2024 Sao Paulo E-Prix: Wehrlein op pole, Vandoorne tweede

DoorMatthias Hautekiet

16 maart 2024
Pascal Wehrlein, TAG Heuer Porsche Formula E Team, 1st position, in Parc Ferme

Pascal Wehrlein (Porsche) zal de 2024 Sao Paulo E-Prix starten vanaf polepositie. Het had echter niet veel gescheeld of Stoffel Vandoorne (DS) zou de race gaan leiden. Na enkele stevige duels bedraagt het verschil tussen Wehrlein en Vandoorne amper 2 duizendsten van een seconde.

De kwalificaties voor groep A kenden een slechte start. Net nadat de rijders aan hun opwarmingsronde waren begonnen, werd een ballon het circuit opgeblazen. Na amper 45 seconden moeten de rijders dus terug naar pitstraat, tot de marshalls de ballon verwijdert hadden. Wanneer de sessie eindelijk kan starten, zijn het Nick Cassidy (Jaguar), Stoffel Vandoorne, Jean-Éric Vergne (DS) en Mitch Evans (Jaguar), die samen de top vier vormen. Uiteindelijk zet Vergne de snelste tijd neer, gevolgd door zijn teamgenoot Vandoorne. De twee mogen samen met Evans en Müller (Abt Cupra) door naar de duels.

De groepskwalificatie van groep B startte een stuk rustiger. Bij de eerste run zijn het António Félix da Costa (Porsche), Sacha Fenestraz (Nissan), Maximilian Günther (Maserati) en Jake Hughes (McLaren) die voorlopig door mogen naar de duels. In de tweede helft van de sessie hadden meerdere rijders “last van elkaar”. Bij het vallen van de finishvlag zijn het Günther, Wehrlein (Porsche), Mortara (Maserati) en Bird (McLaren) die door mogen naar de duels. Vooral Sam Bird valt op in dit rijtje. De McLaren-rijder werd opgehouden in zijn laatste “flying lap”, maar had nog net een paar seconden over om het nog eens opnieuw te proberen.

Stevige duels

Tijdens de duels ging het er behoorlijk hard aan toe. Als eerste zijn het Evans en Vandoorne die het tegen elkaar opnemen. Stoffel is duidelijk de snelste en wint met een verschil van 0.156 seconden. In het tweede duel tussen Müller en Vergne krijgt die DS-rijder een vrijgeleide. De Müller maakte aan het einde van de groepskwalificatie contact met de muur. Zijn wagen is te beschadigd om te kunnen strijden in het duel. Daarna zijn het Mortara en Wehrlein die tegen elkaar strijden. Mortara is geen partij voor de Porsche-rijder, die met een halve seconde voorsprong door mag naar de halve finales. Tenslotte nemen Sam Bird en Maximilian Günther het nog tegen elkaar op voor de vierde kwartfinale. Hier zet Günther de snelste tijd neer, ongetwijfeld gedreven voor zijn nakende gridstraf.

Tijdens de kwartfinales moeten beide DS-rijders, Stoffel Vandoorne en Jean-Éric Vergne, als eerste tegen elkaar strijden. Het is nog maar de twee keer dat dit voorvalt voor beide heren. Het vorige duel tussen beide vond tijdens de 2023 Jakarta E-Prix plaats. Vandoorne is de snelste met een toptijd van 1:12.566. JEV maakt enkele foutjes en moet zo genoegen nemen met de derde startplaats. In de tweede halve finale tussen Wehrlein en Günther, liggen beide heren nek aan nek. Maar er kan natuurlijk maar één winnaar zijn en dat is Pascal Wehrlein.

Het spannendste duel is deze keer voor de finale, waarbij Wehrlein en Vandoorne het tegen elkaar opnemen. Beide rijders springen over elkaar bij elke nieuwe lus, maar het is uiteindelijk Wehrlein die vanaf pole mag starten. Het verschil met Vandoorne bedraagt amper twee duizendsten van een seconde. Een zure appel voor onze landgenoot, maar we kunnen wel stellen dat de DS duidelijk pace heeft.

Gridstraf voor Günther

Tenslotte is er nog het nieuws dat Maximilian Günther (Maserati) een gridstraf van 20 plaatsen krijgt, nadat het team een nieuwe versnellingsbak installeerde. Daar komt nog een tweede straf van 20 plaatsen bij voor het wisselen van de omvormer. Een deel van de straf moet trouwens uitgevoerd worden tijdens de volgende race op de kalender. Het reglement schrijft namelijk voor dat “wanneer er wijziging van een onderdeel op de lijst leidt tot overschrijding van de quota van onderdelen, en deze plaatsvindt tussen de start van de vrije trainingen en de start van de race, de gridstraf zal worden toegepast op de startgrid voor de tweede volgende race waaraan de auto deelneemt”. Günther zal dus ook tijdens de Tokyo E-Prix achteraan de grid starten. Daarboven komt nog eens een 10 seconden stop & go penalty omdat de rijder geen 40 plaatsen achteruit kan.

Voorlopige startvolgorde

  1. Pascal Wehrlein (Porsche)
  2. Stoffel Vandoorne (DS)
  3. Jean-Éric Vergne (DS)
  4. Mitch Evans (Jaguar)
  5. Sam Bird (McLaren)
  6. Edoardo Mortara (Mahindra)
  7. Nico Müller (Abt Cupra)
  8. António Félix da Costa (Porsche)
  9. Nick Cassidy (Jaguar)
  10. Jake Dennis (Andretti)
  11. Oliver Rowland (Nissan)
  12. Jake Hughes (McLaren)
  13. Nyck de Vries (Mahindra)
  14. Sacha Fenestraz (Nissan)
  15. Lucas di Grassi (Abt Cupra)
  16. Jehan Daruvala (Maserati)
  17. Robin Frijns (Envision)
  18. Sébastien Buemi (Envision)
  19. Sérgio Sette Câmara (ERT)
  20. Dan Ticktum (ERT)
  21. Norman Nato (Andretti)
  22. Maximilian Günther (Maserati)

De 2024 Sao Paulo E-Prix start straks om 18u03 en is te volgen via Eurosport.com en RTBF Auvio.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!