Easee brengt drie nieuwe laadpalen op de markt

DoorMatthias Hautekiet

25 augustus 2023

Easee, de Noorweegse fabrikant van laadpalen, komt met een nieuwe reeks laadpalen op de markt. De Charge Lite is de eerste van drie nieuwe laadpalen en maakt driefasig opladen aan 11 kW mogelijk. Na een verkoopsverbod eerder dit jaar, is Ease zo terug actief in België.

Foto’s © Easee

Voor de ontwikkeling van deze nieuwe laadpalenreeks luisterde Easee naar de input van hun partners, samen goed voor zes miljoen laadsessies wereldwijd. Zo wil het bedrijf naar eigen zeggen inspelen op de verschillende gebruikers. Van gezinnen over grote appartementencomplexen naar bedrijventerreinen en hun ondergrondse garages. Maak kennis met de Charge Lite, Charge Core en Charge Max.

Charge Lite

De Charge Lite is de eerste laadpaal in deze nieuwe reeks en is sinds deze week beschikbaar in België. Deze thuislader kan jouw EV opladen tot 7,4 kW (eenfasig) of 11 kW bij een driefasige aansluiting. In combinatie met hun Equalizer zijn de mogelijkheden eindeloos. Zo ondersteunt hij alle elektriciteitsnetten en energiemeters. Ook is het mogelijk om aan load balancing te doen met andere apparaten in huis of ervoor te kiezen om enkel op te laden wanneer uw zonnepalen stroom leveren. De updates van de Easee Charge Lite zullen Over-The-Air (OTA) verlopen. De kostprijs is een ruwe € 1.700 – 1.800, afhankelijk van de verdeler, installatiekosten niet inbegrepen.

Charge Core

Eind dit jaar wordt de Charge Core gelanceerd. Deze is een krachtigere variant van de Charge Lite en maakt 22 kW AC-laden mogelijk. Deze is voornamelijk bedoeld voor semi-publiek laden bij werkplekken, appartementencomplexen en parkeergarages. Net zoals zijn kleinere broertje is hij combineerbaar met de Easee Equalizer.

Charge Max

De laatst versie, de Charge Max, wordt standaard geïnstalleerd als driefasig – 22 kW. Deze MID-gecertificeerde lader maakt het mogelijk om betaaloplossingen te accepteren of enkel toe te staan met een specifieke RFID-kaart. Ideaal dus voor grote bedrijven die willen weten wie wanneer laadt of voor ondergrondse parkeergarages. Ook kan dit een oplossing zijn voor gezinnen waar een van de bewoners een elektrische bedrijfswagen heeft. Aan de hand van de unieke RFID-passen, slaat de laadpaal immers op wie en hoeveel deze geladen heeft. Zo kunnen bedrijven hun personeelsleden vergoeden voor het opladen van hun EV.

Meer informatie over de Charge Core en Charge Max wordt later dit jaar verwacht.

Hoop op een herstart na een moeilijk jaar

Met deze nieuwe reeds laadpalen hoopt Easee een nieuwe start te kunnen maken na een moeilijk jaar. In april beslisten meerdere landen namelijk dat hun laadpalen, de Easee Home en Easee Charge niet meer verkocht mochten worden uit veiligheidsoverwegingen. Het bedrijf heeft deze beschuldigen altijd ontkend en gaat er prat op dat hun infrastructuur wel degelijk veilig is. Het zou gaan over een documentatieprobleem. Easee maakte in juni bekend dat het tegen eind september met vernieuwde documentatie zou komen, waardoor de laadpalen terug beschikbaar zouden zijn. Ook zullen bestaande eigenaars van de Home en Charge een sticker ontvangen die ze op hun laadpaal kunnen kleven.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!