BMW M Team WRT heeft de TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps gewonnen dankzij een uitstekende strategie. Na afloop van de tweede manche van het 2026 FIA World Endurance Championship spraken we met de rijders die BMW de eerste overwinning sinds Le Mans in 1999 bezorgen.
Robin Frijns
“Ik ben het team ongelooflijk dankbaar voor de wagen die ze ons vandaag gegeven hebben. Toen ik als laatste de wagen overnam en we op dat moment op de eerste plaats lagen, was de druk bijzonder groot. Het enige wat er dan nog kan gebeuren, is achteruit gaan. Op de koop toe hadden we twee keer een safety car in het laatste uur. Telkens wanneer ik terug wat uitliep, werd het veld zo opnieuw bij elkaar gebracht. Tijdens de laatste safety car was het vooral een zaak om zo snel mogelijk een gat te creëren. Ik was daarbij ook continu in gesprek met het team om te weten wanneer ik de GT3’s zou tegenkomen. Daarna was het vooral hopen dat ik geen schade zou rijden.”
René Rast
“We wachten al drie jaar op deze overwinning en nu is het eindelijk zo ver. Het hele team heeft hier zo hard aan gewerkt. We wisten dat we snel waren, maar we kwamen altijd wat tekort. Als iemand deze ochtend had gezegd dat we als eerste en tweede zouden eindigen, had ik het niet geloofd. De strategie zat goed waardoor we al snel in de race naar voren konden oprukken. Tijdens de wedstrijd zelf hebben we geen enkele fout gemaakt en geen enkel contact met een andere wagen gehad. Ik kan het bijna niet geloven. Het is bovendien fantastisch om deze overwinning in België te vieren, waar WRT zijn thuisbasis heeft.”
Sheldon van der Linde
“Deze overwinning komt op het perfecte moment voor het team. Dit is ons derde jaar in het kampioenschap dus het werd weleens tijd dat we eens wonnen. Vorig jaar behaalden we in Imola ons eerste podium met een gelijkaardige strategie. Dus het is mooi dat diezelfde strategie opnieuw heeft geloond. Ik kan niet beschrijven hoe blij ik ben met deze overwinning.”

