Onderweg met de DS7 E-Tense 225 OPERA

DoorRedactie

9 mei 2023

Foto’s © Jens Mommens / Momenol Images

Drie weken lang, goed voor bijna 6000 km, hebben wij de nieuwe DS7 E-Tense getest. Onze rit ging over Belgische, Duitse, Franse, Monegaskische en Nederlandse wegen. De Fransoos was onze compagnon tijdens drie grote Europese events; de Berlijn E-Prix, de WEC 6 Uur van Spa en de Monaco E-Prix.

DS Automobiles wordt nog te vaak geassocieerd als het premium gamma van Citroën, maar Eugenio Franzetti, de directeur van DS Performance, verzekert ons wel degelijk dat het alleenstaand merk is. DS Automobiles werd in 2015 onafhankelijk en zal, als eerste binnen de Stellantis-groep volledig elektrisch zijn vanaf 2025. De speler zet dan ook hard in op merkbekendheid. “We willen DS Automobiles neerzetten op de kaart als volwaardig merk, en niet langer als niche product van Citroën. De deelname van DS in het FIA Formula E Wereldkampioenschap past perfect binnen de strategie die we als merk willen voeren”, aldus Eugenio Franzetti.

Een comfortabele crossback

De DS7 is een comfortabele en luxueuze crossback. Het leder overtrokken dashboard en de lederen zetels met verwarming en koeling zijn een leuke plaats om te vertoeven. Het interieur sluit naadloos aan bij de noden van de bestuurder. Echter is het infotainment systeem soms wat ver gezocht. Zo is het behouden van de batterij (E-Safe), toch wel een nuttige functie bij een hybride, niet mogelijk met een enkele klik. Gelukkig zijn er wel enkele sneltoetsen aanwezig om het allemaal wat intuïtiever te maken. Anno 2023 is de interface van het infotainmentsysteem echter minder belangrijk geworden, dankzij de opkomst van Android Auto en Apple CarPlay. Als Android-gebruiker hebben we de functie uitvoerig kunnen testen. De DS7 heeft een van de beste integraties die we tot nu toe al hebben gezien. Dit zowel met de kabel als draadloos. Tenslotte geeft ook het analoge B.R.M-klokje een extra touch aan het geheel.

[lightgallery id=”1039″]

DS7 in cijfers

Verder is de wagen zowel geschikt voor korte afstanden als voor heuse roadtrips. Wij haalden op onze trips een gemiddeld verbruik van 7,7l/km, dit vooral op de autostrade waar de batterij snel leeg is. Deze cijfers zijn zeker niet zuinig te noemen voor een 1.600cc viercilinder. Met een kleinere tank van 45l sta je dus misschien iets vaker dan gewenst aan het tankstation.

De 14,2 kWh batterij heeft een theoretisch bereik van 65km. Al lijkt de reële range eerder op 40km te liggen in stadsverkeer. Aan een laadpaal van 7 kWh duurt het twee uur voor deze volgeladen is. Laden is enkel mogelijk met de Type 2 aansluiting en niet met de snellere CSS (combo)-stekker. De energie-recuperatie bij het remmen en coasten werkt zeer efficiënt. Ongetwijfeld dankzij de knowhow en successen van het Formula E team.

Schakelen tussen brandstof en elektrisch verloopt niet zo vlot als we zouden willen. Vooral bij een lege batterij is overgang nogal schokkerig en lijkt de wagen even nodig te hebben om te wisselen.

Rijhulpsystemen

De DS7 beschikt over een rijk pakket aan rijhulpsystemen. Waaronder, adaptieve cruise-control, rijstrookassistent, dode hoek herkenning, night vision… Deze software kan wel nog wat fine-tuning gebruiken. Vooral de rijstrookassistent is nogal agressief in het corrigeren. De night vision met fiets- en voetganger detectie is dan weer een leuke toevoeging. Al vanop 100m weet de infraroodcamera voetgangers en fietser eruit te pikken. Deze worden dan op het dashboard weergegeven met een AR-schil erover.

De DS7 E-Tense 225 zet DS Automobiles zeker op de kaart binnen het luxe segment. Ons testmodel, met OPERA uitvoering, heeft een kostprijs van € 64.800.

Technische specificaties
Vermogen
225pk
Koppel
360 Nm
Topsnelheid
225 km/u
Basisprijs
€ 43.300
Prijs getest model
€ 64.800
CO2 uitstoot
28 g/km

[lightgallery id=”1081″]

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!