Rijders noemen tendens om niet te leiden gevaarlijk

DoorMatthias Hautekiet

5 mei 2023

Foto © Jens Mommens

Het is u ongetwijfeld niet ontgaan. De voorbije races in São Paulo en Berlijn leek het wel alsof niemand de race echt wou leiden. In Berlijn kenden we zelf een nieuw record van twintig wisselingen aan de top tussen acht verschillende rijders. Meerdere van die rijders vinden deze tendens zelf zorgwekkend.

De eerste vijf races van het seizoen was het fenomeen minder merkbaar. Maar, in São Paulo en zeker in Berlijn kregen we heel wat wisselingen aan de top te zien. Goed voor de actie op tv, maar in werkelijkheid is hier meer aan de hand. Er is een trend ontstaan van rijders die niet op kop willen rijden en daar zit de strategie voor iets tussen.

Niemand mag leiden

De Gen3 wagen heeft veel last van luchtweerstand, waardoor er veel energie wordt verspild. Vooral de race-leider heeft hier het meeste last van. Het probleem is zo groot dat de achteropkomende rijders 20% tot 40% efficiënter rijden en dus meer energie kunnen opsparen. De teams zijn zich hiervan erg bewust en vragen zelf aan de rijders om even terug te zakken en zo energie te besparen om dan later in de race voor de overwinning te gaan.

Dat zorgt natuurlijk voor gevaarlijke situaties op de baan. “Als iemand aan de top bewust wat trager gaat rijden, om anderen voorbij te laten, merk je dat als rijder op P5 pas laat op. Hierdoor gebeuren ongelukken of loop je schade op die je race ruïneert”, aldus Mitch Evans (Jaguar). Het is een nieuwe manier van racen, die goed is voor de fans maar vermijdbare en gevaarlijke situaties creëert.

Dit is niet de normale gang van zaken. Er is geen enkel ander kampioenschap waar je niet aan de leiding wil rijden. Het is dan ook zeer uitzonderlijk en ik ben er zeker geen fan van. Het draait niet meer rond pure snelheid, maar rond strategie. Daarnaast moet je ook heel veel geluk hebben met de incidenten tijdens de race, die veroorzaakt worden door deze zorgwekkende tendens. Ik denk dat het kampioenschap een oplossing hiervoor moet zoeken, zodat de situatie aangepakt wordt en we terug normaler kunnen rijden.”

Stoffel Vandoorne – DS
Voorstanders

Ondanks alles zijn niet alle rijders hiertegen. Onder andere Pascal Wehrlein (Porsche) is van mening dat dit goed is voor de sport. Het brengt volgens hen actie en afwisseling voor de fans en past perfect binnen de visie van het kampioenschap. Al maken ook zij de bedenking dat elke race te veel van het goede is. In dat geval zou de organisatie moeten ingrijpen, met bijvoorbeeld een nieuw aero-pakket.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!