De Mercedes Concept AMG GT XX blijft de records binnenhalen. Nadat de concept car vorige maand al 25 wereldrecords brak, blijft hij ook nu opnieuw verbazen. Deze keer creëert het een nieuwe maatstaf op het vlak van opladen. Zo heeft de Concept AMG GT XX tijdens een recente test een laadpiek van meer dan 1 MW gehaald.
Foto’s © Jens Mommens / Momenol Images & Mercedes-Benz
De komende weken en maanden zullen we ongetwijfeld nog veel te horen krijgen over de Concept AMG GT XX van Mercedes-Benz. De conceptwagen wordt op dit moment gebruikt om de nieuwste technologieën waar het merk mee flirt af te stellen voor hun eerste echte elektrische AMG zijn intrede doet. De combinatie van de verschillende facetten zal samengevoegd worden op het nieuwe AMG.EA-platform. De eerste nieuwe wagens op dit platform mogen we volgend jaar al verwachten.
Samenwerking met Alpitronic
Voor het nieuwe laadrecord ontwikkelde Mercedes-Benz samen met Alpitronic een nieuw type snellader. Alpitronic kun je kennen van de DC-laders die vandaag door onder andere Fastned, Allego en Electra worden gebruikt. Voor de test met de AMG GT XX werd een aangepaste variant van de Hypercharger voor vrachtwagens gebruikt. Deze variant met watergekoelde CCS-kabel maakt laadpieken van meer dan 1.000 kW mogelijk. Tijdens de test werd de grens van 1 megawatt al bereikt na amper een halve seconde. In de week na de legendarische finish van de Concept AMG GT XX bereikte de wagen een maximaal laadvermogen van 1.041 kW tijdens het megawatt-laden. Bovendien wist deze testwagen het vermogen minstens 2,5 minuten boven de grens van 1 MW te houden. Hierbij werd in één minuut tijd 17,3 kW aan energie geleverd, goed voor een bereik van 125 kilometer.


Mercedes start uitbouw met 1 MW laadpalen
Op de eerste wagen die dit laadvermogen aankan, is het nog even wachten. Al claimt Mercedes-Benz wel dat de megawatt-lader in samenwerking met Alpitronic in de loop van 2026 al te vinden zal zijn bij diverse laadparken van de constructeur in Europa en Noord-Amerika. De kans is dus bijzonder groot dat we ons bij de eerste echte elektrische AMG van het merk aan een indrukwekkende laadpiek mogen verwachten. Voor de uitbouw van hun eigen netwerk zal Mercedes-Benz gebruikmaken van het HYC1000-syteem van Alpitronic. Hierbij zitten de units niet in de laadpaal zelf, maar in een apart cabinet die 1.000 kW bij 800 A levert. Via een slim laadbeheer worden de externe laapdalen aangestuurd. Elke laadpaal kan dan maximaal 600 kW leveren.


