Ondertussen schijnt de zon opnieuw boven het Circuit de La Sarthe, maar de nachtelijke uren zorgden voor heel wat uitvallers. Daarnaast kregen heel wat wagens ook een tijdstraf tijdens deze nacht in de 24 Hours of Le Mans. Om klokslag 8 uur zijn het Alessandro Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi die in de #51 Ferrari de wedstrijd leiden.
Foto © 24 Charly López / DPPI
Het eerste deel van de nacht verloopt nog rustig, maar iets na drie uur krijgen we voor het eerst deze editie de safety car te zien. Deze wordt uitgestuurd om de wagen van #24 Oreca van Nielsen Racing te takelen. In de handen van Cem Bölükbaşı eindigt de LMP2-wagen hard in de muur. De rijders is oké, maar het duurt bijna een uur om de bandenmuur in Tertre Rouge te herstellen. Heel wat rijders maken dan ook gebruik om meteen een, al dan niet vroegere, pitstop te nemen. Enkel de #8 Toyota (Buemi, Hartley, Hirakawa) en de #20 BMW (Rast, Frijns, S. Van der Linde) doen dat niet. Bijgevolg verliezen beide enkele plaatsen wanneer ze dit later in de race wel doen. Bij de herstart om vier uur leidt de #6 Porsche van onder andere Laurens Vanthoor de 24 Hours of le Mans. Daarna volgen de #8 Toyota, #83 Ferrari, #4 Porsche en de #20 BMW.
Zes uitvallers, veel penalty’s
Ook tijdens de nachtelijke uren die volgen blijft het hard werken voor de marshals. Heel wat rijders uit alle klassen gaan doorheen het grind en enkele rijders moeten er de brui aangeven door mechanische problemen. Zo wordt de #101 WTR Cadillac (R. Taylor, J. Taylor, Albuquerque) achter de vangrails geduwd en ook de #46 BMW WTR (GT3) van onder meer Valentino Rossi en de #18 IDEC Sport LMP2 van André Lotterer halen de finish niet door mechanische problemen. In totaal verliezen we deze nacht zes rijders over de verschillende klassen heen. Door de vele gele vlaggen en slow zones hebben de stewards dan ook heel veel werk om diverse inbreuken te onderzoeken. Zo krijgen de #4 en #5 Porsche 963’s een drive-through penalty voor inbreuken in een Slow Zone. Zeventien andere wagens, waaronder de #8 Toyota, 51 Ferrari en #83 Ferrari werden onderzocht omdat ze te weinig afremden voor een gele vlag. De Toyota kan de dans ontspringen, maar de twee Ferrari’s krijgen een drive-through penalty.
Een knap gevecht tussen Porsche en Ferrari
Verder krijgen we deze nacht enkele knappe gevechten te zien tussen Porsche en Ferrari deze nacht. Hierbij wisselen de #6 Porsche en de #51 en #83 Ferrari’s elkaar aan de top van de race af. Hierbij wordt er duchtig gevochten om de leiding. Toch is het Ferrari die hier een klein voordeel heeft, door het iets efficiënter gebruik van de pitstops. Daardoor leidt de #51 Ferrari 499P op dit moment de wedstrijd, gevolgd door de #83 klantenwagen van Robert Kubica, Yifei Ye en Philip Hanson. Laurens Vanthoor zit op dit moment zelf achter het stuur en rijdt op een derde plaats in de #6 Porsche. Ook zijn broer Dries zit op dit moment achter het stuur en ligt zevende in de #15 BMW M Hypercar. Onze derde landgenoot in de hoogste klasse, Stoffel Vandoorne, ligt op dit moment veertiende, maar staat wel al op twee ronden achterstand in de #94 Peugeot TotalEnergies.
Met nog acht uur te gaan zijn we nu al ruim over de helft van deze 93ste editie.