Onderweg met de Volvo XC40 Recharge

DoorMatthias Hautekiet

4 juni 2023

Na een week met de Volvo C40 in mei, was het nu tijd voor het grotere broertje met koffer, de Volvo XC40 Recharge. De XC40 werd in september 2017 onthuld als kleinste SUV binnen het gamma. Na een eerste upgrade naar plug-in hybride in 2019, volgde de volledig elektrische XC40 Recharge in 2020. Wij testten de 2022 XC40 met 69kW batterij.

Foto’s © Momenol Images / Jens Mommens

De XC40 Recharge beschikt over een 69kW batterij, waarvan 67kW bruikbaar is. Aan het vermogen is niets veranderd ten opzichte van de C40. Opnieuw 231 pk en 330 Nm koppel. Opladen kan je aan 11kW (AC) of 150kW (DC). Wij tikten regelmatig de 120 kWh aan toen we de wagen aan de snellader hingen, met een batterij onder de 15%. De range van de XC40 is minder dan die van de C40. In de C40 haalden we gemiddeld 300 km op één lading, bij de XC40 wat minder met 280 km. Ook hier is het goed dat Volvo in het 2023-model de motor naar de achterkant heeft verplaatst. De single motor op de vooras zorgt opnieuw voor meer torque steering dan leuk is. Qua interieur, infotainment en de manier van rijden is er geen verschil met de eerder geteste C40 merkbaar.

Nog te veel schoonheidsfouten 

Opnieuw zijn de veiligheidssystemen een heikel punt bij Volvo. Onze testwagen deed maar liefst vijf keer een noodstop zonder aanleiding. Drie maal op autostrade met de adaptieve cruise control op, twee maal in de bebouwde kom, zonder obstakels in de buurt. Ook konden we bijna onze garage niet uitrijden doordat de sensoren de zijmuren detecteerden als obstakels. Zeer vervelend en gevaarlijk voor de medeweggebruikers.

Conclusie, de keuze voor een C40 of XC40 maak je puur op smaak en of je al dan niet meer kofferruimte wenst. Buiten een andere carrosserievorm zijn er geen verschillen tussen beide modellen merkbaar.

Vermogen
231 pk
Koppel
330 Nm
Batterij
69 kWh
Basisprijs
€ 48.900
Prijs getest model
€ 62.445
Bereik (WLTP)
425 km
Follow us on Social Media

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!