Elektrische Alpine A290 voltooit eerste testrondjes op poolcirkel

DoorMatthias Hautekiet

19 februari 2024
De nieuwe elektrische Alpine A290 ondergaat testen in extreme weersomstandigheden in het ijskoude Zweden.

Sinds begin dit jaar verfijnt de Alpine A290 zijn afstelling op grip-arme ondergronden in de meest extreme weersomstandigheden. Dit met temperaturen die onder de kaap van -30 °C kunnen zakken. In die omgeving testen de technische teams van Alpine de prototypes op afgesloten en open wegen om op elke ondergrond uitmuntende prestaties te verzekeren.

Alpine test alle technische perimeters in reële omstandigheden om na te gaan of de vereiste prestatieniveaus worden gehaald. Zoals elke Alpine besteedt de A290 bijzondere aandacht aan zijn dynamische prestaties.  De alertheid van de motor, het brio, de stuurprecisie en de wendbaarheid worden bestudeerd om een uitmuntende rijervaring te bieden die ook in extreme omstandigheden overeind blijft. Daarnaast worden diverse voorzieningen getest op sneeuw. Waaronder de verwarming, de kwaliteit van de ontwaseming en ontdooiing en de dynamische stabiliteitsregeling ESC (Electronic Stability Control).  Stuk voor stuk punten die niet kunnen worden gesimuleerd in een technisch centrum. Ze kunnen dus alleen gevalideerd worden met tests bij extreme koude.

Voor deze eerste testsessie werd de A290 voorzien van een originele Alpine-camouflage, het Alpine-logo op het dak en de kleur Bleu Alpine. Het prototype is voor het eerst te zien in zijn productieversie en bevestigt zijn afmetingen: lengte 3.990 mm, breedte 1.820 mm, hoogte 1.520 mm, wielbasis 2.530 mm. Ook neemt de A290 de gelegenheid te baat om zijn exclusieve, Alpine-sportstuur voor te stellen. Een afgeplat stuur in nappaleder en met centrummarkering. Allemaal elementen die verwijzen naar de autosport, die sterk aanwezig is in het DNA van het merk. We vinden er drie sleutelfuncties in terug die zijn ontleend aan het stuur van de Formule 1-bolides van Alpine: OV (Overtake), RCH (Opladen) en rechtstreeks toegankelijke Drive-modi.

Het exclusieve ‘A29’-monogram, ontwikkeld door Michelin voor de Alpine A290

Voor deze tests werd de A290 geschoeid met performante MICHELIN Pilot Alpin 5-banden om het rem-niveau en de stuurprecisie in strenge winterse omstandigheden te meten en te controleren. Sinds het begin van hun samenwerking voor de A110 hebben Alpine en Michelin hun partnerschap voor de ontwikkeling van banden voor het zuiver elektrische Alpine-gamma uitgebreid. De Alpine A290 is de eerste in lijn. Na twee jaar werken krijgt de A290 specifieke 19″-banden:

  • Winterbanden: MICHELIN Pilot Alpin 5
  • Twee sportieve zomerbanden: MICHELIN Pilot Sport EV voor een optimale energie-efficiëntie
  • MICHELIN Pilot Sport S5 voor uiterst sportieve prestaties. 

Deze banden werden ontwikkeld om de prestaties van de A290 in alle gebruiksomstandigheden te benutten, en dat op droge, natte en zelfs besneeuwde ondergrond. Op elke band zal een exclusief monogram worden aangebracht met de coderingslogica van elk Alpine-model. Voor de A290 gaat het om ‘A29’. Bovendien garantdeert het systeem dat de klant bij het vervangen van zijn banden exact dezelfde prestaties geniet. Namelijk een perfect evenwicht tussen veiligheid, rijbereik, weggedrag, duurzaamheid, comfort en geluidsniveau.

Deze tests bij extreme koude in Zweden zijn een extra stap in de ontwikkeling van de A290. Deze nieuwe elektrische Alpine wordt in juni 2024 onthuld.

(persbericht)

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!