Ionity start in de tweede helft van dit jaar met de installatie van hun volgende generatie laadpalen. Deze zullen laadvermogens tot maar liefst 600 kW aanbieden. Theoretisch kun je hierbij in minder dan acht minuten al 300 kilometer bijladen.
Foto © Ionity
Deze hoge laadsnelheden zijn mogelijk door gebruik te maken van de nieuwe HYC1000-snelladers van Alpitronic. Hierbij worden de modules uit de laadpaal gehaald en in een aparte cabine geïnstalleerd. Theoretisch kan 1 laadpaal dus 1 MW (1.000 kW) leveren. Bij Ionity hebben ze er echter voor gekozen om de cabine af te toppen op 600 kW. Deze kan stroom leveren aan acht verschillende laadpunten tegelijk, maar in dat geval beschik je dus nog over 75 kW per laadpaal. In een ideaal scenario is het dus het beste om per laadpaal één cabine te voorzien. Op die manier kunnen zij die beschikken over een wagen met een 800V-platform gebruikmaken van het volledige laadvermogen van hun EV. De komst is alvast goed nieuwe voor de stroomversnelling van de elektrificatie. De komende jaren worden er bij verschillende constructeurs wagens verwacht die kunnen snelladen aan 600 kW of zelf 1 MW.
HYC1000-laadpaal © Alpitronic