Alpine heeft vandaag met veel trots hun nieuwste model voorgesteld: de Alpine A390. Deze nieuwe elektrische wagen luidt meteen ook een nieuw hoofdstuk in voor het Franse merk. De Alpine A390 is een vierzits coupé en krijgt een batterij van 89 kWh, goed voor 555 elektrische kilometers.
Foto’s © Alpine
Op 22 juni viert Alpine hun 70ste verjaardag en hoe doe je dat beter dan met de lancering van een nieuw model. De elektrische Alpine A390 luidt meteen ook een nieuw hoofdstuk in voor het merk. Tegen 2030 willen de Fransen zeven nieuwe elektrische wagens kunnen aanbieden. Na de voorstelling van de A290 vorig jaar en de A390 vandaag, kennen we nu al twee modellen uit hun ‘Dream Garage’. Het belangrijkste bij die Dream Garage is dat Alpine trouw wil blijven aan hun eigen identiteit. Hoewel hun wagens dus allemaal elektrisch zullen zijn, moeten ze de typische sportiviteit van hun platform de uitgangsbasis zijn.
Een vierzits coupé
De nieuwe Alpine A390 is gebouwd op een aangepaste versie van het AmpR Medium-platform van de Renault Group. Dat platform kennen we vandaag al van de Renault Megane E-Tech Electric en de Renault Scenic E-Tech, maar is nu dus volledig aangepast om de identiteit van Alpine te behouden. De Franse constructeur spreekt zelf van een sport fastback, of vrij vertaald: een cross-over. Bij het ontwerp zijn ze “vertrokken van de identiteit van de Alpine A110, maar werden de lijnen geïnspireerd door de wind“.
Aan de voorkant zijn de koplampen een verwijzing naar de A424 Hypercar uit het FIA World Endurance Championship. We nemen dus afscheid van de herkenbare vier lichtblokken die stonden voor het oude Alpine. Verder is de spoorwijdte van het platform met zes centimeter verbreed om een betere wegligging te creëren. Achteraan zien we, zoals op alle nieuwe wagens tegenwoordig, een uitgeschreven en verlicht woordlogo gecombineerd met doorlopende achterlichten. Alpine benadrukt dat het design volledig ontworpen is voor een zo klein mogelijke luchtweerstand en dus een betere efficiëntie.



Klanten krijgen de keuze uit zes koetswerkkleuren: Diepzwart, Abysseblauw, Vision Alpine-blauw, Mercury zilver, Topaz wit, Mat dondergrijs (Atelier 2025). Het dak kan in koetswerkkleur of contrasterend zwart worden uitgevoerd. De dorpels en wielkasten zijn glanzend zwart gelakt. Naargelang het uitrustingsniveau wordt de A390 geleverd met exclusieve, aerodynamische velgen, geïnspireerd op de gediamanteerde Cristal-velgen voor endurance races. De 20″-versie is uitgevoerd in glanzend zwart en mat zwart voor de Atelier 2025-uitvoering. De 21″-variant is een herinterpretatie van de Snowflake-stijl van Alpine, met keuze uit verschillende afwerkingen: gediamanteerd glanzend zwart gesmeed (GTS) of mat zwart gesmeed (Atelier 2025).
Drie motoren
Zoals we eigenlijk al langer wisten, zal deze EV gebouwd worden met niet twee, maar drie elektromotoren. De vierwielaangedreven Alpine A390 maakt hierbij gebruik van twee motoren op de achteras en eentje op de vooras. Active Torque Vectoring zorgt ervoor dat het koppel mooi verdeeld wordt over alle motoren. Dit komt niet alleen de veiligheid ten goede, maar zorgt ook extra wendbaarheid en dynamiek. Een gewichtsverdeling van 49-51 (voor-achter) zorgt ervoor dat hij moeiteloos doorheen de bocht gaat. Drie motoren lijken misschien veel, maar ze zijn meer dan nodig om deze wagen van 2.121 kilogram toch een beetje sportiviteit te geven. Afhankelijk van de gekozen uitvoering beschik je over 400 pk (GT) of 470 pk (GTS). Bij de Alpine A390 GTS garandeert dit 808 Nm koppel en een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden. Dit maakt de A390 meteen ook de krachtigste Alpine ooit gemaakt.
Welke versie je ook koopt, de Alpine A390 beschikt steeds over een batterij van 89 kWh. Afhankelijk van de bandenmaat mag je zo rekenen op een rijbereik van 520 tot 555 kilometer. Al is het daarvoor nog even wachten op de officiële WLTP-berekening. Opladen kan standaard aan 11 kW, of 22 kW als optie. Aan een snellader sta je zo’n 30 minuten aan de laadpaal om van 10 naar 80 procent te laden, dit met een piekvermogen van 190 kW.



Op-en-top Frans
Tijdens de voorstelling van de Alpine A390 gaat de constructeur er prat op dat zo goed als de volledige wagen op-en-top Frans is. Hij is natuurlijk volledig in Frankrijk ontworpen, maar zal er ook gebouwd worden in de fabriek in Dieppe. Verder komen de motoren uit Cléon en worden de batterijen samengesteld bij Vekor in Duinkerke. Het Franse karakter wordt extra in de verf gezet voor de toevoeging van drie nieuwe types banden van eveneens Franse Michelin, voorzien met A390-markering. Zelfs het audiosysteem vertegenwoordigt de Tricolore door de keuze voor Devialet.
Sportief interieur
Zoals we verwachten van Alpine, is ook het interieur best sportief te noemen. Het lijkt sterk op dat van de A290, maar oogt vooral een stuk ruimer. Op het stuurwiel vinden we twee knoppen terug die rechtstreeks uit de Formule 1 komen. Met de blauwe RCH-knop stel je het recuperatieniveau in, terwijl de rode OV (overtake)-knop je een extra boost geeft gedurende een tiental seconden. Verder beschikt de Alpine A390 over twee schermen van 12,3″ en 12″. Deze geven toegang tot onder andere de klimaatcontrole en de slimme navigatie. Ook de Alpine Telemetrics met Live Data, Coaching en Challenges mogen niet ontbreken.



Wat de nieuwe elektrische Alpine A390 exact gaat kosten weten we pas in het laatste kwartaal van 2025, wanneer de orderboeken openen. Wel geven de Fransen al mee dat de prijzen ergens tussen 65.000 en 70.000 euro zullen starten. Bovendien vermeldt Alpine er in één adem ook nog eens bij dat we ons binnenkort aan een elektrische A110 mogen verwachten.