Onderweg met de Peugeot e-208

DoorRedactie

8 september 2024
Review: elektrische Peugeot e-208

De Peugeot 208 werd in 2012 geïntroduceerd als de opvolger van de populaire 206. In 2019 volgde de eerste elektrische variant met de e-208. Het model was erg populair en oversteeg zelf de verwachtingen van Peugeot. De Franse constructeur had namelijk verwacht “slechts” 30.000 exemplaren per jaar te verkopen, maar dat werden er al snel 75.000. Veel meer dan de maximale productiecapaciteit van 60.000 elektrische 208’s per jaar. Eind vorig jaar kreeg deze elektrische stadswagen zijn eerste facelift. De Peugeot e-208 is met een vanafprijs van 33.624,98 euro meteen ook een van de best verkopende elektrische modellen van het merk.

Deze compacte EV opereert in het populaire B-segment en valt in het Peugeot-gamma net onder de grotere e-308 die we eerder al konden testen. Het is dus niet verwonderlijk dat dezelfde jonge, frisse look aanwezig is. Het elegante design wordt extra ondersteund door het sportieve karakter dat de GT-line op onze testwagen toevoegt. Deze look wordt verder doorgetrokken in het volledige interieur. Naar onze mening het mooiste interieur binnen dit segment. Zeker als je de vergelijking maakt met wagens als de Renault Zoe of de Opel Corsa-e.

Eenvoudig maar modern interieur

Binnenin oogt de e-208 best eenvoudig, maar daarom niet minder sportief. Zo ligt de nadruk nog steeds op de functionaliteit. De belangrijkste feature waar Peugeot mee wil uitpakken, is de iCockpit met 3D hologrammen. Deze voegt een nieuwe dimensie toe aan het rijden van de wagen, waarbij de verschillende niveaus moeten bijdragen tot een meer overzichtelijke tellerpartij. Wel is het jammer dat dit model niet over de i-Toggles sneltoetsen beschikt. Het infotainmentsysteem op het 10” grootte display is niet meteen het meest overzichtelijke. Hoewel het erg basic is, zonder al te veel functies, zijn er te veel menu’s om het overzicht te bewaren. Zelf voor het aanpassen van de temperatuur zijn er al meerdere handelingen op het scherm nodig, als is dat binnen dit segment en prijsklasse al snel vergeven.

Zoals elke wagen binnen dit segment is de achterbank best krap. Een lange reis met vier volwassenen is dus niet echt comfortabel te noemen. In de koffer is er ruimte voor 309 liter aan bagage. Opel en Renault doen het daar iets beter, maar toch blijkt dit genoeg om de wekelijkse boodschappen te doen.

Woon-werkverkeer in comfort

De Peugeot e-208 kent ondanks zijn GT badge en speelse uiterlijk geen dynamisch chassis. Van echt rijplezier of sportiviteit is weinig sprake. Wat de wagen niet ongeschikt maakt voor dagdagelijks woon-werkverkeer gezien het aanwezige comfort. Het volledige vermogen van 156 pk is enkel beschikbaar in de sportstand of bij een kickdown. De Fransoos heeft dan ook een 0-100 km/u tijd van 8,2 seconden. Ideaal voor de rustige bestuurder voor wie de “extreme” elektrische acceleratie niet nodig is. Zoals bij de meeste Franse EV’s beschikt ook de e-208 niet over een one-pedal drive.

350 kilometer rijbereik

De huidige generatie van de elektrische Peugeot e-208 beschikt over een NCM-lithiumionbatterij van 51 kWh, waarvan 48,1 kWh bruikbaar. Volgens de WLTP-norm moet een afstand van 400 kilometer op één lading mogelijk zijn. Zelf noteren we een bereik van 16 kWh per 100 kilometer, goed voor een rijbereik van 300 kilometer. Wel moeten we hierbij ook vertellen dat dit voornamelijk snelweg kilometers zijn. Binnen de bebouwde kom daalde het gemiddelde verbruik aanzienlijk naar 14 kWh/100 km. Dit zorgt ervoor je bijna 350 kilometer kunt afleggen op tragere wegen. Dat maakt de Peugeot e-208 perfect voor korte woon-werkverkeer afstanden. Opladen is mogelijk aan maximaal 100 kW, waarbij het amper 25 minuten duurt om deze op te laden richting 80%. Thuisladen kan aan maximaal 7,4 kW.

Conclusie

De Peugeot e-208 is een degelijke concurrent in het competitieve B-segment. Zo heeft hij een frisse en moderne look en kost hij zelf in de duurste uitvoering (zonder extra opties) minder dan 40.000 euro. Het loont dus zeker om in een showroom van de Franse leeuw binnen te stappen, voor wie op zoek is naar een wagen binnen dit segment.

De instapversie van de Peugeot e-208 is verkrijgbaar vanaf 33.624,98 euro. Wel beschikt dit model over de minder krachtige motor van 136 pk. De beter in de opties zitten Allure-variant is te koop voor 35.34,99 (136 pk) of 36.324,99 (156 pk) euro. Tenslotte is er nog de sportieve GT-line vanaf 38.324,99 euro. Hiermee komen alle modelversies van de e-208 nog tot eind 2024 in aanmerking voor de Vlaamse aankooppremie van 5.000 euro.

Vermogen
156 pk
Koppel
260 Nm
Batterij
51 kWh
Basisprijs
€ 33.624,98
Prijs getest model
€ 40.274,98
Bereik (WLTP)
400 km

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!