Onderweg met de BMW i4

DoorRedactie

25 mei 2025
Onderweg met de BMW i4 review

De elektrische BMW i4 rijdt ondertussen al sinds 2021 rond op onze wegen. Vorige zomer kreeg hij voor Modeljaar 2025 een eerste upgrade. Naast enkele visuele aanpassingen kreeg hij ook enkele technologische aanpassingen. Tijd dus om de BMW i4 eDrive40 Gran Coupé te testen.

De BMW i4 is bij modeljaar 2025 vooral te herkennen door zijn nieuwe koplampen. Deze doen langzaam maar zeker hun intrede op alle modellen van het Duitse merk. Ze zijn vooral een stuk smaller geworden en brengen zo meer elegantie naar de i4. Met de optionele Comfort Access wordt de bestuurder visueel verwelkomd met nieuwe lichtanimaties. Verder is de neus getooid met een andere grille. Deze is nu zo goed als volledig gesloten, waardoor deze EV in lijn ligt met recentere modellen zoals de BMW iX. Aan de achterkant vallen dan weer vooral de stijlvolle Laserlight-achterlichten. Tweekleurige velgen van 19” of 20” moeten het geheel wat meer cachet geven.

Meer comfort voor de eerste rij

Ook in het interieur van de vernieuwde i4 voegt BMW enkele nieuwigheden toe. Zo is het sportstuur voortaan onderaan afgeplat en zijn de sportstoelen (optioneel) bekleed met comfortabel en vooral zacht leer. Standaard zijn er ook al enkele nieuwigheden bijgekomen. De luchtroosters voor de ventilatie zijn nu bijvoorbeeld verlicht.  Als potentiële koper krijg je daarnaast ook veel meer keuze voor de afwerking van het interieur, dashboard en deurpanelen. Al doen al deze extra personalisaties de prijs van deze EV snel oplopen. Tijdens een rit is het vooral alvast heerlijk vertoeven in de sportstoelen met zetelverwarming en optionele lendensteun. Achterin is dat toch een ander verhaal. Er is niet veel hoofd- en beenruimte en de achterbank is best smal. Ook het instappen verloopt wat stroever door de relatief smalle deuropeningen. In de koffer is plaats voor 470 liter aan bagage, of 1.290 liter met de achterbank neergeklapt. Dat is niet heel veel, maar genoeg voor een vakantie met het gezin, al mogen de kinderen dan nog geen pubers zijn.

0 tot 100 in 5,6 seconden

Voor modeljaar 2025 wordt de BMW i4 eDrive40 Gran Coupé aangedreven door een elektromotor van 340 pk en 430 Nm koppel op de achteras. Daarmee sprint je in 5,6 seconden naar 100 km/u. Dat is niet extreem snel, maar toch goed genoeg om van een sportief rijgedrag te kunnen spreken. Bovendien biedt het goede onderstel en stuurhuis van BMW de feedback die je als bestuurder nodig hebt. Hierbij wordt zijn leeggewicht van meer dan 2 ton prima weggewerkt. Voor wie dat niet genoeg is, is er ook nog de xDrive40 die een extra motor toevoegt op de achteras en zo uitkomt op 401 pk. Als instapper is de i4 te koop in de eDrive35-uitvoering (286 pk). Helemaal in het topsegment is er nog de BMW i4 M50 xDrive met 544 pk.

420 reële kilometers

De nodige stroom wordt bij de BMW i4 geleverd door een batterij van 83,9 kWh waarvan 81,3 kWh bruikbaar. Volgens de WLTP-norm kun je hierbij rekenen op een rijbereik van maximaal 600 kilometer (puur stadsverkeer). Het gecombineerde rijbereik zou volgens diezelfde norm op 563 kilometer moeten liggen. Na het einde van onze testweek met de BMW i4 eDrive40 Gran Coupé noteren we een verbruik van 19,7 kWh/100 km op de teller. Dat komt overeen met een autonomie van 420 kilometer. Eens leeg kun je opladen aan maximaal 205 kW. Hierbij is de batterij aan een snellader in 30 minuten van 10 naar 80 procent geladen. Opladen aan een tragere AC-laadpaal kan maximaal aan 11 kW.

Prijs en conclusie

De vernieuwde BMW i4 is te koop vanaf 59.000 euro voor de instapper met 286 pk. Voor onze testwagen, de BMW i4 eDrive40 Gran Coupé, tel je minstens 64.200 euro neer. Mits wat extra opties aangevinkt komen we zo al snel uit op een bedrag van 80.790 euro. Dat is best veel geld voor “maar” een 4 Reeks, zeker als je voor dat bedrag tien jaar geleden al een goed uitgeruste M4 kocht. Toch kunnen we niet ontkennen dat de i4 een prima elektrische wagen is, waarin je zeker gezien mag worden. Voor deze prijs heb je bij de Franse of Duitse concullega’s vaak modellen die een pak ruimer zijn op de achterbank. Alleen zullen deze de rij-ervaring en -plezier van deze BMW vaak niet kunnen evenaren. Voor de goede orde vermelden we ook nog even dat de i4 M50 xDrive met 544 pk te koop is vanaf 79.750 euro.

Vermogen
340 pk
Koppel
340 Nm
Batterij (netto)
81,3 kWh
Basisprijs
€ 59.000
Prijs getest model
€ 80.790
Bereik (WLTP)
563 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be