concurrentie uit China. Op die manier kan Europa invoerheffingen met terugwerkende kracht opleggen op eerder geïmporteerde wagens. De verordening geldt trouwens ook voor Europese autobouwers die hun wagens in China produceren om deze dan naar Europa te halen.

Het onderzoek naar de ‘illegale dumping’ zou volgens persbureau Reuters nog duren tot november 2024. Een tussentijdse conclusie volgt al in juli, waarna de eerste heffingen ingevoerd kunnen worden. In een reactie laat het Chinese ministerie van Economie al weten de actie te betreuren. Volgens hen is het stijgende aantal Chinese EV’s louter te wijten aan een toegenomen vraag.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!