Vandaag heeft het Europese Parlement beslist dat er vanaf 2026 minstens om de 60 km een snellader moet staan langs de Europese snelwegen. Daarnaast worden de regels voor aanbieders van snelladers aangepast zodat om laden eenvoudiger en goedkoper te maken.
Foto © Momenol Images / Jens Mommens
Tegen 2026 moeten je zeker om de 60 km een snellader kunnen vinden langs de Europese snelwegen. Daarnaast moeten deze een minimaal laadvermogen hebben van 400 kW. Twee jaar later wordt dat vermogen nog eens verhoogt naar 600 kW. Ook voor bussen en vrachtwagens komt er een oplossing. Zij zullen vanaf 2028 om de 120 km een laadpal tussen de 1400 kW en 2800 kW vinden. Op deze manier wil Europa verder inzetten op de vergroening van het Europese wegverkeer. Voor deze maatregel wordt er vooral gekeken naar het TEN-T Netwerk (Trans European Netwrok). Hierdoor worden de belangrijkste assen voor het wegverkeer voorzien van extra laadgaranties.
Vlaanderen is alvast goed op weg om die doelstellingen te halen. Op dit moment staan er al meer van 25.000 publieke laadpunten langs de weg. Binnen twee jaar, in 2025, moeten dat er minstens 35.000 zijn. Tenslotte gaat het gewest nog een stapje verder dan wat Europa verplicht. Om de 25 km moet er een snelle laadpaal beschikbaar zijn. Dit niet alleen langs de snelwegen, maar ook langs de grootste gewestwegen.
Gedaan met de vele laadpassen
De gemiddelde EV-rijder beschikt over meer dan een laadpas en dat is ook nodig om bij de verschillende aanbieders zo voordelig mogelijk te kunnen laden. Daar komt nu een einde aan. Binnenkort zul je bij elke laadpal van minimaal 50 kW kunnen betalen met een debet- of creditkaart. Ook betalen via een QR-code wordt een mogelijkheid. Daarnaast moet aan elke paal duidelijk zijn wat de actuele prijs per KW is en of er een tijdssupplement wordt toegepast. Dit alles moet laden eerlijker, maar vooral ook gemakkelijker maken. Voortaan zal iedereen dus dezelfde prijs betalen aan de laadpaal. Volgens Jochen De Smet van EV Belgium zal deze wetgeving al van kracht worden in 2024 voor nieuwe laadpalen. Bestaande laadpalen krijgen volgens hem tijd tot 2027 om zich in regel te stellen.