Onderweg met de Opel Grandland GSe

DoorRedactie

28 januari 2024
Getest: Opel Grandland GSe plug-in hybride.

Opel Grandland GSe: een hybride met een identiteitscrisis

De Opel Grandland GSe is een plug-in hybride SUV die belooft om het beste van twee werelden te combineren: een zuinige elektrische aandrijving en een krachtige benzinemotor. Maar in de praktijk blijkt dat deze combinatie niet zo vlot werkt als gehoopt. De wagen kent een moeilijke overgang van de elektrische motor naar de verbrandingsmotor, die soms gepaard gaat met een hapering. Bovendien duurt het 4-5 seconden voor de wagen reageert op het gaspedaal, wat te lang is voor een vlotte rijervaring. In deze review gaan we dieper in op de voor- en nadelen van de Opel Grandland GSe.

Elektrisch rijden: kort maar krachtig

Geheel elektrisch rijden is wel fijn door de krachtige elektromotor, die 136 pk levert. De wagen is stil, soepel en snel. Hij kan in 6,1 seconde van 0 naar 100 km/u accelereren en een topsnelheid van 235 km/u halen. De batterij kan opgeladen worden via een gewoon stopcontact, een wallbox of een snellader. Volgens de officiële cijfers kan de Opel Grandland GSe tot 66 kilometer rijden op een volle lading, maar in de realiteit is dat veel minder. Zo is na een kleine 30 kilometer het plezier alweer voorbij. De batterijcapaciteit van 14,6 kWh is te beperkt om een fatsoenlijke actieradius te bieden. Zeker als je de airco, de verwarming of de radio gebruikt, of als je op de snelweg rijdt. De batterij laden kan enkelfasig aan 7,4 kW.

Hybride rijden: schokkend en traag

Daarna moet de 1,6 liter benzinemotor het overnemen, die 200 pk levert. Samen met de 2 elektromotoren komt het totale vermogen op 300 pk, maar dat maakt van de Grandland GSe nog geen sportwagen. De wagen weegt immers meer dan 1,8 ton en heeft een hoge zitpositie, waardoor hij niet erg wendbaar of dynamisch aanvoelt. De overgang van de elektrische motor naar de verbrandingsmotor is bovendien niet erg soepel. Soms voel je een schok of een hapering als de benzinemotor aanslaat.

Bovendien duurt het 4-5 seconden voor de wagen reageert op het gaspedaal, wat te lang is voor een vlotte rijervaring. Je moet dus goed anticiperen op het verkeer en de weg. Het verbruik van de Opel Grandland GSe is daarboven niet zuinig te noemen. Volgens de officiële cijfers verbruikt de wagen 1,4 liter per 100 kilometer, maar in de realiteit is dat veel meer. 7,4L/100 KM om precies te zijn in ons geval. Zeker als je de batterij niet regelmatig oplaadt, of als je veel op de snelweg rijdt.

Design en uitrusting: verouderd en saai

Het model heeft dringend een opfrisbeurt nodig. Zo is het infotainment systeem zeer klein en hopeloos verouderd. Het scherm meet slechts 7” en de bediening is omslachtig en traag. Het systeem is wel compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, maar de connectiviteit is niet altijd stabiel. Ook het interieur is niet meer van deze tijd. Het dashboard oogt somber, de materialen zijn hard en goedkoop, de afwerking is slordig en de ergonomie is twijfelachtig.

De stoelen zijn wel comfortabel en bieden een goede steun, maar de ruimte achterin is beperkt door de batterijen onder de vloer. De koffer heeft een inhoud van 390 liter, wat minder is dan bij zijn concurrenten. Het exterieur van de Grandland GSe is ook niet erg opvallend of trendy. De wagen heeft een klassieke en conservatieve uitstraling, die weinig emotie of karakter uitstraalt. Ze staat in schril contrast met het hippe imago dat Opel zichzelf probeert aan te meten.

Prijs en conclusie: duur en teleurstellend

De Opel Grandland plug-in hybride is verkrijgbaar vanaf 40.300 euro. Voor onze testwagen in de GSe-uitvoering leg je minstens 62.200 euro neer, wat veel geld is voor een wagen van dit kaliber. Er zijn concurrenten die meer bieden voor minder geld, zoals de Peugeot 3008 Hybrid4, de Ford Kuga PHEV of de Toyota RAV4 Plug-in. Deze wagens hebben een grotere batterij, een betere prestatie, een moderner design en een rijkere uitrusting.

De Grandland GSe mist een duidelijke identiteit en een aantrekkelijke persoonlijkheid. Hij is een hybride met een identiteitscrisis. Hij is te duur en te dorstig voor wie een milieu- en budgetvriendelijke wagen zoekt. Hij is te traag en te log voor wie een sportieve, avontuurlijke wagen zoekt. Hij is te klein en te krap voor wie een ruime, comfortabele wagen zoekt. Hij is te gewoontjes en te saai voor wie een opvallende, trendy wagen zoekt. Wij raden u aan om verder te kijken dan de Grandland GSe. Stellantis komt dit jaar met een vernieuwde elektrische versie van de Grandland. En dat is hoog nodig.

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!