Onderweg met de Audi S6 Avant e-tron

DoorRedactie

8 juni 2025
Audi S6 Avant e-tron

Bij Audi hebben we lang moeten wachten op nieuwe (elektrische) modellen, maar daar kwam vorig jaar verandering in. In maart 2024 maakten we kennis met de Q6 en de SQ6, de nieuwste EV’s van het merk. In de zomer volgde de voorstelling van de nieuwe A6 en S6 e-tron. Die laatste komt echter met een stevig prijskaartje van minstens 100.000 euro, maar is die prijs wel verantwoord? Wij deden de test met de Audi S6 Avant e-tron, de voorlopig duurste en krachtigste in het gamma.

De nieuwe Audi A6 en S6 zijn volledig ontworpen om een zo laag mogelijke luchtweerstand te hebben. Als je hem koopt met de optionele cameraspiegels (+1.730 euro) bedraagt de Cw-waarde voor de Avant amper 0,24. Bij de Sportback is dat nog minder met 0,21. Je kan deze elektrische Audi met een lengte van 4928 mm allesbehalve compact noemen. Van D’Ieteren, de Belgische invoerder, kregen we de edition one versie mee. Deze launch variant beschikt over zo goed als alle mogelijke opties, inclusief matrixkoplampen, en oled-lichtblokken achteraan. De 21” lichtmetalen Audi Sport-velgen met 5 dubbel spaak design geven hem een extra sportief karakter.

Stijlvol interieur

Het interieur van de Audi S6 Avant e-tron is klassiek en tegelijkertijd best sportief. Het lijkt als twee druppels water op dat van de Q6 die we vorig jaar al konden testen. De veelvoudig elektrisch verstelbare sportstoelen zitten uitstekend en bieden voldoende steun. In het dashboard zitten drie grote schermen verwerkt. Helemaal links is er de digitale tellerpartij van 11,9”, met aan de rechterkant een exemplaar van 10,9” voor de passagier. Deze kan hierop de media en het navigatiesysteem bedienen. Centraal prijkt tenslotte nog een groot digitaal infotainmentsysteem van 14,5”. Deze werkt erg vlot, maar net zoals bij de Q6 zijn er gewoon te veel menu’s met bijhorende submenu’s. Personalisering is één ding, maar soms kun je een bestuurder gewoon té veel mogelijkheden geven. Gelukkig heeft Audi hard gewerkt aan de vertalingen, waardoor nu wel relatief duidelijk is welke functie voor wat dient.

Slechts vier bruikbare zitplaatsen

Officieel is de Audi S6 Avant e-tron een vijfzitter, maar in de praktijk is dit onmogelijk. Met een wielbasis van 2,95 meter zou je verwachten dat er veel ruimte is, maar dat is zeker niet zo. De zetel staat hier erg laag tegen de grond, waardoor je met opgetrokken knieën plaatsneemt. Daarnaast heeft de constructeur de middelste zitplaats geëlimineerd door de brandblusser net daar te monteren.

Verder is in de koffer ruimte voor 502 liter aan bagage. Met de achterbank neergeklapt komt dat op 1.422 liter. Op zich mooie waarden, maar toch wel wat aan de kleine kant voor een wagen van dit formaat. Tenslotte is er aan de voorkant nog een frunk van 27 liter aanwezig voor de laadkabel.

Gebouwd voor de Duitse Autobahn

Voor de bouw van de elektrische Audi S6 gebruikten de Duitsers het Premium Platform Electric (PPE) van de Volkswagen Group. Het PPE-platform werd door Audi en Porsche samen ontwikkeld voor de premiumwagens van beide werken. De Audi S6 beschikt hierbij over vierwielaandrijving en een gecombineerd vermogen van 203 pk. Dat is dan bij het gebruik van de launch control. In normale omstandigheden leveren beide motoren zo’n 503 pk. Het koppel is afgeklopt op een stevige 855 Nm. Hierdoor sprint je in amper 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 240 km/u.

We testten het vermogen en onderstel dan ook graag uit op de Duitse Autobahn. En wat blijkt? Dit is precies het type weg waar de Audi S6 Avant e-tron voor gemaakt is. Hij is vlot op het gas, zonder echt agressief aan te voelen en biedt zelfs bij hoge snelheden heel wat vertrouwen. Dankzij het Pack Technology Pro, dat onder andere luchtvering toevoegt, doe je dat bovendien in alle comfort. Toch is er ook een puntje van kritiek over de cameraspiegels. Deze maken het immens moeilijk om diepte in te schatten. In de stad of op de snelweg kun je gelukkig nog terugvallen op de achteruitkijkspiegel. Bij het parkeren is dat een ander paar mouwen en hebben we constant schrik om ergens tegenaan te rijden.

Batterij en laden

De nodige stroom voor al dat vermogen wordt geleverd door een batterij van 100 kWh (94,9 kWh bruikbaar). Volgens de WLTP-norm moet je 647 kilometer in de stad of 609 kilometer op de snelweg kunnen afleggen. In de praktijk is dit echter verre van mogelijk, net zoals bij de Q6 noteren we een verbruik van 23 kWh/100 kilometer (bij normaal rijgedrag in België). Hierdoor halen we een maximale actieradius van 415 kilometer. Een goede luchtweerstand is één ding, maar inefficiënte motoren doen dat allemaal te niet.

Gelukkig sta je met deze snelle Audi niet lang stil aan de laadpaal. Doordat de S6 Avant e-tron op een 800 V-platform staat, kun je snelladen aan maximaal 270 kW. Tijdens onze laadstops gingen we daar zelfs nog boven tot aan 280 kW. Hierdoor duurt een laadstop van 10 naar 80 procent nooit langer van 20 minuten. Gewoon opladen kan aan maximaal 11 kW. Wat hier erg handig is, is dat er twee laadpoorten aanwezig zijn. Deze aan de rechterkant is bedoeld voor AC laden. Linksachter kun je zowel AC als DC laden. Nog handiger is dat de laadkleppen automatisch sluiten zodra je de stekker eruit trekt.

Conclusie en prijs

De Audi S6 Avant e-tron is te koop vanaf 101.559,99 euro. Voor onze testwagen in de edition one grey e-tron quattro uitvoering betaal je met enkele extra opties net geen 128.500 euro. Goedkoop kun je deze EV dus niet noemen. Toch is dit bedrag voor zo’n EV best te verantwoorden. Een 800 V-platform met uitstekende laadprestaties is niet goedkoop. Bovendien is er nog de premium afwerking en het feit dat je incognito met heel wat pk’s rondrijdt.

Vermogen
550 pk
Koppel
855 Nm
Batterij (netto)
94,9 kWh
Basisprijs
€ 101.559,99
Prijs getest model
€ 128.474,99
Bereik (WLTP)
647 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be