DS Automobiles heeft vandaag hun nieuwste elektrische wagen voorgesteld: de DS N°4. Hiermee kent de uitgaande DS4 plug-in hybride meteen ook zijn opvolger. De nieuwe elektrische DS N°4 krijgt een actieradius van 450 kilometer (WLTP).
Eind vorig jaar leerden we met de DS N°8 de eerste nieuwe wagen van de Franse constructeur in lange tijd kennen. Het elektrische toonbeeld van luxe werd, vooral door zijn best lage prijs, positief onthaald. Vandaag volgt met de voorstelling van de DS N°4 het tweede model in de nieuwe strategie van het merk. Hij moet de uitgaande DS4 vervangen en zal nu ook als een volledig elektrische wagen te koop zijn. De N°4 heeft een volledig nieuw ontworpen, plattere voorkant. De nieuwe zwarte grille, die veel breder is en herbergt een kenmerkende lichtsignatuur die is geïnspireerd op de DS E-TENSE PERFORMANCE concept car en het recentste design van het merk: N°8. Als je het ons vraagt, straalt de lichtsignatuur nu zelf nog meer exclusiviteit door. Dat komt omdat de grille nu ook getooid wordt met een onderbroken led-lijn die de twee dagrijlichten en het verlichte DS-logo met elkaar verbindt.
Op N°4 brengen we de verticale en zeer slanke V-vormige signatuur van de DRL’s van onze DS E-TENSE PERFORMANCE concept car samen. We werden ook geïnspireerd door ons nieuwe vlaggenschip, N°8, om deze horizontale lichtlijn te creëren die de verlichte grille verbindt met de verlichte DS badge. De combinatie geeft een dramatisch en gemakkelijk herkenbaar resultaat.”Thierry Metroz – Directeur Ontwerp, DS Automobiles
Geen logo meer
Ondanks de nieuwe neus lijkt de DS N°4 nog sterk op zijn voorganger. Zeker in profiel bekeken zijn de lijnen van deze cross-over nog steeds opvallend. De ontwerpers beschrijven het zelf als “gebeeldhouwde achtervleugels die een assertief spierstelsel onthullen”. Ook aan de achterkant heeft DS de lichtsignatuur wat aangepakt om hem meer in lijn te brengen met de N°8. De 100% led-achterlichten hebben een nieuwe “Dark Chrome”-afwerking, versterkt door het gegraveerde reliëf van schubben, die het licht opvangen voor een visueel effect. Verder is het logo op de achterkant vervangen door de letters ‘DS Automobiles’. Dit moet vooral voor meer naamsbekendheid bij het merk zorgen.



Tot 450 kilometer rijbereik
Verder is de DS N°4 nu ook als een volledig elektrische E-TENSE-variant te koop. Deze beschikt over een elektromotor van 213 pk (343 NM) en een batterij van 58,3 kWh (netto). Volgens de WLTP-cyclus is dit genoeg om op een actieradius van 450 kilometer te kunnen rekenen. Daarbij zorgen een nieuw ontwerp van de standaard warmtepomp en een grotere omvang van de koel- en verwarmingscomponenten voor een betere efficiëntie. Ook hier hebben de ingenieurs zich laten inspireren voor het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap. Net zoals bij de DS N°8 is er heel wat kennis uit de elektrische éénzitters doorgestroomd naar de N°4. Opladen zal mogelijk zijn aan maximaal 11 kW (AC) of 120 kW DC. Dat laatste is toch wel aan de lage kant voor een nieuwe elektrische wagen anno 2025.


Interieur met Clous de Paris reliëf
Wanneer we de binnenkant bekijken, is het meteen duidelijk dat het hier om een wagen van DS Automobiles gaat. De ontwerpers blijven hier vasthouden aan de afwerking met het Clous de Paris reliëf. Voor de bestuurder is er een nieuwe digitale tellerpartij van 10,25″ groot. Centraal in het dashboard is er een tweede scherm van 10″ voor het infotainmentsysteem, uitgerust met het DS IRIS System. Het systeem maakt gebruik van SoundHoud kunstmatige intelligentie en ChatGPT. Bovendien wordt de DS N°4 standaard geleverd met het Connect One Pack dat 10 jaar lang online diensten garandeert. Zo is er de e-Coaching-functie, die je meer inzichten en advies heeft om de efficiëntie te verbeteren. Verder is er nog een groot head-up display dat de gegevens zo’n 4 meter voor de voorruit projecteert. Dankzij deze augmented reality worden snelheid, rijhulpsystemen en navigatie feilloos weergegeven. Om het premium-effect te versterken, nemen ze bij DS ook definitief afscheid van het ventilatierooster. In de plaats zijn er ultradunne openingen die interne lamellen verbergen. Met een wielbasis van 2,64 meter belooft DS Automobiles dat alle passagiers over voldoende been- en hoofdruimte beschikken. In de koffer is ruimte voor zo’n 360 liter bagage.


Twee varianten en pakketten
Een Belgische prijs voor de DS N°4 E-TENSE is er nog niet. Wel weten we al dat er twee uitvoeringen, met telkens twee pakketten zullen zijn. De PALLAS-uitvoering beidt een interieur met stoelen van Diamond Tungsten Fabric en DS Black Canvas, afgewerkt met stiksels. Het dashboard en de deurpanelen zijn afgewerkt met basaltzwarte bekleding met schildpadeffect en Belem Bronze-inzetstukken. De standaarduitrusting omvat onder andere automatische klimaatregeling met twee zones, LED-koplampen en Full LED-achterlichten en verwarmbare en inklapbare buitenspiegels. Met het Comfort-pakket aangevinkt worden daar elektrische en verwarmde zetels aan toegevoegd, evenals getinte achterruiten en een elektrische koffer. De Techo-versie voegt daar nog key-less toegang en draadloos opladen aan toe.
Daarboven komt dan de ÉTOILE-uitvoering, gekenmerkt door een Alcantara-interieur. Het infotainmentsysteem DS IRIS SYSTEM, DS MATRIX LED VISION-koplampen en Full LED-achterlichten met scrollende knipperlichten, het RCTA + LCA-pakket (Rear Traffic Detection Pack), elektrisch verstelbare voorstoelen, gelaagd en getint glas achter en een draadloze smartphonelader zijn hier standaard. Het Total Comfort-pakket breidt dit verder uit met massagestoelen, een verwarmd stuurwiel, een elektrische kofferklep, een zonnedak, een Focal Electra audiosysteem en het DS EXTENDED HEAD UP DISPLAY met augmented reality. Tenslotte is er nog de DS N°4 ÉTOILE Total Techno met DS Drive Assist 2.0, 360° panoramacamera, automatisch dimmende buitenspiegels en DS EXTENDED HEAD UP DISPLAY.