Onderweg met de NIO ET5 Touring

DoorRedactie

11 februari 2024

De NIO ET5 Touring is de nieuwe elektrische stationwagen van NIO, dat bekend staat om zijn innovatieve batterijwisseltechnologie en hoogwaardige EV’s. Onze uitgebreide testrit op de Belgische wegen onthult niet alleen de verbluffende prestaties en het ongeëvenaarde comfort van de ET5 Touring, maar ook de cutting-edge technologie die het rijden naar een geheel nieuw niveau tilt. Van zijn geavanceerde autopilot systeem tot zijn sportieve rijervaring en luxueuze interieur, de NIO ET5 Touring belichaamt de volgende generatie elektrische voertuigen. Maar is het ook een ware sensatie om er mee te rijden?

Onze review starten doen we met één van de meest opvallende kenmerken van de NIO ET5 Touring. En dat is zijn geavanceerde autopilot systeem. De ET5 gebruikt NIO’s eigen “Aquila” sensor suite, een pakket met 33 sensoren, waaronder 12 camera’s, 5 radars, 1 LiDAR en 12 ultrasound sensoren. Samen goed voor een dataverkeer van 8 GB/s. Het systeem kan de rijstroken zeer goed aanhouden, en kan zelfstandig wisselen van rijstrook als je de richtingaanwijzer gebruikt. Bovendien hoef je niet vaak aan het stuur te trekken om te laten weten dat je je handen aan het stuur hebt, zoals bij Tesla het geval is. Het systeem is klaar voor volledig autonoom rijden, zodra de wetgeving dit toelaat. De ET5 maakt hiervoor gebruik van de NIO Pilot, een softwarepakket dat voortdurend wordt bijgewerkt met nieuwe functies en verbeteringen. 

Rijgedrag van de NIO ET5

Het is fijn om eens met een wagen te rijden die geen SUV of cross-over is, maar een echte Touring. De NIO ET5 Touring is uniek in zijn categorie, en biedt een sportieve en dynamische rijervaring. De 50-50 gewichtsverdeling laat zich voelen in hoe de wagen zich gedraagt op de baan, en zorgt voor een goede balans en wendbaarheid. De NIO is zeer snel, met een 0-100 km/u tijd in 4 seconden. Je voelt duidelijk verschil tussen de te kiezen rijmodi, die te bedienen zijn via een van de weinige fysieke knoppen op de middenconsole. De agressieve mapping van het gaspedaal zorgt voor een snelle respons en een krachtige acceleratie. De ET5 beschikt over 489 pk, 700 Nm koppel en 2 elektromotoren, één op elke as, die voor een permanente vierwielaandrijving zorgen. De wagen heeft een adaptieve ophanging, die de stijfheid aanpast aan de wegcondities en de rijstijl. Verder zorgt het Brembo remsysteem voor een goede remkracht en is one-pedal drive mogelijk.

De batterij opladen kan sinds een update aan maximaal 180 kW (DC). Als je in de buurt van een Battery Swap Station bent, kun je binnen de 3-6 minuten (afhankelijk van welke versie Swap Station) opnieuw vertrekken met een batterij die voor 90% vol is. Op het moment van schrijven zijn er zo’n 9 swap stations in Nederland.

Interieur: comfortabel en kwalitatief

Het interieur van de NIO ET5 Touring is kwalitatief en heeft een zeer goede afwerking. De materialen zijn van hoge kwaliteit, en er is veel aandacht besteed aan de details. De mooie zachte lederen zetels bieden veel comfort, al mocht de zitting wat langer zijn voor meer ondersteuning. Verder hebben de zetels verwarming, ventilatie en een massagefunctie, die je kan instellen via het touchscreen of NOMI. De achterbank is iets te kort, waardoor het moeilijk is voor iets grotere mensen om comfortabel te zitten. Daarnaast heeft de achterbank een neerklapbare armsteun met bekerhouders en een oplader voor je smartphone. De kofferruimte is met 450 liter ruim, en kan uitgebreid worden tot 1.300 liter met de achterbank neergeklapt. In de cabine is het enorm stil dankzij de goede isolatie en de afwezigheid van motorgeluid. Maar als je vol op het gas gaat, kan je een leuke “whine” van de elektromotoren horen, die voor wat extra sensatie zorgt. Het zijn vooral de kleine innovatieve details die het maken, zoals het gekoelde draadloze oplaadpad in de middenconsole.

