Volvo vermindert laadtijd met 30% door samenwerking met Breathe

DoorMatthias Hautekiet

12 maart 2024
Volvo vermindert laadtijd met 30% door samenwerking met Breathe.

Volvo Cars heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het Britse Breathe Battery Technlogies. Hiermee krijgt de constructeur als eerste autobouwer toegang tot nieuwe algoritmes die de laadsnelheid van de volgende generatie elektrische Volvo’s met 30% moet doen dalen.

In 2019 richtte de Imperial College London’s Electrochemical Science & Engineering groep Breathe op als spin-out met de missie om batterijbeheersoftware voor elektrische wagens, en later ook voor de scheep- en luchtvaart, te verbeteren. Volvo Cars, overtuigd van het potentieel, gaat een samenwerking aan om Breathe’s software te integreren in hun batterijbeheerplatformen, waardoor laadtijden en vermogen verbeteren. Eerste tests tonen aan dat laadtijden met 15% tot 30% kunnen verminderen. Als je bedenkt dat de gemiddelde laadtijd nu rond de 30 minuten ligt (10% – 80%), zal deze binnenkort naar slechts 21 minuten aan de laadpaal teruggebracht worden.

Ann-Sofie Ekberg, CEO van het Volvo Cars Tech Fund

“De investering in Breathe en de commerciële overeenkomst lossen klassieke uitdagingen op voor gebruikers van elektrische wagens en vergroten de concurrentiekracht van onze laadprestaties. Kortere laadtijden op batterijniveaus waar de klanten gewoonlijk kiezen voor snelladen, zijn een grote stap in de juiste richting om elektrische mobiliteit te optimaliseren en voor nog meer mensen beschikbaar te maken.

Softwaregestuurde batterijen

Dynamische software stuurt in een steeds digitalere wereld meer processen aan, wat logischerwijs leidt tot innovaties in batterijmanagement. Tegenwoordig hanteren veel merken statische laadprocessen die het laadvermogen verlagen zodra de batterij een bepaald percentage bereikt. Breathe verandert dit spel door algoritmes in te zetten voor dynamisch beheer, wat batterijen beter beschermt tegen lithium plating ofwel degradatie. Dankzij de volledige ondersteuning van de hardware door de software in Volvo’s nieuwste generatie elektrische voertuigen, kunnen deze innovaties snel opgeschaald worden om aan de groeiende vraag naar EV’s te voldoen.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!