Kort onderweg met de nieuwe Cowboy Cross

DoorRedactie

22 maart 2024
De nieuwe Cowboy Cross in de kleur Moss.

Begin deze week zag de Cowboy Cross het levenslicht. Het idee achter deze nieuwe e-bike is dat hij zowel voor woon-werkverkeer als voor lange fietstochten bruikbaar moet zijn. Daar waar de Cowboy Classic en Cruiser misschien wat tekort schieten, moet de Cross die leegte net gaan opvullen. Wij konden alvast een korte testrit maken met de nieuwe Cowboy Cross. Onze bevindingen lees je hier.

De meningen over de Cowboy Cross zijn verdeeld. Ook wij waren niet meteen overtuigd toen we hem voor het eerst op foto zagen. Maar wanneer we hem echt zien staan, moeten we onze mening toch bijstellen. De Cross past volledig in de herkenbare designfilosofie die Cowboy hanteert. Hij is dan ook zeer mooi afgewerkt, zoals we van het merk gewoon zijn. Deze e-bike is net zo gestroomlijnd en strak als de Classic en Cruiser. Bovendien zijn ook hier geen lasnaden zichtbaar en werden alle leidingen mooi in het frame verwerkt. De grootste verschillen zitten dan ook in de schuin aflopende buis die in één stuk doorloopt van het stuur tot aan het achterwiel.

Meer comfort en een grotere range

Daarnaast beschikt deze Cowboy nu over een omgekeerde geveerde voorvork (40mm). Dit is een echte verademing, in vergelijking met Cowboys’ andere modellen. Waar vroeger je hele lichaam de slechte wegen en kasseien moest opvangen, wordt dit nu overgenomen door de vering. Bovenop de geveerde voorvork beschikt deze Cowboy nu ook over een verende zadelpen, waardoor zelfs het Paleizenplein in Brussel aangenaam fietsen wordt. Al zitten de bredere banden hier ongetwijfeld ook voor iets tussen. Verder is de batterij bijna verdubbeld van 360 Wh naar 540 Wh. Hierdoor zou de range vergroot worden van 40-80 naar 60-120 kilometer. Onze tijd met de Cowboy Cross was te beperkt om dit ook in de praktijk te kunnen testen. Helaas is deze grotere batterij niet bruikbaar op de andere modellen. Dit doordat de Cross standaard met een bagagedrager wordt geleverd en het achterlicht hiervoor naar het spatbord moest verhuizen.

Meer kracht was welkom

Het is alleen jammer dat Cowboy ook de motor niet onderhanden heeft genomen. Op de Cowboy Cross wordt namelijk nog steeds dezelfde motor van 45 Nm / 250 W gebruikt als op de andere modellen. Dit is genoeg voor stadsverkeer, maar voor een tourer e-bike spreken we bij de meeste merken toch al over een motor met 60 tot 80 Nm aan koppel. Daarnaast ligt ook de cadans te hoog om echt lange fietstochten te maken. Wel merk je weinig van het zwaardere gewicht (nu 25 kg). De Cross is namelijk net zo wendbaar als de andere modellen.

De Cowboy Cross, Cowboys’ meest veelzijdige e-bike tot nu toe’, is beschikbaar vanaf 3999 euro. Wie er vroeg bij is, krijg nog een extra korting van 500 euro. Deze fiets komt in drie verschillende kleuren: Lava (donkergrijs), Mushroom (lichtgrijs) en Moss (donkergroen). De eerste exemplaren worden in juni 2024 geleverd.

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!