Onderweg met de Citroën ë-C4 X

DoorRedactie

10 maart 2024
De vernieuwde Citroën ë-C4 X in de MAX-uitvoering en de kleur Okenite White.

De Citroën ë-C4 X deed zijn intrede eind 2022 en de eerste leveringen vonden plaats begin 2023. De eerste variant had een motor van slechts 136 pk en dat vermogen bleek in de praktijk te beperkt te zijn. Ook Citroën had deze boodschap begrepen en trok opnieuw naar de tekentafel. Het resultaat is een ‘facelift’ met een grotere batterij en een efficiëntere motor met meer vermogen. Tijd dus voor EV-olution.be om deze aan de tand te voelen.

Design: een kwestie van smaak

De ë-C4 X profileert zich als een typische cross-over, in essentie een verlengde versie van de C4 met een ongewijzigde wielbasis van 2,69 meter en een totale lengte van 4,6 meter. Het design, afkomstig van de Belg Pierre Leclercq, draagt een duidelijk Belgisch tintje en onderscheidt zich door zijn opvallende uiterlijk. Het klassieke design spreekt mogelijk een ouder doelpubliek aan, wat in schril contrast staat met de jongere en hippe positionering van de C4 Cactus. Voor een dynamischer design wijken potentiële kopers wellicht uit naar merken als Peugeot en Opel. De ë-C4 X biedt een ruime kofferinhoud van 510 liter, aanzienlijk meer dan de reguliere C4, al is de sedan-stijl van de koffer minder praktisch voor het inladen van grotere objecten.

Interieur: functioneel, maar goedkoop

Binnenin de ë-C4 X wordt veelvuldig gebruikgemaakt van harde plastics, die ondanks hun minder luxueuze uitstraling, netjes zijn afgewerkt. De ‘Advanced Comfort’ stoelen maken hun naam waar door een aanzienlijk comfort te bieden, een kenmerk waar Citroën bekend om staat. Het interieur biedt voldoende ruimte, al mogen passagiers op de achterbank geen al te lange benen hebben. Het dashboard is voorzien van veel fysieke knoppen, voornamelijk voor de bediening van de airconditioning, en de compacte tellerpartij biedt voldoende informatie voor de bestuurder.

Infotainment: aan vernieuwing toe

Het infotainmentsysteem van de ë-C4 X maakt een enigszins gedateerde indruk, ondanks de intuïtieve en responsieve bediening. De integratie van draadloze Android Auto en Apple CarPlay is een pluspunt, hoewel het 10” scherm niet het grootste in zijn klasse is. De head-up display, een uitklapbaar stuk transparant plastic, vervult zijn functie, maar voelt verouderd aan. Toch een ietwat vreemde keuze gezien Citroën wel over een degelijke HUD beschikt zoals in de C6.

Rijervaring: comfort boven alles

De ë-C4 X is geen auto die gebouwd is voor snelheid of sportieve prestaties. Met een vermogen van 156 pk en een koppel van 260 Nm, bereik je 100 km/u in 10 seconden. De reactietijd van het gaspedaal in de normale modus is aan de trage kant, hoewel dit duidelijk verbetert in de sportmodus. De Citroën is uitgerust met een 54 kWh batterij, waarvan 50,4 kWh effectief gebruikt kan worden. Met een gemiddeld verbruik tussen 18 en 20 kWh/ 100 km biedt dit een realistisch bereik van 250 tot 280 km op een volle lading, ondanks een officiële WLTP-range van 400 km. De ‘Progressive Hydraulic Cushions’-ophanging zorgt voor een uitzonderlijk comfortabele rijervaring, zelfs als dit ten koste gaat van wat stabiliteit in bochten. We durven misschien zelf te opteren dat dit een van de comfortabelste ophangingen is binnen het EV-land. Al komt de Active Scan Suspension van DS aardig in de buurt. Verder zijn alle rijhulpsystemen die er standaard op moeten zitten aanwezig. Deze werken bovendien goed en zijn niet te opdringerig zoals bij andere merken wel het geval is.

De batterij opnieuw volladen is mogelijk aan 11 kW (AC). Aan een snellader is het vermogen beperkt tot maximaal 100 kW. Niet het snelste op de markt, maar toch voldoende om de kleine batterij in een half uur van 10% naar 80% te laden.

Het verdict

De Citroën ë-C4 X is al beschikbaar vanaf 38.135 euro voor de YOU-versie met de kleinere motor en batterij. Voor de variant met de grotere batterij en 156pk motor betaal je 2.000 euro meer. Voor zij die, net zoals in onze testwagen, meer comfort wensen, is er de MAX-versie vanaf 43.475 euro. Een bedrag dat zeker te verantwoorden is gezien de ruimte en het comfort die de wagen biedt. Alleen zal het moeilijk concurreren worden in een wereld waarin prijzen almaar meer onder druk staan door de aanhoudende prijsverlagingen van Tesla en de spotgoedkope EV’s uit China. Deze bieden namelijk meer functies, voor een vergelijkbare prijs.

Vermogen
156 pk
Koppel
260 Nm
Batterij
54 kWh
Basisprijs
€ 38.165
Prijs getest model
€ 44.575
Bereik (WLTP)
400 km

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!