Onderweg met de Hyundai Kona Electric

DoorRedactie

14 januari 2024
Een Hyundai Kona Electric die aan het snelladen is bij een laadpaal van Allego.

Bij zijn lancering in 2018 was de Hyundai Kona Electric de eerste betaalbare elektrische wagen met een bereik van 400 kilometer. De wagen was meteen een shot in de roos, met wachttijden tot 1 jaar om er eentje in ontvangst te nemen. In 2023 werd de tweede generatie op de markt losgelaten. Ontdek hier wat wij van deze nieuwe uitvoering vonden.

Het design van de nieuwe Kona heeft wat weg van een minder futuristische variant van de Hyundai IONIQ 5, maar nog steeds best eigenzinnig. Voorkant wordt gekenmerkt door een lange doorlopende ledstrip. De laadpoort aan de voorkant is een slim ontwerp. Het maakt het makkelijker om de auto aan te sluiten, ongeacht de positie van de laadpaal. Een dikke pluim aan Hyundai voor deze plaatsing.

Een overijverige “assistent”

Maar daar houdt het goede nieuws wel zo’n beetje op. Want de nieuwe Kona heeft best een aantal minpunten die ons flink irriteerden tijdens de testrit. Zo produceert de auto veel te veel piepjes, waarvan je meestal niet eens weet waarom. Bij snelheidsverandering, elke naderende fietser, kruisende auto enz. krijg je een waarschuwingssignaal te horen. Dit leidt enorm af en vermindert het rijplezier. Veel van deze meldingen zijn bij elke rit opnieuw uit te schakelen, maar sommige kan je niet eens de mond snoeren.

Zo is er de overijverige “neem pauze” melding, die het bloed van onder onze nagels haalde op een winderige dag. Deze functie is bedoeld om de bestuurder te attenderen op vermoeidheid, maar in de praktijk werkt het averechts. Bij de minste windvlaag of hobbel, krijg je de suggestie om een pauze te nemen, want de wagen denkt dat je aan het zwalpen bent over de weg. Alsof je zelf niet kunt bepalen wanneer je moe bent. Dit is niet alleen irritant om elke 2 minuten te moeten aanhoren, maar ook te betuttelend. Op de koop toe verplicht Hyundai om deze functie te gebruiken. Het is namelijk niet mogelijk om deze uit te schakelen.

Verder rijdt de wagen best goed, zonder sportief aan te voelen. Het verloopt allemaal steriel en met weinig feeling. Perfect voor A naar B verplaatsingen, minder voor echt rijplezier.

Kil en ongezellig

Het interieur van de nieuwe Koreaan is een poging om modern en luxueus te zijn, maar slaagt daar niet helemaal in. De mix van materialen, zoals leer, stof en plastic, zou een gevoel van kwaliteit en comfort moeten oproepen. In plaats daarvan komt het over als goedkoop en kil. Het interieur mist sfeer en warmte, die je zou verwachten van een auto die bedoeld is voor gezinnen en avonturiers. Er zijn veel grote open ruimtes in het interieur, die misschien handig zijn voor bagage en passagiers, maar die ook een gevoel van leegte en eenzaamheid creëren. Het interieur van de Kona laat je niet thuis voelen, maar eerder alsof je in een koude en onpersoonlijke hotelkamer zit.

Infotainment

Wat we in 2024 onbegrijpelijk achten, is dat het nog steeds niet mogelijk is om draadloos te verbinden met Apple Carplay of Android Auto. Serieus Hyundai?! Haal die USB-kabel dus maar uit de kast. Dit is een gemiste kans voor Hyundai, want veel concurrenten bieden dit wel aan. Wel moeten we erbij vermelden dat het infotainment een stuk responsiever is dan onze test met de IONIQ 5 een half jaar geleden. Het systeem werkt gewoon goed. Fysieke knoppen voor de klimatisatie, een feilloze integratie van het laadnetwerk met automatische conditionering van de batterij en geen eindeloze menu’s waar je in klunt verdwalen.

Batterij en laden

De nieuwe Kona heeft een 68,5 kWh batterij (65 kWh bruikbaar), wat een redelijke capaciteit is voor een instap EV. Maar het laden gaat niet zo snel als je zou willen. De auto kan maximaal laden aan 100 kW, wat toch wat mager is voor zo’n grote batterij. Dat betekent dat je langer moet wachten tot je weer kunt verder rijden. Andere elektrische SUV’s, zoals de Volkswagen ID.4 of de Skoda Enyaq, kunnen sneller laden. Met een gemiddeld verbruik van 22,8 kWh, haalden we ongeveer 300 kilometer op één lading.

De Hyundai Kona Electric is verkrijgbaar in twee uitvoeringen. De Feel-versie start op 43.499 euro en komt met een batterij van 48 kWh. Dit model beschikt over een enkele elektromotor van 115 kW (156 pk) en heeft een actieradius van 377 km. Voor wie het wat meer mag zijn is er ook een versie met een accu van 65 kWh. Daarnaast krijg je ook een krachtigere motor van 160 kW (217 pk). De Tweede variant, Shine, is enkel beschikbaar in de 65 kWh configuratie en start vanaf 52.999 euro.

Hyundai geeft op dit moment een salonkorting waardoor de Kona Electric al beschikbaar is onder de 40.000 en zo dus in aanmerking komt voor de premie van de Vlaamse overheid. Als die er ooit al komt…

Vermogen
217 pk
Koppel
255 Nm
Batterij
68,5 kWh
Basisprijs
€ 43.499
Prijs getest model
€ 53.774
Bereik (WLTP)
454 – 514 km

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!