Expertisenetwerk Speed Pedelec Vlaanderen heeft een advies bezorgd aan de federale en gewestelijke overheid. Dit advies moet hen helpen om de Belgische wegcode voor speedpedelecs op orde te brengen. Een van de “hoofdeisen” van het netwerk is dat de snelle fietsen toegang krijgen tot alle fiets- en jaagpaden.
Speed Pedelec Vlaanderen klaagt vooral het lappendeken van regelgeving aan. Er is namelijk geen eenduidige regelgeving die heel Vlaanderen dekt. Zo lijkt elke gemeente wel zijn eigen regels uit te leggen, waardoor het voor alle weggebruikers moeilijk en zelfs gevaarlijk wordt. Als speedpedelec-rijder word je vandaag geconfronteerd met verschillende inrichtingen en tientallen verschillende verkeersborden. Zo mogen ze op de ene plaats fietsen tegen de maximumsnelheid van 45 km/u op een ‘moordstrookje’ tussen het voetpad en geparkeerde wagens. Enkele meters verder ligt dan weer een breed fietspad met een maximumsnelheid van 30 km/u.
Gebaseerd op buikgevoel
Bovendien worden ze op veel plaatsen verbannen tot het rijden op de rijweg, terwijl (kleinere) kinderen op hun gewone fiets het fietspad op moeten. Allesbehalve veilig als je als ouder dan 15 km/u rijdt om bij je kinderen te blijven. Het enige uitgangspunt lijkt hier puur buikgevoel te zijn, waarbij er enkel wordt gekeken naar andere weggebruikers. Speed Pedelec Vlaanderen maakt zelf de volgende vergelijking: “Dit is alsof je een Porsche verbiedt een woonerf in te rijden ‘omdat hij sneller kan’. Een lager risico op lichte verwondingen bij aanrijding met een andere kwetsbare weggebruiker, wordt zo ingeruild voor een grotere kans op ernstig letsel bij mengen met zwaar verkeer“.
Regulering op basis van reëel risico
De afgelopen jaren zijn we in Vlaanderen bij de koplopers in Europa als het op een shift naar alternatieve vervoersmiddelen aankomt. De wegen zijn nu al meer dan verzadigd, dus elke wagen minder is een overwinning. Speedpedelecs spelen hier een belangrijke rol in, gezien ze gebruikt worden om langere afstanden efficiënt af te leggen. Denk bijvoorbeeld aan kinderen begeleiden naar school alvorens sneller te schakelen richting werk, een recreatieve tocht doen met vrienden of simpelweg fietsen zonder ondersteuning. Het expertisenetwerk roept dan ook op om naar de data te kijken. Bij ongevallen met zwakke weggebruikers is er geen enkel bewijs dat speedpedelecs voor extra gevaar zorgen. Auto’s en vrachtwagens zijn dat echter wel. Het is dan ook onbegrijpelijk dat de snelle e-bikes gedwongen zijn om zich net tussen die laatste groep te begeven.
Enkele concrete voorbeelden
Om de problemen aan te kaarten stelde Speed Pedelec Vlaanderen enkele concrete adviezen op. Die adviezen werden vandaag bezorgd aan de kabinetten van de federale en Vlaamse ministers van Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les engagés) en Annick De Ridder (N-VA). In de eerste plaats vragen ze een eenduidige regelgeving die in heel Vlaanderen wordt toegepast. Daarbij is het belangrijk dat fietsers waar mogelijk afgescherm worden van het zwaar verkeer. Toegang tot alle fietsinfrastructuur is daarom cruciaal. Geef mensen de kans zoveel mogelijk zelf te kiezen tussen rijbaan en fietspad al naargelang welke voor hun gewenste doel de veiligste optie biedt. Leg geen toegangsbeperkingen op, puur op basis van het aantal paardenkracht onder de motorkap.
Daarnaast moet er werk gemaakt worden van snelheidszones en niet met snelheidsbeperkingen via een bord. Tenslotte vragen ze een herziening van de huidige snelheidsbeperkingen. Het is goed dat er meer zones 30 bijkomen, alleen reflecteren deze vaak niet de realiteit. Een zone 30 op een brede weg in het groen heeft maar weinig nut.
Gelijk met een gewone fiets
Hoewel speedpedelecs 45 km/u kunnen fietsen, blijven het nog steeds fietsen. Alleen ziet de wetgever dat vaak anders. Wat is eigenlijk het verschil, buiten de motor, met een wielrenner die aan 40 km/u fietst? Daarom vraagt Speed Pedelec Vlaanderen meteen ook de volgende aanpassingen:
- Geef speedpedelecs toegang tot eenrichtingsstraten wanneer dit ook voor andere fietsen mogelijk is. Dit kan vandaag al, maar wordt enkel willekeurig toegepast.
- Geef speedpedelecs toegang tot wandelzones, volgens dezelfde regels als deze gelden voor gewone fietsers.
- Laat speedpedelecs toe op gemengde fietspaden met verkeersbord D10 met een maximumsnelheid van 30 km/u. In Wallonië, waar amper snelle fietsen worden ingeschreven, is dit vandaag al mogelijk.
- Pas alle jaagpaden aan zodat speedpedelecs hier gebruik van kunnen maken. Zo haal je ze weg van tussen het zwaardere verkeer.
- Beperk de zone 30 voor zones in kernen, aan scholen en op plaatsen met een verhoogd risico op ongevallen. Op fietsnelwegen en jaagpaden met een goed zicht en weinig risico hebben deze geen zin.
Het volledige advies kun je nalezen op de website van Speed Pedelec Vlaanderen.
Wij contacteerden het kabinet van bevoegd minister Annick De Ridder (N-VA) voor een reactie, maar ontvingen nog geen reactie.