Na twee jaar uit het gamma te zijn, heeft Nissan vandaag de nieuwe Micra voorgesteld. Deze deelt heel wat gelijkenissen met de Renault 5 E-Tech Electric en dat is niet verwonderlijk. Hij deelt namelijk het technisch platform met de R5 en is dus ook enkel als EV te verkrijgen.
Foto’s © Nissan
De Nissan Micra verdween twee jaar geleden uit de orderboeken, maar in maart lieten de Japanners al weten dat hij terug zou keren. Twee maanden later stelt Nissan de zesde generatie van hun Micra nu ook echt voor. Deze zal enkel als een volledig elektrische wagen te verkrijgen zijn, met dank aan Renault. Nissan werkt wel vaker samen met de Franse constructeur om nieuwe modellen op de markt te brengen, en dus ook bij de ontwikkeling van de Nissan e-Mircra. Deze staat op het AmpR Small-platform dat onder meer gebruikt wordt voor de Renault 5 E-Tech Electric.
Nissan design
Hoewel deze onderhuids een Renault met een Nissan-logo is, voegden de Japanners toch heel wat eigen elementen toe. Het ontwerp is van de hand van Nissan Design Europe. Daarbij hebben ze de carrosserie grond herwerkt en zijn de lichten volledig anders. Voor- en achteraan prijken grote cirkelvormige lampen die zorgen voor een speelse look. Bij het ontgrendelen van de nieuwe Micra geeft de auto een korte “welkomstknipoog”. Hierbij knipperen de koplampen kort, eerst links dan rechts en daarna rechts en links. Een opvallend stijlelement is de zogenaamde “ice cream scoop”, een verzonken lijn die loopt van de koplamp tot aan het achterportier. Deze ongeveer 1 cm brede inkeping lijkt op de vorm die een ijsschep maakt wanneer die over een glad oppervlak van ijs wordt getrokken.



Nissan R5 interieur
De foto’s die we van het interieur te zien krijgen, zouden evengoed genomen kunnen zijn in de Renault 5. Zo goed als het volledig interieur van de Franse basis werd hier overgenomen. Er zijn wel wat kleine verschillen, maar je moet al echt goed kijken om die te kunnen zien. Zo prijkt op het opbergvak in de middenconsole geen ‘5’, maar een reliëf van Mount Fuji. De twee schermen zijn eveneens 1-op-1 overgenomen. Wel heeft Nissan een eigen sausje over het infotainmentsysteem gegoten. Android Automotive ligt nog steeds aan de basis, waardoor je gebruik kunt maken van tal van online diensten. Tenslotte is er nog het gekende Nissan-logo op het stuur waaraan je de nieuwe elektrische Micra kunt herkennen.


Tot 408 kilometer
Bij de aandrijving moet je geen grote verrassingen verwachten. Doordat de wagen op het AmpR Small-platform staat, kennen we de batterijen en motoropties ondertussen wel al. Zo is er in de basis een variant met een batterij van 40 kWh en 120 pk op de vooras. Hiermee kun je een elektrisch rijbereik van maximaal 310 kilometer halen en snelladen aan 80 kW. Daarboven komt nog een krachtigere variant met 150 pk en een batterij van 52 kWh. Hiermee kun je tot 408 kilometer afleggen op één lading. Eens leeg kun je gaan snelladen aan een vermogen van maximaal 100 kW. Als er net zoals bij de Renault 5 E-Tech ook een versie komt met 40 kWh en slechts 95 pk, is voorlopig onbekend. Wel weten we dat hij standaard over een warmtepomp en V2L beschikt.


Ook over de prijs van de elektrische Nissan Micra houden de Japanners de lippen nog stijf op elkaar. Al verwachten we dat deze nauw zullen aansluiten met die van zijn Franse tweelingbroer. Voor de laatste betaal je vandaag zo’n 27.900 euro voor de variant met kleine batterij. De versie met de 52 kWh-accu is verkrijgbaar vanaf 32.900 euro. Pre-orderen kan vanaf juni 2025. De echte orderboeken gaan eind dit jaar open.