Xiaomi steekt Apple voorbij met eerste EV van techgigant

DoorMatthias Hautekiet

17 november 2023

Apple spreekt al jaren over de productie van een “AppleCar”, maar Xiaomi voegt de daad bij het woord. Met de lancering van de SU7, brengt Xiaomi als eerste smartphonemaker een elektrische wagen op de markt.

Xiaomi is bijna niet meer weg te denken in de wereld. De Chinese techreus verovert onze contreien met heel wat technische snufjes. Naast smartphones kan je bij hen terecht voor dingen als laptops, wasmachines, luchtzuiveringsapparaten en elektrische steps. Kortom, dit bedrijf staat erom bekend technische innovatie te willen brengen. Dat ze nu als eerste smartphonefabrikant een elektrische wagen op de markt brengen is dus niet verrassend. Xiaomi sloot een contract met BAIC voor de productie ervan.

Xiaomi SU7: een sportieve EV

De Xiaomi SU7 doet wat denken aan kruising tussen verschillende bekende EV’s. Zo lijkt de snuit wat op die van de Tesla Model 3. In profiel gezien moeten we dan weer denken aan een Porsche Taycan. De wagen ziet er best sober uit, maar een actieve spoiler moeten het geheel een sportieve indruk geven. Daarnaast zorgt voor een stabielere baanligging bij hogere snelheden.

Max-uitvoering met 673 pk

Bij de aankoop van hun Xiaomi SU7 zullen klanten de keuze krijgen tussen twee verschillende aandrijflijnen. In de standaard uitvoering krijg je een achterwiel aangedreven EV met een elektromotor van 220 kW (299 pk). Deze moet de 1,9 ton zware EV naar de topsnelheid van 210 km/u duwen. Bij de SU7 MAX wordt de motorisatie grondig geüpgraded, met een motor van 299 pk voor- en 374 pk achteraan. Samen zijn beide elektromotoren goed voor 495 kW, ofwel 673 pk.

Daarnaast krijgen klanten de optie tussen twee verschillende batterijen. Standaard komt de wagen met een LFP-batterij van BYD, maar kopers kunnen bovendien kiezen voor een duurdere NMC-accu van CATL. Over de LFP-batterij is nog weinig geweten, maar als dit dezelfde batterij is zoals in de BYD Han spreken we over een grootte van 85,4 kWh. Deze zou om en bij de 500 km aan bereik moeten geven. De duurdere batterij van CATL krijgt een capaciteit van 101 kWh, waarmee een afstand tot 800 km mogelijk moet zijn.

Veel technologie

Zoals veel merken tegenwoordig zit de Xiaomi SU7 boordevol technologie. Zo beschikt deze wagen over een groot camera-pakket en LiDAR. (Semi)-Autonoom rijden kan dus tot de mogelijkheden behoren. Het infotainmentsysteem zal draaien op Xiaomi HyperOS, wat u misschien al kent indien u zelf een smartphone van het merk bezit. Tenslotte implementeert de techreus een camera op de B-stijl waarmee de wagen met gezichtsherkenning ontgrendelt kan worden. De ervaring die het bedrijf bezit op het vlak van smartphones wordt zo duidelijk overgezet op hun aankomende wagen.

De wagen gaat in december al in productie. De eerste leveringen worden in februari 2024 verwacht. Of de wagen naar Europa komt is nog niet geweten. Ook andere techgiganten plannen hun eigen elektrische wagen. Zo heeft Huawei een contract gesloten met Seres en gaat Sony samenwerken Honda.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!