24H Le Mans 2025: Ferrari blijf domineren na 20 uur, #6 Porsche zet druk

DoorMatthias Hautekiet

15 juni 2025
83 KUBICA Robert (pol), YE Yifei (chn), HANSON Philip (gbr), AF Corse, Ferrari 499P, #83, Hypercar, action during the 24 Hours of Le Mans 2025, 4th round of the 2025 FIA World Endurance Championship, on June 15, 2025 on the Circuit des 24 Heures du Mans in Le Mans, France - Photo Javier Jimenez / DPPI

Met nog vier uur te gaan in deze 93ste editie van de 24 Hours of Le Mans is het Ferrari die de volledige top drie bezit. De #83 AF Corse Ferrari (Kubica, Ye, Hanson) leidt, gevolgd door de #50 (Fuoco, Nielsen, Molina) en #51 (Pier Guidi, Calado, Giovinazzi) op plaats twee en drie.

Foto’s © Javier Jimenez / DPPI

Tijdens de vrije training en kwalificaties de afgelopen weken domineerde Cadillac zo goed als elke sessie. Tijdens de race is daar echter maar weinig meer van te merken. De #12 (Stevens, Nato, Lynn) en #38 (#Bamber, Bourdais, Button) Cadillacs startten de 2025 24H van Le Mans vanaf de eerste startrij, maar zakten al voor het einde van het tweede uur terug in het veld. De stelling dat Cadillac dit jaar zou winnen, hebben we ondertussen al lang begraven door de dominantie van Ferrari. Met het volledige podium in hun handen is het zo goed als zeker dat een Ferrari 499P bovenaan het podium zal staan. De enigen die daar misschien nog verandering in kan brengen, zijn Laurens Vanthoor, Kévin Estre en Matt Campbell in de #6 Porsche. Het trio legt tot nu toe een bijna foutloos parcours af en blijft daarbij de druk op de Italianen hoog houden.

Tweede Hypercar valt uit

Meteen na onze vorige update om 8 uur, kregen we een tweede uitvaller bij de Hypercars. Ook deze keer is het een Cadillac die er de brui aan heeft. Nadat eerder al de #101 uitviel, geeft ook de #311 er de brui aan. Beide ‘klantenwagens’ moesten hun race staken nadat de motor er mee ophield. Betrouwbaarheid is dus de gemeenschappelijke deler hier. Verder merk je ook dat de vermoeidheid bij de andere rijders toeneemt naarmate de race vordert. Zo verremd Gounon zich in de #36 Alpine (Schumacher, Makowiecki, Gounon) in Mulsanne, waarna hij in het grind terechtkomt. Deze bocht wordt erg verraderlijk, want ook Bourdais (#38 Cadillac), Dries Vanthoor (#15 BMW) en Pascal Wehrlein (#4 Porsche) hebben moeite om het grind te vermijden.

#51 Ferrari verliest leiding

Om iets na 11 uur is er een korte Full Course Yellow door een van de GT3-wagens in het grind. Hierdoor is de pitstraat gesloten, maar de #51 Ferrari is toch verplicht om een noodpitstop te nemen gezien de wagen anders zonder brandstof zal vallen. Volgens de regels is dit toegestaan, mits ze slechts voor twee ronden aan brandstof tanken. Daarna moet de rijder verplicht een tweede pitstop maken voor een volledig tankbeurt zodra de pitstraat opent. Het is bij die tweede pitstop dat het misgaat voor Antonio Pier Guidi. De Italiaan gaat hierbij over de kerbs en spint vlak voor de pit ingang. Hierbij zakt hij van de eerste naar de derde plaats.

Ferrari of Porsche?

Met nog vier uur op de klok ligt de gele #83 Ferrari dus aan de leiding, gevolgd door de #50 op plaats twee en de #51 zusterwagen op plaats drie. De #6 Porsche van Laurens Vanthoor ligt vierde, voor de #12 Cadillac. Dries Vanthoor, Raffaele Marciello en Kevin Magnussen liggen voorlopig achtste in de #15 BMW en zijn de eerste wagen die op één ronde staat. De #94 Peugeot TotalEnergies van de derde Belg bij de Hypercars, Stoffel Vandoorne, is voorlopig dertiende, maar ligt wel al op twee ronden achterstand van de leiders. Op dit moment liggen alle rijders buiten de top acht al op minstens één ronde achterstand.

Om klokslag 16 uur wordt de finishvlag gezwaaid en daarbij is het zo goed als zeker dat Ferrari of Porsche deze editie zal winnen. De kaarten liggen op dit moment in het kamp van de Italianen, maar met amper 45 seconden tussen de #6 Porsche en de #83 Ferrari op kop is alles nog mogelijk.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be