24H Le Mans 2025: uitslag herzien na diskwalificatie #50 Ferrari

DoorMatthias Hautekiet

17 juni 2025
50 FUOCO Antonio (ita), NIELSEN Nicklas (den), MOLINA Miguel (esp), Ferrari AF Corse, Ferrari 499P, #50, Hypercar, action during the 24 Hours of Le Mans 2025, 4th round of the 2025 FIA World Endurance Championship, on June 15, 2025 on the Circuit des 24 Heures du Mans in Le Mans, France - Photo Javier Jimenez / DPPI

Afgelopen weekend waren de ogen van alle motorsportfans wereldwijd gericht op Frankrijk voor de 24 Hours of Le Mans. Na een spannende strijd van 24 uur won de #83 klanten-Ferrari deze 93ste editie. De #50 Ferrari van Nicklas Nielsen, Antonio Fuoco en Miguel Molian kwam als vierde over de eindmeet, maar wordt nu gediskwalificeerd.

Foto © Javier Jimenez / DPPI

De diskwalificatie volgt na de technische controle, waar de ingenieurs een technische overtreding vaststelden. Het probleem situeert zich bij de ‘achtervleugelsteunen’ die niet conform de regelgeving waren. De beslissing volgt op basis van twee vaststellingen:

  1. Tijdens de technische keuring bleek dat vier bouten uit de achtervleugelsteunen verdwenen waren. De bouten dienden volgens de homologatie van de wagen aanwezig te zijn. De Team Manager bevestigt dat de bouten inderdaad ontbraken en gaat akkoord dat dit in strijd is met de regels.
  2. Daarnaast doorstond de achtervleugel ook de doorbuigingstesten niet. Volgens Artikel 3.8.7 van de LMH-homologaties, mag een achtervleugel maximaal 15 mm doorbuigen. Tijdens de test bleek dat 52 mm te zijn, meer dan 246 procent boven de toegestane marges.

Door de herziening van de resultaten stijgt de #12 Cadillac van Norman Nato, Alexy Lynn en Will Stevens naar de vierde plek. Mick Schumacher, Frédéric Makowiecki en Jules Gounon schuiven bijgevolg met de #36 Alpine de top tien in. De volledige redenering van de stewards kun je hier nalezen.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be