2024 Tokyo E-Prix: de voorbeschouwing

DoorMatthias Hautekiet

27 maart 2024
De skyline van Tokyo waar op zaterdag 30 maart de 2024 Tokyo E-Prix wordt verreden.

Na een spannende Sao Paulo E-Prix twee weken geleden trekt het Formula E Wereldkampioenschap nu naar Tokyo. Op zaterdag 30 maart 2024 is de Japanse hoofdstad het strijdtoneel voor de vijfde ronde van het elektrische kampioenschap. Voor de start van het weekend geven wij je alvast de huidige stand in het kampioenschap en alles wat je moet weten voor deze bijzondere E-Prix.

Foto © Formula E

Tokyo is de eerste nieuwe stad die het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap aandoet dit seizoen. De Hypermoderne hoofdstad van Japan is een van de leiders op het vlak van duurzame mobiliteit. Bovendien werd er de afgelopen jaren heel wat geïnvesteerd om de stad groener en vooral leefbaarder te maken. Het is dus niet verwonderlijk dat ook deze elektrische raceklasse erheen trekt. Bovendien is deze nieuwe locatie al het 24ste land en het 34ste (straten)-circuit waar dit kampioenschap wordt beslecht. Daarnaast is het ook de eerste keer dat een FIA-event plaatsvindt in de hoofdstad van Japan. De volledige geschiedenis van de Formula E in Azië kun je hieronder bekijken.

Een uitdagend circuit

Deze eerste Tokyo E-Prix beloofd alvast een stevige beproeving te worden voor de teams. Vooral de eerste sector van het 2,585 kilometer lange stratencircuit rond het Tokyo International Exhibition Center wordt een uitdaging. Met acht bochten bevat deze bijna de helft van het in totaal twintig bochten tellende circuit. Na deze eerste set bochten volgt de eerste van drie lange rechten stukken. Ook regerend kampioen Jake Dennis geeft te kennen dat dit geen eenvoudige opgave wordt: “Ik kan niet wachten om aan de race te beginnen, het wordt een ongelooflijk circuit. Ik reed er al op de simulator en het is erg krap, bochtig en hobbelig“.

Het kampioenschap

Jaguar leidt, na afloop van de vorige race, zowel het rijders- als het klassement bij de teams. Bovendien staat het ook in het nieuwe constructeurskampioenschap op de eerste plaats. Het team kan zich dus in geen betere positie bevinden vlak voor hun honderdste race. Wat meer in detail is het Nick Cassidy die met 57 punten de plak zwaait in het kampioenschap. Pascal Wehrlein (Porsche) vult de tweede plek op met 53 punten. Het verschil tussen beide heren is dus erg klein. Cassidy’s teamgenoot Mitch Evans neemt voorlopig de bronzen medaille in ontvangst (39 punten). De Kiwi heeft nu evenveel punten als Jean-Éric Vergne (DS) die nu vierde staat. Stoffel Vandoorne (DS) start deit race weekend vanaf de twaalfde plaats in het kampioenschap (18 punten).

In het klassement van de teams krijgen we een gelijkaardig beeld met Jaguar (96 punten), Porsche (61 punten) en DS (57 punten) die de top drie aanvoeren. McLaren valt met 55 punten net buiten de top vier, gevolgt door Andretti (47 punten) en Nissan (41 punten) op plaats vier en zes. Voor die laatste wordt het trouwens een bijzondere thuisrace, met zoveel Japanse fans aanwezig. Al kan deze Tokyo E-Prix de kaarten grondig doorheen schudden.

Het schema van de 2024 Tokyo E-Prix

Voor de die hard fans van het Formula E Wereldkampioenschap wordt het alvast een weekend met weinig slaap. Door het grote tijdsverschil met Japan speelt de meeste actie zich namelijk af in de vroege ochtend of de late avond.

  • Vrijdag 29 maart
    • 8u25 – 9u15: Eerste Vrije Training (YouTube en Eurosport.com)
    • 23u55 – 00u45: Tweede Vrije Training (YouTube en Eurosport.com)
  • Zaterdag 30 maart
    • 2u20 – 3u43: Kwalificaties (RTBF Auvio en Eurosport.com)
    • 7u03 – 8u30: 2024 Tokyo E-Prix

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!