Onderweg met de Tesla Model 3

DoorRedactie

5 mei 2024
Tesla Model 3 Highland

De Tesla Model 3 is al in 2006 ontstaan in het brein van Elon Musk en kwam in 2019 naar de Europese markt. Deze compacte gezinswagen was dan meteen ook een groot succes. Ondertussen zijn we vijf jaar verder en onderging de Model 3 al twee facelifts. De Highland-upgrade, die in september 2023 werd voorgesteld, is hierbij meteen de grootste. Tijd dus voor EV-olution om deze aan een review te onderwerpen.

Uiterlijk zijn er heel wat grote verschillen in vergelijking met de vorige generatie. Zo is het bereik met zo’n 10% gestegen dankzij een betere aerodynamica. De nieuwe neus, aangepaste diffuser en meer aerodynamische wielen zorgen ervoor dat de luchtweerstandcoëfficiënt daalt van 0,225 naar 0.219 Cd. Dat lijkt misschien niet veel, maar alle kleine beetjes helpen in EV-land.

Het interieur van de Model 3 Highland

Ook binnenin onderging de Tesla Model 3 een metamorfose. Qua comfort hebben de stoelen een kleine upgrade gekregen. Deze zijn nog comfortabeler en nu ook standaard voorzien van zetelventilatie, waarbij voorheen alleen verwarming aanwezig was. De achterste ruiten zijn nu net zoals de voorste voorzien van gelamineerd glas, wat dan weer het geluidsniveau in de cabine ten goede komt.

Verder kreeg het soundsysteem van 17 speakers (voorheen 14) een upgrade. Ook de passagiers op de achterbank beschikken nu over een eigen touchscreen van 8”, inclusief bluetooth audio. Je kinderen op de achterkant kunnen dus zelf hun muziekstijl kiezen, zonder dat je er zelf last van hebt. Daarnaast is er een grote aanpassing voor de bestuurder want, net zoals bij de eerder geteste Model S Plaid, zijn de hendels aan het stuur verdwenen. Deze werden vervangen door knoppen op het stuur. Zo is knipperen bij het verlaten van een rotonde nog steeds een uitdaging. Verder is er ook geen tellerpartij achter het stuur meer, zoals we eerder bij de Model Y al zagen. Daar wen je wel aan en is niet zo irritant als op het eerste zicht lijkt. Alles valt te bedienen op het 15,4” touchscreen dat scherp en helder is. Hoewel de grootte van het scherm niet veranderd is, zijn de schermranden verkleint waardoor je het gevoel hebt dat je toch op een groter display aan het kijken bent. Er is voldoende opbergruimte aanwezig, en 2 draadloze laadpads voor je smartphone.

Hoe rijdt de Tesla Model 3?

De Model 3 heeft het sportiefste rijgedrag van alle modellen die Tesla momenteel op de markt heeft. Het vernieuwde onderstel, uitgerust met ‘Frequency Selective Damping’, en stijvere carrosserie dragen hier ongetwijfeld aan bij. Dit zonder te moeten inboeten aan comfort. De Model 3 voelt altijd snel aan met 283 pk en 420 Nm koppel, goed voor een 0 – 100 km/u tijd van 6,1 seconden. Zo is onze geteste versie met slechts één elektromotor op de achterwielen voldoende voor dagdagelijks rijplezier. En dat rijplezier start al bij het instappen en vertrekken. Door het automatisch ontgrendelen van de wagen via de bluetooth van je smartphone heb je geen sleutel meer nodig. Wil je vertrekken, dan selecteert de wagen meteen de juiste versnelling. Het is letterlijk instappen en rijden, want veel irritante veiligheidsopties uitschakelen zoals bij andere wagens vaak het geval is, moet bij deze Tesla niet.

Een puntje van kritiek

Wel zijn er enkele hekelpuntjes die Tesla nog moet aanpakken bij een software-update. Zo werkt de regensensor nog niet zoals het zo moeten. Soms reageert deze te snel, dan weer te traag. Bovendien moet je bij het gebruiken van de Autopilot veel bewegen met het stuur om te laten merken dat je handen nog aan het stuur zijn. Ook missen we een resume knop voor de Autopilot te hervatten.

Verder zijn er, net zoals bij elke Tesla, problemen met de navigatie bij het overschrijden van een landsgrens. Zo doen de kaarten er behoorlijk lang over om opnieuw te laden bij het overschakelen naar een nieuw netwerk. Dit is een probleem dat ze in Amerika nagenoeg niet kennen, maar hier in Europa vaker voorkomt dan je zou denken. Het zou toch beter zijn moest de navigatie de kaarten, of toch een deel daarvan, langs je route op voorhand laden zodat een offline netwerk niet voor problemen zorgt tijdens een roadtrip door Europa.

Batterij & laden

De Tesla Model 3 beschikt over een compacte batterij van 60 kWh (57,5 kWh bruikbaar). Volgens de WLTP-cyclus zou dit genoeg moeten zijn om een afstand van 513 kilometer te overbruggen op één lading. Tijdens onze test haalden we een gemiddeld verbruik van 13 kWh / 100 km in de stad en 16 kWh / 100 km op de autosnelweg. Hierdoor is een bereik van 442 km tot 359 km zeker haalbaar. AC-laden kan aan een maximaal vermogen van 11 kW. Aan een snellader bedraagt het maximale laadvermogen van de RWD-versie 170 kW, waarbij de Model 3 in 25 minuten van 10 naar 80 % SoC is geladen. De Long Range versie kan snelladen aan 250 kW.

De Tesla Model 3 is verkrijgbaar vanaf 41.970 euro voor de versie met achterwielaandrijving. Daarnaast is er ook nog de Long Range All-Wheel Drive variant met een bereik van 629 km (WLTP). Voor dit model betaal je vandaag minstens 49.970 euro. Recent werd ook de Performance AWD voorgesteld. Deze supersnelle variant van de Model 3 is al verkrijgbaar vanaf 56.970 euro. Althans, dat zijn de prijzen vandaag. Bij Tesla weet je immers nooit hoeveel één van hun modellen over enkele weken zal kosten.

Vermogen
283 pk
Koppel
420 Nm
Batterij
57,5 kWh
Basisprijs
€ 41.970
Prijs getest model
€ 46.790
Bereik (WLTP)
513 km

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!