24H Le Mans 2025: Kubica, Ye en Hansen winnen met Ferrari, Laurens Vanthoor tweede

DoorMatthias Hautekiet

15 juni 2025
83 KUBICA Robert (pol), YE Yifei (chn), HANSON Philip (gbr), AF Corse, Ferrari 499P, #83, Hypercar, ambiance during the 24 Hours of Le Mans 2025, 4th round of the 2025 FIA World Endurance Championship, on June 15, 2025 on the Circuit des 24 Heures du Mans in Le Mans, France - Photo Julien Delfosse / DPPI

Robert Kubica, Yifei Ye, en Philip Hanson hebben in de #83 Ferrari 499P de 93ste editie van de 24 Hours of Le Mans gewonnen. Hiermee zijn ze het eerste klantenteam dat tijdens het Hypercar-tijdperk Le Mans wint. Ook Laurens Vanthoor, Kévin Estre en Matt Campbell mogen tevreden zijn met hun tweede plaats. Het trio startte vanaf de laatste plaats en eindigt nu dus op het podium. De #51 Ferrari (Pier Guidi, Calado, Giovinazzi).

Foto © Julien Delfosse / DPPI

De laatste vier uur

De afgelopen vier uur waren ongelooflijk spannend. Zo goed als de hele wedstrijd is het Ferrari die de dominerende factor is. Toch weten Laurens Vanthoor, Kévin Estre en Matt Campbell de druk hoog te houden vanaf de vierde plaats. Het wordt het trio echter niet gemakkelijk gemaakt. Zo zorgt een ‘Slow Zone’ met nog iets meer dan drie uur op de klok ervoor dat ze na een pitstop maar moeilijk naar voren kunnen strijden. De korte neutralisatie werd veroorzaakt door een losvliegend wiel op de #28 LMP2-wagen van IDEC Sport. De ‘Slow Zone’ wordt ook nog eens gevolgd door een Full Course Yellow die het er niet gemakkelijker op maakt voor Porsche.

Porsche naar P2

Ook daarna houden de problemen voor Porsche niet op, want bij hun 28ste pitstop verliest het team opnieuw enkele seconden voor problemen met een van de ‘wheel guns’. Meteen na die pitstop worden ze op de koop toe ook nog eens gehinderd door de #59 McLaren LMGT3 van United Autosports. Desondanks houdt Matt Campbell het hoofd koel en dat loont, want elke ronde kruipt de #6 Porsche langzaam maar zeker dichterbij de Ferrari’s. Uiteindelijk kan hij in de Michelin Chicane de #51 Ferrari bestuurd door James Calado inhalen. Tijdens de volgende pitstopronde wordt de top drie opnieuw grondig doorheen geschud. Daarbij blijft de #83 Ferrari 499P leiden, maar het is de #6 Porsche die nu tweede ligt, gevolgd door de #50 en #51 Ferrari’s.

Problemen bij BMW

Met nog iets meer dan 2 uur op de klok worden beide BMW’s naar binnen gehaald. De #15 BMW lag op dat moment achtste, terwijl de #20 zusterwagen zestiende was. WRT weet op dat moment nog niet goed wat er juist mis is met de #15. Mogelijk ligt een probleem met de koeling van de hybridesystemen aan de oorzaak. Bij de andere BMW zorgt een probleem met de motor voor een verplichte pitstop. Bij de wagen met Dries Vanthoor, Raffaele Marciello en Kevin Magnussen is het probleem na vijf ronden opgelost. Wel zorgt dit ervoor dat ze nu geen enkele kans meer maken op het podium.

Porsche versus Ferrari in slotuur

Tijdens de laatste uren van deze 93ste editie van de 24 Hours of Le Mans behoudt de #83 klanten-Ferrari een mooie voorsprong van 35 seconden. Achter hem blijven de #6 Porsche en de twee andere Ferrari’s hevig vechten voor het podium. Naarmate de finish dichterbij komt, worden de verschillen kleiner en kleiner. Alleen maken ze zich bij Ferrari grote zorgen om de motoren bij de #51 en #50. Hierbij worden Giovinazzi en Fuoco aangemaand om voorzichtig om te gaan met de kerbs en het schakelen.

#83 Ferrari wint

Na 24 uur racen en een totaal van 387 ronden stuurt Robert Kubica de gele #83 Ferrari als eerste over de eindmeet. Na de #51 Ferrari in 2023 en de #50 Ferrari in 2024 zien we zo voor het derde jaar op rij een Ferrari op het podium. Het is de eerste keer sinds 2006 dat een klantenteam nog eens de 24 Hours of Le Mans won. Bovendien is het ook de allereerste keer dat een Poolse (Kubica) en een Chinese (YE) rijder wonnen in Le Mans. Kévin Estre volgt op de tweede plaats (+14.084) in de #6 Porsche die hij deelt met Laurens Vanthoor en Matt Campbell. Op zich toch een knappe prestatie, nadat ze helemaal achteraan de grid moesten starten.

Stoffel Vandoorne, Loïc Duval en Malthe Jakobsen komen als twaalfde over de eindmeet in de #94 Peugeot 9X8. Dries Vanthoor eindigt deze wedstrijd als negentiende bij de Hypercars na problemen met de #15 BMW in de slotfase.

Deze 93ste editie gaat toch vooral de geschiedenisboeken in als eentje met veel actie, maar weinig incidenten. De meer dan 332.000 aanwezige fans zullen dus zeker tevreden terugdenken aan deze editie.

Het kampioenschap

Met de 24 Hours of Le Mans achter de rug leidt Ferrari het constructeurskampioenschap met 202 punten. Toyota volgt op de tweede plaats met 91 punten, voor Porsche dat derde staat met 80 punten. Daarna zijn Cadillac (66 punten), BMW (64 punten) en Alpine (46 punten) aan de beurt. Peugeot (12 punten) en Aston Martin (0 punten) ronden het kampioenschap af.

Bij de rijders leiden Alessandro Pier Guidi, Antonio Giovinazzi en James Calado het kampioenschap (105 punten). Philip Hanson, Robert Kubica en Yifei Ye zitten hen echter op de hielen met 89 punten. De rijders op de #50 Ferrari, Fuoco, Molina en Nielsen, ronden de top drie af met 81 punten. Onze Landgenoot Laurens Vanthoor staat samen met Kévin Estre op de vierde plaats met 42 punten.

De volgende wedstrijd van het FIA World Endurance Championship vindt plaats op 13 juli met de Rolex 6 Uur van Sao Paulo. Heel wat rijders, waaronder Stoffel Vandoorne en Robin Frijns, krijgen echter geen rust want volgend weekend moeten ze alweer aan de slag in het Formula E-kampioenschap voor de Jakarta E-Prix.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be