2024 Tokyo E-Prix: Frijns snelste tijdens FP1, Vandoorne valt uit

DoorMatthias Hautekiet

29 maart 2024
Robin Frijns, Envision Racing, Jaguar I-TYPE 6

Met de eerste vrije training van de 2024 Tokyo E-Prix achter de rug is het eerste elektrische raceweekend in Japan afgetrapt. Robin Frijns (Envision) zette er de snelste tijd neer en is de enige rijder die onder de 1 minuut en 21 seconden duikt. Stoffel Vandoorne (DS) had dan weer minder geluk en moest de sessie vroegtijdig staken.

Foto © Formula E / Simon Galloway

De eerste ronden op het circuit in Tokyo waren alvast een stevige uitdaging voor de rijders. Voorafgaand deze eerste oefensessie had het immers stevig geregend, waardoor sommige stukken van het circuit nog wat “onder water” stonden. Weliswaar scheen de zon, maar dit was niet genoeg om het circuit snel te doen opdrogen. Vooral in de eerste bocht van het circuit was het opletten geblazen door stilstaand water. Maar ook de rest van het stratencircuit lag er bijzonder nat bij, waardoor de rijders het onderste uit de kan moesten halen om niet in de muur te eindigen. Met ook enkele incidenten is deze eerste vrije training allesbehalve rustig te noemen.

Amper acht minuten na de start van de aftelklok werd de training al rood afgevlagd toen Stoffel Vandoorne tot stilstand kwam bij het ingaan van bocht vier. Onze landgenoot had problemen met de batterij en moest daarom zijn wagen achterlaten. Gelukkig kond de sessie snel herstart worden dankzij een snelle, maar vooral efficiënte interventie van de marshals. Nadien eindigde ook Jake Dennis (Andretti) nog in de muur na het maken van een stuurfout. De schade was echter beperkt voor de Brit, waardoor hij toch nog kon doorrijden.

Een tweede rode vlag

Halverwege de sessie werd de rode vlag opnieuw uitgehangen. Deze keer was het Sam Brid (McLaren) die geen grip meer had tijdens het remmen en zo lijdzaam moest toezien hoe zijn wagen rechtdoor schoof. Hiermee tikte hij meteen ook Sacha Fenestraz (Nissan) aan. Bird wist zich nog naar de pitstraat te begeven, maar voor Fenestraz betekende dit meteen het einde van de oefening. Omdat zijn beschadigde wagen getakeld moest worden, besliste race control om vijf minuten extra toe te voegen aan de aftelklok.

Uiteindelijk is het dus Robin Frijns die met een tijd van 1:20.865 het veld doorheen de eerste vrije training leidt. Edoardo Mortara (Mahindra) en Maximilian Günther (Maserati) vullen de top drie verder aan met respectievelijk 1:21.082 en 1:21.140. De vierde en vijfde tijd is voor Pascal Wehrlein (Porsche) en António Félix da Costa (Porsche). Jaguar-rijders Nick Cassidy en Mitch Evans, die tot nu het kampioenschap domineren, staan zesde en zevende.

De Envision-rijder is de enige die onder 1:21 duikt. Stoffel Vandoorne heeft dan weer pech zoals eerder vermeld en valt uit door problemen met de batterij.

Het schema van de 2024 Tokyo E-Prix

Voor de die hard fans van het Formula E Wereldkampioenschap wordt het alvast een weekend met weinig slaap. Door het grote tijdsverschil met Japan speelt de meeste actie zich namelijk af in de vroege ochtend of de late avond.

  • Vrijdag 29 maart
    • 23u55 – 00u45: Tweede Vrije Training (YouTube en Eurosport.com)
  • Zaterdag 30 maart
    • 2u20 – 3u43: Kwalificaties (RTBF Auvio en Eurosport.com)
    • 7u03 – 8u30: 2024 Tokyo E-Prix

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!