DS Automobiles heeft er even over gedaan, maar heeft vandaag hun nieuwste vlaggenschip voorgesteld: de DS N°8. Hiermee wil DS een nieuwe start maken en om dat kracht bij te zitten gebruiken ze ook een nieuwe nummering. Bovendien wordt dit het allereerste model van de Fransen die enkel in een elektrische uitvoering te verkrijgen zal zijn.
Foto’s © DS Automobiles
Het merk DS ontstond enkele jaren geleden als luxemerk van Citroën, maar is ondertussen een volledig eigen koers gaan varen. Daarbij komt de nadruk steeds meer op luxe en beleving te liggen. Om het luxe-aspect extra cachet te geven, introduceert het nu ook een nieuwe naamgeving voor hun toekomstige modellen. Het nieuwste model van de Franse constructeur heet dus niet gewoon ‘DS 8’, maar ‘DS numéro 8’ of kortweg DS N°8. Deze nieuwe EV is gebaseerd op de Aero Sport Lounge concept car die in 2020 voor het eerst werd voorgesteld.
Enkel nog elektrisch
DS Automobiles gaf enkele jaren al te kennen dat ze vanaf 2024 enkel nog volledig elektrische modellen op de markt zouden brengen. Even werd gedacht dat ze die belofte niet zouden nakomen, maar amper twee weken voor het einde van het jaar houden de Fransen dus woord. In de basis staat deze luxueuze SUV op het STLA Medium-platform van Stellantis. Dat is hetzelfde platform als waar de Peugeot e-3008 of Opel Grandland op worden gebouwd. Die zijn beide ook als versie met verbrandingsmotor te koop, maar dat zal dus niet het geval zijn voor de DS.
Drie modelvarianten
Bij de lancering van de DS N°8 maakt de constructeur de keuze eenvoudig. Het instapmodel beschikt over één motor van 230 pk op de vooras, gekoppeld aan een batterij van 74 kWh. Hiermee moet een rijbereik tot 572 kilometer haalbaar zijn. Daarboven volgt een Long Range variant die dezelfde motor combineert met een batterij van 97 kWh, goed voor een bereik van 750 kilometer. Tenslotte komt er ook een vierwielaangedreven DS N°8 waarbij het vermogen toeneemt tot 350 pk. Hierbij wordt het rijbereik bij de grote batterij afgetopt op 686 kilometer. Het best grote bereik voor een SUV van dit formaat is te danken aan zijn vrij lage Cw-waarde van 0,24. Dat heeft hij te danken aan zijn aflopende daklijn en de kleine spoiler net onder de achterruit.
De batterij opladen is mogelijk aan maximaal 150 kW, genoeg om in een 28 minuten de NMC-batterij van 10 naar 80 procent te laden. Verder biedt DS ook de mogelijkheid om met een volledige ‘one-pedal’ te rijden, zelfs wanneer de batterij volledig vol is. Waar deze het bij sommige merken het net laat afweten met een te volle batterij, zal dat bij de N°8 niet het geval zijn.
Luxe in overvloed
Dat DS echt een luxe-merk is, is zowel langs buiten als binnenin merkbaar. Zo wordt de grille in de neuse verlicht en prijkt er in het midden een, eveneens verlicht, DS-logo. Achteraan maakt het huidige DS logo dan weer plaats voor een diamant met daarboven ‘DS Automobiles’ voluit geschreven. Het interieur is nog steeds klassiek, zoals we gewoon zijn bij DS, maar heeft een grote upgrade gekregen. Hierbij zijn de schermen mooi geïntegreerd in het dashboard, wat een hele opgave is met een diameter van 16″. De bestuurder krijgt tijdens het rijden een vernieuwde X-vormig stuur in zijn handen dat, afhankelijke van de gekozen uitvoering, verwarmd is. De Focal-luidsprekers en ventilatiekanalen zijn mooi weggewerkt in het dashboard en de deurpanelen.
Ook de zetels zijn erg bijzonder. Deze bestaan uit één stuk, waarbij de geïntegreerde hoofdsteun ook nog eens warme lucht in je nek kan blazen. Tussen beide zetels in hangt een zwevende middenconsole met een minimalistische rijrichtingschakelaar. Tenslotte is er ook nog de interieurverlichting die luxe schreeuwt. Denk daarbij aan oplichtende portiergrepen bij het openen van deur of een verlichte sterrenhemel op de middenconsole. Allemaal zaken waarbij DS het verschil maakt met haar Duitse concurrenten. Wie veel moet meesleuren kan ook nog eens profiteren van een grote koffer van 620 liter.
Te koop vanaf medio 2025
De nieuwe elektrische DS N°8 komt pas halverwege 2025 in de configurator te staan. Een Belgische prijs is er dus niet. Wel horen we dat DS Automobiles de strijd wil aangaan met de BMW i4. Daarbij moet je rekenen dat de goedkoopste versie dus rond de 60.000 euro zal zitten. Deze ruime SUV wordt aangeboden in vijf verschillende lakkleuren en twee uitvoeringen Pallas of Etoille.