Infotainment: snel en logisch

Het infotainmentsysteem van de NIO ET5 Touring is snel en intuïtief ingedeeld, met een minimum aan complexe menu’s. Centraal staat een 12,8” AMOLED display op het dashboard, dat helder en uiterst responsief is. Hiermee heb je toegang tot een breed scala aan functies, waaronder navigatie, muziek, telefonie, klimaatbeheersing, instellingen en meer. Hoewel de kaarten niet altijd volledig up-to-date zijn met afgesloten wegen en verdwenen Point Of Interest’s, zijn de meest recente laadstations wel bijgewerkt. Daarnaast beschikt de NIO over een virtuele assistent die je kunt activeren met een stuurknop of door simpelweg “Hey NOMI” te zeggen. Deze assistent staat klaar om te helpen bij diverse taken, zoals het aanpassen van de temperatuur, het vinden van een laadstation, of zelfs het vertellen van een grapje. Op dit moment spreekt de assistent echter alleen Engels. De tellerpartij is voorzien van een helder en compact rechthoekig scherm dat de essentiële informatie weergeeft, zoals snelheid, batterijniveau, rijmodus en meer. Helaas ontbreekt Android Auto of Apple Carplay, wat voor sommige gebruikers een gemis kan zijn.

NIO heeft een handige app ontwikkeld waarmee je de auto automatisch kan vergrendelen en ontgrendelen zodra je in de buurt bent, en de klimaatregeling aanpassen. Daarnaast verschaft de app uitgebreide informatie over je voertuig, waaronder de batterijstatus, locatie, rijgeschiedenis en meer. De app is gebruiksvriendelijk en betrouwbaar, waardoor het eenvoudig is om je auto op afstand te beheren. Binnen de app is er ook een speciale NIO Life sectie, waar je diverse producten kunt vinden die gerelateerd zijn aan het merk, variërend van kleding en accessoires tot gadgets.

Minpunten van de NIO ET5 Touring

De NIO ET5 Touring is een voortreffelijke elektrische stationwagen, maar kent enkele nadelen die we moeten benoemen. Ten eerste is er de beperkte zichtbaarheid door de kleine achterruit, waardoor het lastig is om achteruit te kijken. Helaas heeft de wagen geen achteruitkijkcamera in de spiegel, ondanks de aanwezigheid van de camera op het voertuig zelf, wat een handige optie zou kunnen zijn voor verbeterd zicht. Een ander minpunt is de grootlichtassistent, die problemen ondervond in het verkeer en willekeurig in- en uitschakelde, wat zowel voor ons als andere weggebruikers vervelend was. We hebben de assistent dan maar uitgeschakeld. Een laatste minpunt is dat de wagen nog niet leverbaar is in België, waardoor je hem moet importeren uit landen als Nederland of Duitsland. Dit kan extra kosten en administratieve rompslomp met zich meebrengen, en je moet ook rekening houden met de beschikbaarheid van servicecentra en power swap stations. NIO Nederland staat echter klaar om je te helpen met dit hele proces. Zo rijden er al negen NIO’s rond met Belgisch kenteken. NIO Power is ook actief bezig met locaties te zoeken in België voor toekomstige vestigingen.

Prijzen en beschikbaarheid

Zoals eerder vermeld, is de NIO ET5 Touring momenteel niet beschikbaar in België. In Nederland, is de ET5 het op een na best verkochte model van het merk. Daarnaast maakt NIO de keuze ook gemakkelijk voor haar kopers. Voor een prijs van 51.900 euro krijg je een wagen met alle essentiële opties. Verdere keuzes die je dient te maken zijn onder andere de kleur, de velgen en het interieur. Standaard is de wagen uitgerust met een groot panoramisch open dak. Wil je dit dak kunnen dimmen, dan betaal je 1.500 euro extra. Optioneel kun je ook kiezen voor de NOMI Mate, een unieke belichaaming van de digitale assistent, voor een bedrag van 700 euro. Helaas beschikte onze testwagen niet over deze optie, waardoor we toch stiekem wat heimwee hadden naar onze test met de NIO ET7.

Daarnaast biedt NIO twee verschillende batterijopties aan. Voor de 75 kWh batterij (goed voor 445 km volgens WLTP) betaal je 12.000 euro bij aankoop. Voor de grotere 100 kWh accu (goed voor 560 km volgens WLTP) komt er een meerprijs van 21.000 euro bij. Dit brengt de totale prijs respectievelijk op 63.900 euro en 72.900 euro voor de NIO ET5 Touring. NIO biedt echter ook zijn unieke “Battery as a Service” abonnement aan, waarbij je de batterij als het ware huurt voor 169 euro per maand voor de 75 kWh accu en 289 euro per maand voor de grotere variant. Met dit abonnement kun je de batterij wisselen bij een van de batterijwisselstations. In Nederland, waar momenteel negen batterijwisselstations zijn, kiezen alle kopers of leasingnemers van een NIO voor deze tweede optie.

Conclusie: een topper in zijn segment

De NIO ET5 Touring is een van de beste EV’s waar we al mee reden, en kan zich meten met de concurrentie van onder andere BYD, Mercedes en Tesla. We zien een grote concurrent in NIO als het merk beschikbaar komt in België. Het is ons ook niet ontgaan wat een prachtig design de NIO ET5 Touring kent. Nu is het enkel nog wachten op een officiële launch in België.

Vermogen
489 pk
Koppel
700 Nm
Batterij
75 / 100 kWh
Basisprijs
€ 51.900
Prijs getest model
€ 51.900 + € 169/maand BaaS
Bereik (WLTP)
445 / 560 km

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!