Afgelopen weekend waren de ogen van alle motorsportfans wereldwijd gericht op Frankrijk voor de 24 Hours of Le Mans. Na een spannende strijd van 24 uur won de #83 klanten-Ferrari deze 93ste editie. De #50 Ferrari van Nicklas Nielsen, Antonio Fuoco en Miguel Molian kwam als vierde over de eindmeet, maar wordt nu gediskwalificeerd.
Foto © Javier Jimenez / DPPI
De diskwalificatie volgt na de technische controle, waar de ingenieurs een technische overtreding vaststelden. Het probleem situeert zich bij de ‘achtervleugelsteunen’ die niet conform de regelgeving waren. De beslissing volgt op basis van twee vaststellingen:
- Tijdens de technische keuring bleek dat vier bouten uit de achtervleugelsteunen verdwenen waren. De bouten dienden volgens de homologatie van de wagen aanwezig te zijn. De Team Manager bevestigt dat de bouten inderdaad ontbraken en gaat akkoord dat dit in strijd is met de regels.
- Daarnaast doorstond de achtervleugel ook de doorbuigingstesten niet. Volgens Artikel 3.8.7 van de LMH-homologaties, mag een achtervleugel maximaal 15 mm doorbuigen. Tijdens de test bleek dat 52 mm te zijn, meer dan 246 procent boven de toegestane marges.
Door de herziening van de resultaten stijgt de #12 Cadillac van Norman Nato, Alexy Lynn en Will Stevens naar de vierde plek. Mick Schumacher, Frédéric Makowiecki en Jules Gounon schuiven bijgevolg met de #36 Alpine de top tien in. De volledige redenering van de stewards kun je hier nalezen.