Onderweg met de Ford Puma Gen-E

DoorRedactie

19 oktober 2025
Ford Puma Gen-E Review

Eind 2024 stelde Ford de Puma Gen-E voor: een elektrische wagen op hetzelfde onderstel als de Puma met een verbrandingsmotor. Een belangrijke wagen voor ons land, gezien de Europese première voorbehouden was voor het autosalon in Brussel. Na de Ford Mustang Mach-E, de Explorer, en de Capri telt de Amerikaanse constructeur nu vier elektrische wagens in het gamma. Maar is hij ook een goede EV? Wij zochten het uit.

De Ford Puma Gen-E is gebouwd op hetzelfde platform als zijn tegenhanger met een verbrandingsmotor. Dit in tegenstelling tot de Ford Explorer en de Ford Capri, die op het MEB-platform van de Volkswagen Group staan. Net zoals de ICE-versie is hij 4,2 meter lang en bedraagt de wielbasis 2.588 millimeter. Beide wagens zijn dan ook zo goed als identiek aan elkaar. Het enige waaraan je de Gen-E aan de buitenkant kunt herkennen is de dichtgewerkte grille en licht-hertekende neus voor een betere aerodynamica. Verder is ook de Electric Yellow-kleur enkel te verkrijgen op de Ford Puma Gen-E.

De Ford GigaBox

Ook aan de binnenkant zijn beide wagens bijna identiek aan elkaar. Uiteraard is de middenconsole met versnellingspook en handrem verdwenen. In de plaats beschik je over twee ruime bekerhouders. Wel valt er iets te zeggen over de afwerking van deze EV. De Amerikaanse constructeur heeft veelvuldig gebruikgemaakt van goedkoop plastic, waardoor de kwaliteit wat te wensen overlaat. Verder heeft Ford bij de elektrische Puma vooral naar manieren gezocht om zoveel mogelijk opbergruimte te voorzien. Doordat de benzinetank en uitlaat zijn verdwenen, ontstond onder de bagagevloer een grote lege ruimte van 145 liter. Omgedoopt naar de GigaBox is dit volgens Ford de plaats om grote en/of vuile spullen te vervoeren.

Met de Gigabox inbegrepen ontstaat zo een totale opbergruimte van 523 liter, ofwel 67 liter meer dan bij de variant met verbrandingsmotor. Met de achterbank neergeklapt is dat zelfs 1.283 liter. Vooraan is er nog een frunk van 43 liter. Ideaal voor de laadkabel wanneer je alle ruimte in de koffer nodig hebt. Wel komt al deze extra laadruimte toch met een klein nadeel. De Puma heeft sowieso al weinig beenruimte op de achterbank, maar bij de elektrische variant is de achterbank eigenlijk enkel geschikt voor kinderen. Doordat de batterij onderaan de wagen bevestigd is, staat de achterbank veel lager tegen de vloer. Bijgevolg voelt het al snel benauwd aan. 

Hoe rijdt de Ford Puma Gen-E

Wie interesse heeft in de Ford Puma Gen-E moet alvast niet kiezen tussen verschillende motorisaties. Deze compacte EV beschikt altijd over een elektromotor van 169 pk en 290 Nm koppel op de vooras. Hiermee kun je hem bijna 1-op-1 vergelijken met de instapversie van de Volkswagen ID.3. De 100 km/u tik je aan in 8 seconden. Niet wereldschokkend, maar in lijn met andere wagens binnen het B-segment. Ondanks het sportievere onderstel, is het moeilijk om echt sportief of betrokken te rijden. Je komt net wat pk’s te kort om vlot door te kunnen rijden. Bovendien staan de standaard Continental EcoContact-banden nu niet bepaald gekend om hun grip in de bochten. En ook het stuur is veel te groot voor zo’n compacte wagen. Je hebt dus het gevoel eerder met een vrachtwagen onderweg te zijn. Bijgevolg nemen we dus automatisch een rustigere rijstijl aan. Toch was wat meer comfort en betere vering welkom geweest. Vooral op minder goede wegen, en daarvan zijn er genoeg in België, is het comfort soms ver te zoeken. Waar Ford dan wel weer uitblinkt, zijn de rijhulpsystemen. Deze werken uitstekend en geven geen onnodige piepjes en meldingen.

Ford belooft tot 376 kilometer rijbereik

De Ford Puma Gen-E wordt gevoed door een batterij van 53 kWh, waarvan 43,6 kWh bruikbaar. Niet enorm groot dus, maar binnen de verwachtingen voor een wagen van dit formaat. Wat vooral opvalt, is de 10 kWh die niet bruikbaar is. Dit doet ons nadenken over de kwaliteit van het gebruikte batterijpack. Met deze compacte stadswagen moet je volgens de WLTP-norm een rijbereik van 376 kilometer in de stad of 347 km op de snelweg kunnen halen. Dit bij een verbruik tussen 13,1 en 14,5 kWh/100 km. Tijdens onze testweek noteren we een gemiddeld verbruik van 17 kWh/100 km. Een rijbereik van 265 kilometer lijkt dus realistischer te zijn. Een warmtepomp is niet standaard, noch een optie. In de winter kun je zo dus wel eens vaker aan de laadpaal staan dan je lief is. Snelladen kan aan maximaal 100 kW DC, waarbij het 23 minuten duurt om van 10 naar 80 procent te laden. Aan een gewone laadpaal is 11 kW het maximum.

Prijs en conclusie

De Ford Puma Gen-E is in België al te koop vanaf 35.490 euro. Let wel: hierbij rijd je rond met een eenvoudig uitgeruste variant zonder veel toeters en bellen. Wil je bijvoorbeeld een automatische kofferklep, automatische grootlichten of een verwarmd stuurwiel? Dan kies je beter voor de Premium of Sound Edition-uitvoeringen. Helemaal duur wordt het echter nooit, gezien je maximaal 41.200 euro betaalt (zonder trekhaak). In ruil heb je een elektrische wagen met een correct verbruik en degelijke rijhulpsystemen. Alleen rijdt hij voor ons wat te steriel en zijn de gebruikte materialen in de cockpit van een te goedkope kwaliteit om deze EV echt aan te prijzen. Voor dat bedrag is het interessanter om te kijken naar de Volkswagen ID.3, Kia EV3 of de Peugeot E-208.

Vermogen
196 pk
Koppel
290 Nm
Batterij (netto)
43,6 kWh
Basisprijs
€ 35.490
Prijs getest model
€ 40.635
Bereik (WLTP)
376 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be