De elektrische Renault 5 komt eraan

DoorMatthias Hautekiet

30 november 2023

De wereldpremière van de Renault 5 E-tech is voorzien op 26 februari 2024, tijdens de autoshow in Genève. In aanloop naar de voorstelling ligt Renault al een tipje van de sluier op. De Renault 5 moet een bereik tot 400 km (WLTP) halen en zal rond de € 25.000 kosten.

De Renault R5 werd in 1972 gelanceerd en was meteen een schot in de roos. Tussen 1972 en 1986 was het de best verkopende wagen van Frankrijk. Tot op vandaag is de R5 met meer dan 5,5 miljoen verkochte exemplaren nog steeds de populairste wagen ooit verkocht in het land. In 1992 rolde het laatste model van de band. In 2024 wordt de R5 opnieuw van onder het stof gehaald, maar dan met een grote update. De nieuwe Renault R5 E-Tech wordt een 100% elektrische wagen, met een verkoopprijs rond de € 25.000.

De Renault 5 E-Tech electric is een culticoon dat opnieuw is ontworpen voor het moderne tijdperk. Voor deze interessante auto, die in Frankrijk is ontworpen en wordt geproduceerd, hebben we alles uit de kast gehaald. Met zijn vrolijke design en nieuwe generatie technologieën maken we elektrische auto’s in Europa bereikbaarder.

Frabrice Cambolive – CEO Renault

Innovatief design

De wagen wordt pas op 26 februari 2024 voorgesteld tijdens de autoshow in Genève. In afwachting ligt Renault toch al een tipje van de sluier op. Zo is de kleine luchtinlaat op de motorkap vervangen door een hightech laadindicator. De oplichtende “5” geeft het laadniveau van de batterij weer, waardoor je in een oogopslag ziet hoe je er juist voor staat. Daarnaast is het een speels element die het karakter van de R5 weerspiegelt. De brede wielkasten zijn dan weer een verwijzing naar de iconische R5 turbo. De achterlichten zijn dan weer volledig aangepast voor een optimale aerodynamica.

De Renault R5 E-tech is met een lengte van slechts 3,92 m ideaal voor in de stad. Met een batterij van 52 kWh moet een bereik van 400 kilometer (WLTP) haalbaar zijn. In een latere fase zal de wagen ook te verkrijgen zijn met een accu van 40 kWh. De R5 is de eerste wagen van de Franse constructeur die gebouwd wordt op het nieuwe AmpR Small-platform. Daarnaast is dit de eerste productiewagen van het merk die zal beschikken over V2G, waardoor bi-directioneel laden mogelijk wordt. Tenslotte doet ook Renu’s nieuwe assistent, genaamd ‘Reno’, zijn intrede.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!