Een derde van de nieuwe wagens in België is elektrisch

DoorMatthias Hautekiet

4 juli 2025
Review BMW i5 M60 xDrive Berline, elektrische wagen

Het gaat hard voor de elektrificatie in ons land. Met het eerste semester achter de rug publiceren mobiliteitsfederatie Traxio en Febiac nu hun bevindingen. Daaruit blijkt dat net geen derde van de nieuwe wagens volledig elektrische is.

De Europese automarkt zit wat in het slop en dat is in België niet anders. Tijdens de eerste zes maanden van 2025 werden er 234.616 nieuwe wagens ingeschreven. Dit komt neer op een daling van 10,93 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder (263.408). Volgens Febiac is die daling te zoeken in de lange onzekerheid omtrent de fiscale aftrekbaarheid van plug-in hybrides. Begin dit jaar kondigde de regering aan dat het huidige uitdoofbeleid verlengd zou worden. Het was echter lang onzeker of die aanpassing er ook echt zou komen, gezien de regering De Wever er erg lang over deed om hun voorstel ook in een wet om te zetten. Hierdoor hebben heel wat bedrijven de aankoop van nieuwe bedrijfswagens uitgesteld. Ondertussen is die zekerheid er wel, waarbij de regering onder druk van Europa kiest voor elektrische wagens. Mogelijk zullen de bedrijven hun bestellingen snel hervatten, nu die duidelijkheid er wel is.

Elektrische wagens steeds populairder

Ondanks de algehele daling op de automarkt, winnen wagens met een elektrische aandrijflijn steeds meer aan populariteit. Zo hebben hybride en elektrische voertuigen nu een marktaandeel van 70,7 procent. Daarbij kennen vooral de elektrische wagens een sterke stijging. Zij zijn nu goed voor net geen derde (32,2 procent). Een jaar eerder was dat nog 24,1 procent. Hiermee behoort België bij de beste landen binnen Europa. In totaal werden op die manier 75.546 nieuwe elektrische wagens de weg op gestuurd. Het zijn vooral de bedrijven en leasingmaatschappijen die deze sterke stijging ondersteunen. Particulieren blijven vooral vasthouden aan benzine- of mild-hybrid wagens. Een andere opvallende statistiek is de terugval van dieselwagens die slechts 3,8 procent halen op de nieuwmarkt. De Belg laat de diesels dus duidelijk links liggen.

Ook op de tweedehandsmarkt stijgt het aandeel van geëlektrificeerde wagens van 12,6 procent in 2024 naar 16,6 procent tijdens het eerste semester van 2025. Bij de volledig elektrische wagens vertaalt dat zich in een stijging van 2,7 procent naar 3,9 procent (+1,2%).

BMW best vertegenwoordigd

Tenslotte analyseren Febiac en Traxio ook het aantal inschrijvingen per merk. Daarbij staat BMW met 26.215 inschrijvingen aan de kop, al is ook dit een daling van 2,84 procent in vergelijking met de eerste zes maanden van 2024. Volkswagen met 22.293 (-6,22%) verkochte wagens en Mercedes met 16.989 (-6,06%) exemplaren vullen de top drie verder aan. Audi staat vierde (16.126 wagens, -20,52%), gevolgd door Dacia (15.509, +7,27%) en Renault (14.482, +16%). Ook hier valt het op dat vooral de duurdere Duitse merken sterk vertegenwoordigd zijn. Dat is natuurlijk te verklaren dat leasingsmaatschappijen en bedrijven vooral naar de premiummarkt grijpen. Bij Stellantis mag Peugeot tevreden zijn met een stijging van 31,91 procent tot 14.234 verkochte wagens. Hiermee is het Franse merk de sterkste stijger in de top tien. Achter hen moet de rest van die top tien toch wel wat inboeten. Zo daalde de verkoop bij Toyota tot 11.575 (-21,86%). Bij Volvo gaat het er nog slechter aan toe, met een daling van maar liefst 41,43 procent tot 9.177 wagens. Kia eindigt dit eerste semester als tiende merk met 9.017 inschrijvingen (-15,6%).

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be