Mercedes EQS krijgt een upgrade

DoorMatthias Hautekiet

20 april 2024
Mercedes-Benz EQS, modeljaar 2024

De EQS krijgt voor het huidige modeljaar 2024 een zeer uitgebreid updatepakket. Het elektrische topmodel wordt geleverd met 82 km meer actieradius, een nieuwe grille met chroomapplicaties, een staande Mercedes-ster op de motorkap en nog meer comfort achterin.

De EQS was in het segment van de elektroauto’s al een van de modellen met de grootste actieradius. In de toekomst kunnen klanten nog meer kilometers afleggen zonder te hoeven stoppen om te laden. Dankzij een verhoogde accucapaciteit van 108,4 naar 118 kWh wordt de maximale actieradius van de EQS 450 4MATIC (WLTP: energieverbruik gecombineerd: 20,9-17,0 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km0 g/km, CO2-klasse: A)[1]) verhoogd van 717 naar 799 km. De EQS 450+ doorbreekt met een actieradius van 683-822 km zelfs de grens van 800 km. (WLTP: energieverbruik gecombineerd: 19,9-16,3 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km, CO2-klasse: A)1. Ook is de EQS 350 (WLTP: energieverbruik gecombineerd: 16,5 -19,4 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km, CO2-klasse: A) toegevoegd aan het modellengamma, het instapmodel heeft een actieradius van 642-683 km.

Mercedes-Benz heeft het trekgewicht voor de EQS en EQE Limousines met 4MATIC verhoogd van 750 naar 1.700 kg. Daarmee bereiken ze een vergelijkbaar niveau als de SUV-derivaten. Klanten kunnen nu bijvoorbeeld ook een paardentrailer trekken.

Een andere technische maatregel: door het hoge aandeel recuperatie in het dagelijks gebruik worden de remschijven minder vaak gebruikt dan in modellen met verbrandingsmotor. Voortaan wordt het remsysteem onderhouden door een speciale functie die van tijd tot tijd automatisch de remblokken tegen de schijven aandrukt.

De nieuwe EQS kan vanaf 25 april 2024 worden besteld. Ondanks de verbeterde standaarduitrusting blijven de basisprijzen ongewijzigd. 

Avantgardistische EQ-look gecombineerd met de iconische Mercedes-ster: de nieuwe grille

Hét kenmerk van de Mercedes-EQ modellen is de diepzwarte grille (Black Panel), die naadloos aansluit op de koplampen. De designers hebben dit onderscheidende ‘gezicht’ nu verfijnd voor de EQS: het elektrische vlaggenschip is in de Electric Art Line standaard voorzien van een nieuwe grille met chroomapplicaties. De verchroomde en verzonken lamellen vormen een elegant contrast met de diepzwarte omgeving. Deze grille wordt gecombineerd met een staande ster op de motorkap en verenigt de avantgardistische EQ-look met het iconische, statusbewuste Mercedes-Benz symbool.

Het oog voor hoogwaardige details komt ook terug in het interieur: de luchtuitstroomopeningen op de B-stijlen hebben nu een rand van gegalvaniseerd chroom. Het extra kussen achterin heeft een bies van nappaleder gekregen.

Voortdurende verbeteringen wat betreft het comfort achterin

EQS-modellen die zijn uitgerust met het optionele comfortpakket plus achter met executivestoelen[2] hebben nu een speciale schuine voetensteun aan de rechterkant. Deze is tussen de rails van de voorstoel geplaatst en verhoogt het comfort voor de achterpassagier aanzienlijk.

Eveneens nieuw in dit pakket zijn de naar voren neerklapbare voorpassagiersstoel en de tot 38 graden verstelbare achterbankleuning. Dit zorgt voor meer ruimte. Het optionele pakket omvat ook stoelverwarming plus en nek- en schouderverwarming achter alsmede pneumatisch verstelbare zittingdiepte. Aan de achterkant van de voorstoelen is een verlicht sierdeel geïntegreerd.

Mercedes-Benz heeft het comfort achterin de EQS al eerder verhoogd, zo is het stoelenpakket achter al enige tijd standaard. Met één druk op de knop is de hoek van de rugleuning te verstellen van 27 tot 36 graden. De gelaagde look van de stoelbekleding benadrukt het individuele karakter van de stoel. Een dik gevoerde rugleuning en de van de zijwangen losgemaakte bekleding zorgen voor nog meer zitcomfort.

Automatische rijstrookwissel op tweebaanswegen

Met de functie ‘automatische rijstrookwissel’ biedt Mercedes-Benz nu ook in Europa een intelligente doorontwikkeling van rijassistentiesystemen op het gebied van SAE Level 2[3]. De automatische rijstrookwissel wordt ondersteund op snelwegen met twee structureel gescheiden rijstroken met een snelheidslimiet van 140 km/h. In de EQS van modeljaar 2024 is deze functie af fabriek ingebouwd.

De automatische rijstrookwissel is onderdeel van de actieve afstandsassistent DISTRONIC met actieve stuurassistent. Bij een langzamere voorligger kan het voertuig zelf de rijstrookwissel initiëren binnen een snelheidsbereik van 80 tot 140 km/h. Als de radars voldoende ruimte detecteren en rijstrookmarkeringen worden herkend, kan het voertuig de langzamere voorligger volledig automatisch inhalen. De voorwaarden: het moet gaan om een snelweg met ten minste twee rijstroken met een snelheidslimiet en het voertuig moet zijn uitgerust met MBUX navigatie. Het systeem heeft geen verdere input van de bestuurder nodig om de automatische rijstrookwissel uit te voeren. De verantwoordelijkheid voor het besturen van het voertuig blijft bij de bestuurder liggen.

De rijstrookwissel moet daarom voortdurend worden gemonitord. Mercedes-Benz biedt de automatische rijstrookwissel al voor sommige modelseries in de VS en Canada aan.

(persbericht)

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!